شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| کشورهای اروپایی از موفقترین ها در زمینه کنترل و کمینه سازی اثرات بحران کرونا در فصل تابستان بودند، اما با اوجگیری مجدد این پاندمی در سرتاسر قاره، قریب به نیمی از روزنامهنگاران اروپایی (48.9 درصد) حس می کنند که بهنوعی در خطر از دست دادن شغل شان هستند و 16 درصدشان از شدت فراوان این خطر می گویند. این نتایج از یک نظرسنجی جدید حاصل شده اند که توسط گروه حرفهایهای جوان از «سازمان روابط عمومی ورلدکام» صورت گرفته است.
به گزارش شارا، گروه حرفهایهای جوان که متشکل از متخصصان جوان روابط عمومی و ارتباطات در آژانسهای همکار ورلدکام در مناطق اروپا، خاورمیانه و آفریقاست، از ژورنالیست های 14 کشور دعوت کرد تا در این نظرسنجی شرکت کنند و مجموعاً نظر 454 خبرنگار فعال در بخش های گوناگون اروپا را دریافت نمود. چندین پرسش درباره تاثیر پاندمی کووید-19 بر کار آنها و آینده خبرنگاری مطرح شد.
کمتر از یک سوم از خبرنگارها (32 درصد) اعتقاد دارند که از همان ابتدا، مخاطبان شان علاقه زیادی به اخبار کووید-19 داشتهاند. درحالیکه اوج علاقه آنها به اخبار کووید-19 در ماههای فوریه و مارس بود که ویروس بهسرعت گسترش مییافت، اقبال نسبت به آن زمان کاهش یافته است: 22 درصد میگویند که جذابیت اخبار این ویروس، به تعداد نمونه های مثبت هر کشور و تصویب محدودیت های جدید از سوی آنها بستگی دارد.
با نگاهی به دوران پساپاندمی، حدود سهچهارم از ژورنالیستها (75.6 درصد) اعتقاد دارند که حتی پس از اتمام این بیماری هم شیوه های آشنای پیشین به کار گرفته نخواهند شد. تغییرات این پاندمی در زندگی روزمرهی انسانها (منظور همان دورکاری) احتمالاً تا بلندمدت هم باقی خواهد ماند که حاکی از زندگی ما با «هنجارهای جدید» خواهد بود.
یکی از پیامدهای قرنطینه، تحول دیجیتال بود که تمامی صنایع باید آن را پیش میگرفتند تا زنده میماندند و در این میان، ژورنالیسم و رسانه هم استثنا نبودند. قریب به سهچهارم از پاسخدهندگان (73.3 درصد) اعتقاد دارند که رسانه های چاپی، ضربه شدیدی از پاندمی خوردهاند. هرچند خیلی پیشتر از شروع پاندمی هم گذار از رسانه های چاپی به دیجیتال آغاز شده بود، اما وقوع این بیماری موجب تسریع آن گردید. بیش از 83 درصد از ژورنالیست ها، رسانههای اجتماعی و پادکستها و محتواهای ویدئویی آنلاین را آیندهی خبرنگاری میدانند.
در واکنش به تحول سریع چشمانداز رسانه، بسیاری از پاسخدهندگان برای عقب نماندن از قافله به دنبال کسب مهارت های جدید، توسعه دانش کنونی و شناسایی راه های نوین برای برقراری ارتباط با مخاطبان هستند. حدوداً 43 درصد از پاسخ دهندگان در حال ارتقای مهارتهای خود هستند، به امید اینکه بتوانند یک شغل جدید بیابند یا بهصورت فریلنس کار کنند.
آندراس نگی از پروباکو کامیونیکیشنز که یکی از اعضای هیئتمدیره برنامه حرفه ایهای جوان در ورلدکام است، طی اطلاعیه خبری خود گفت: «پاسخهایی از قریب به 500 ژورنالیست دریافت کردیم که با عنایت به دوران اوج پاندمی، رقم بسیار بالایی است. نکته ویژه نظرسنجی فوق این بود که طراحی و اجرای آن تماماً توسط گروه جوانان ورلدکام صورت گرفت، یک گروه مستعد از متخصصان جوان روابط عمومی که همواره به دنبال کشف راه هایی برای تعمیق دانش خود درباره این حرفه و رسانهها هستند».
این نظرسنجی در تاریخ 1 اکتبر 2020 به ژورنالیستهای 14 کشور گوناگون ارسال شد و ضربالاجل پاسخگویی آنها 31 اکتبر 2020 بود. این نتایج برگرفته از پاسخهای 454 ژورنالیست هستند. فهرست کشورهای شرکت کننده عبارتند از: بلژیک، بلغارستان، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال، اسلواکی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، انگلستان (آفریقای جنوبی تنها کشور غیراروپایی بود که در آن شرکت کرد).
|