دکتر محمود محمدیان /// در خصوص شعار تبلیغاتی مطلبی نوشتم و قرار بود آن را پی بگیریم . آقای جواد حسینی کارشناس بازاریابی خرده فروشی مطلبی را ارسال کرده اند که می خوانیم . من نظر نمیدهم اما شما بدهید. حسینی می گه:
به نظر من مهمترین کاربرد شعار تبلیغاتی، جلب توجه مخاطب یا مشتری احتمالیه، همانطور که یک تیتر خوب و جنجالی برای روزنامه یا مجله و کتاب این کاربر رو داره. در مرحله بعدی میتوان به واسطه جلب شدن توجه مشتریان احتمالی، افزایش فروش رو نیز انتظار داشت.
مدیر بازاریابی یا تبلیغات بواسطه پیام تبلیغاتی درواقع در پی اونه که ادراک مشترکی از یک پیام یا مفهوم برای هر مخاطب یا مشتری احتمالی بدست بیاره، به همین خاطر به نظرم، کانون توجه شعارهای تبلیغاتی، احساسات و عواطف مخاطبانه.
با اقتباس از تعریف نیلسون و پیرسون از ارتباطات، میشه گفت که شعار تبلیغاتی در واقع فرایند تفهیم و تفاهم و تسهیم معناست، معنایی که مالک نام تجاری در پی بسط اونه. به طور مختصر حین تدوین شعار تبلیغاتی می بایستی به نکات زیر توجه داشت ؛
اینکه شعار تبلیغاتی بر اهداف رسمی و ماموریت سازمانی تأکید کنه، بر روی نیاز و خواسته خاصی از جامعه هدف تمرکز کنه (نه الزاماً مشتریان فعلی)، و در نهایت تاکید کننده مزیت رقابتی سازمان یا محصول باشه به عبارت دیگه بتونه نام سازمان یا محصول را با مزیت رقابتیش پیوند بزنه.
به نظرم شاید بتونم این ادعا رو داشته باشم که، قابل باور بودن شعار تبلیغاتی برای مخاطبان بهترین معیار برای مقایسه اونها نسبت به هم است.
برای مثال چند نفر از ما بعد از شنیدن این شعار نمی خندیم: "ایران خودرو، خودرو ملی، افتخار ملی". آیا این شعار رو باور دارید؟؟ اما وقتی بانک ملت میگه؛ بانک ملت، بانک شما، واقعاً تا یه حد زیادی برای مشتریانش قابل باوره. کمتر کسی رو میشه دید که اکسس کارت ملت نداشته باشه یا از خدمات اون استفاده نکنه، خود من به این بانک در بین 20 بانک دیگه نمره الف رو میدم. شعار اخیر بانک هم که تغییر را احساس کنید قابل بحث جداگانه است.
مثال های دیگه هم میشه مطرح کرد؛مثلا:
بانک پاسارگاد : بانک هزاره سوم. یعنی چی؟؟؟
بانک ملی : هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد
بانک رفاه : بانک رفاه بانک همه
بانک کشاورزی : بانک همه مردم ایران. شعار بانک رفاه و کشاورزی خیلی شبیه به همه،
ایساکو : تامین قطعات ، تضمین خدمات. قطعاتی که برچسب ایساکو روشون خرده، از بقیه قطعات گرون تره. در مورد پژو که اینطوریه
سایپا یدک: مطمئن در انتخاب ، متمایز در خدمات. واقعاً اینطوریه؟؟؟
بیمه دانا: بیمه دانا مطمئن و توانا.
صاایران : هر روز بهتر از دیروز. واقعا از این شعار تبلیغاتی لذت میبرم، مخصوصاً زمانی که با ملودی "دینگ دینگ" همراه میشه.
ماکارونی مانا : مانا طعم به یاد ماندنی. قبول دارم.
ایرانسل : از کی تا حالا ؟. قشنگه، گنگ بودنش، حس کنجکاوی رو تحریک میکنه
هیمالیا : هیمالیا بر قله زیباییها. در مورد یخچال، زیبایی مهمتره یا کارایی؟؟. قابل باور نیست، اما جمله قشنگیه.
چی توز: طعم خوش لحظه ها. متین، قشنگ و واضحه. با سه کلمه تونسته ماموریت و طیف محصولات خودش رو معرفی کنه.
گلدیران: ضمانت خرید شماست
آیا ما با من موافقید. بهترین و بدترین شعارهای شما کدام است.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)
برگرفته از: http://sigmagroup.mihanblog.com/post/574 |