تقسيم بازار گردشگري و نقش روابط عمومي ها در كانالهاي توزيع گردشگري
نويسندگان :
دكتر شهباز برآهويي
مهسا مهرابيان
كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني،دانشگاه آزاد اسلامي،واحد قشم
Mehrabian.mahsa@yahoo.com
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه تفريح و تفرج جزء جدايي ناپذير زندگي مردم شده است .گردشگري در وهله¬ي اول فعاليتي انساني كه مسافرت از يك مبداء به يك مقصد و براي تفريح يا تجارت ميباشد.اين مفهوم در برگيرنده فرآيندهاي مبادله اي فرهنگي ،اقتصادي ، اجتماعي ست.گردشگري فعاليت چندجانبه¬ و از لحاظ جغرافيايي پيچيده بوده و نتيجه خدمات مختلفي است كه در مراحل گوناگون عرضه ميشود.شناخت بازار گردشگري يكي از اهداف مهم در جهت ارتقاي اين صنعت ميباشد هرچه بازار منسجم تر و مشخص تر باشد توسعه گردشگري بهتر اتفاق مي افتد.پايه نظري تقسيم بندي ، هدف گذاري و موقعيت يابي موضوع تحقيقات بيشماري در بازاريابي بوده است و جزء سه مرحله اصلي بازاريابي در گرشگري مي باشند كه در اينجا به بررسي يكي از اين مراحل يعني تقسيم بندي بازار پرداخته ايم.
واژگان كليدي: بازاريابي گردشگري،روابط عمومي ،پايگاه داده ها، كانالهاي توزيع
مقدمه :
تعاريف متداول بازاريابي ، مجموعه مفيدي از رهنمودها را براي تجزيه و تحليل فراهم ميكند اين رهنمودها ، با تأكيد بر تأثير متقابل مصرف كننده – عرضه كننده و ماهيت پوياي محيطي ، بينش هايي را ارائه مي دهند ، اما براي بازارياب گردشگري ، خيلي كلي به نظر مي رسند.
لازم است چهار عامل اضافي و برجسته اي را كه پون ( 1993 ) آنها رابه عنوان "گردشگري جديد" ( يك بازار بي ثبات تر و تفكيك شده تر و پيچيده تر) تشريح نموده است و آن را با "گردشگري سنتي"(عمدتاً گردشگري دسته جمعي انبوه) دردهه هاي گذشته ، مقايسه مي نمايد مورد توجه قرار دهيم . با توجه به تجزيه و تحليل هاي پون شايد لازم باشد بازاريابي گردشگري موارد ذيل را در نظر بگيرد .
الف ) پيش بيني تغييرات بازار
ب ) بازار رقابتي شديد
ج ) ملاحظات اجتماعي و محيطي
د ) قدرت مصرف كننده