تقسیم بازار گردشگری و نقش روابط عمومی ها در کانالهای توزیع گردشگری
نویسندگان :
دکتر شهباز برآهویی
مهسا مهرابیان
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد قشم
Mehrabian.mahsa@yahoo.com
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه تفریح و تفرج جزء جدایی ناپذیر زندگی مردم شده است .گردشگری در وهله¬ی اول فعالیتی انسانی که مسافرت از یک مبداء به یک مقصد و برای تفریح یا تجارت میباشد.این مفهوم در برگیرنده فرآیندهای مبادله ای فرهنگی ،اقتصادی ، اجتماعی ست.گردشگری فعالیت چندجانبه¬ و از لحاظ جغرافیایی پیچیده بوده و نتیجه خدمات مختلفی است که در مراحل گوناگون عرضه میشود.شناخت بازار گردشگری یکی از اهداف مهم در جهت ارتقای این صنعت میباشد هرچه بازار منسجم تر و مشخص تر باشد توسعه گردشگری بهتر اتفاق می افتد.پایه نظری تقسیم بندی ، هدف گذاری و موقعیت یابی موضوع تحقیقات بیشماری در بازاریابی بوده است و جزء سه مرحله اصلی بازاریابی در گرشگری می باشند که در اینجا به بررسی یکی از این مراحل یعنی تقسیم بندی بازار پرداخته ایم.
واژگان کلیدی: بازاریابی گردشگری،روابط عمومی ،پایگاه داده ها، کانالهای توزیع
مقدمه :
تعاریف متداول بازاریابی ، مجموعه مفیدی از رهنمودها را برای تجزیه و تحلیل فراهم میکند این رهنمودها ، با تأکید بر تأثیر متقابل مصرف کننده – عرضه کننده و ماهیت پویای محیطی ، بینش هایی را ارائه می دهند ، اما برای بازاریاب گردشگری ، خیلی کلی به نظر می رسند.
لازم است چهار عامل اضافی و برجسته ای را که پون ( 1993 ) آنها رابه عنوان "گردشگری جدید" ( یک بازار بی ثبات تر و تفکیک شده تر و پیچیده تر) تشریح نموده است و آن را با "گردشگری سنتی"(عمدتاً گردشگری دسته جمعی انبوه) دردهه های گذشته ، مقایسه می نماید مورد توجه قرار دهیم . با توجه به تجزیه و تحلیل های پون شاید لازم باشد بازاریابی گردشگری موارد ذیل را در نظر بگیرد .
الف ) پیش بینی تغییرات بازار
ب ) بازار رقابتی شدید
ج ) ملاحظات اجتماعی و محیطی
د ) قدرت مصرف کننده