شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نتايج يك تحقيق: با اوج‌گيري مجدد كوويد، روزنامه‌نگاران اروپايي نگران از دست دادن شغل‌شان هستند
شنبه، 23 اسفند 1399 - 11:02 کد خبر:46584
در واكنش به تحول سريع چشم‌انداز رسانه، بسياري از پاسخ‌دهندگان براي عقب نماندن از قافله به دنبال كسب مهارت‎ هاي جديد، توسعه‎ دانش كنوني و شناسايي راه‎ هاي نوين براي برقراري ارتباط با مخاطبان هستند. حدوداً 43 درصد از پاسخ ‎دهندگان در حال ارتقاي مهارت‌هاي خود هستند، به اميد اينكه بتوانند يك شغل جديد بيابند يا به‌صورت فري‌لنس كار كنند.



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| كشورهاي اروپايي از موفق‌ترين ‎ها در زمينه‎ كنترل و كمينه ‎سازي اثرات بحران كرونا در فصل تابستان بودند، اما با اوج‌گيري مجدد اين پاندمي در سرتاسر قاره، قريب به نيمي از روزنامه‌نگاران اروپايي (48.9 درصد) حس مي ‎كنند كه به‌نوعي در خطر از دست دادن شغل شان هستند و 16 درصدشان از شدت فراوان اين خطر مي‎ گويند. اين نتايج از يك نظرسنجي جديد حاصل شده‎ اند كه توسط گروه حرفه‌اي‌‎هاي جوان از «سازمان روابط عمومي ورلدكام» صورت گرفته است.


به گزارش شارا، گروه حرفه‌اي‌هاي جوان كه متشكل از متخصصان جوان روابط عمومي و ارتباطات در آژانس‌هاي همكار ورلدكام در مناطق اروپا، خاورميانه و آفريقاست، از ژورناليست‏ هاي 14 كشور دعوت كرد تا در اين نظرسنجي شركت كنند و مجموعاً نظر 454 خبرنگار فعال در بخش ‎هاي گوناگون اروپا را دريافت نمود. چندين پرسش درباره‎ تاثير پاندمي كوويد-19 بر كار آن‎ها و آينده‌ خبرنگاري مطرح شد.


كمتر از يك ‎سوم از خبرنگارها (32 درصد) اعتقاد دارند كه از همان ابتدا، مخاطبان شان علاقه‎ زيادي به اخبار كوويد-19 داشته‌اند. درحالي‌كه اوج علاقه‎ آن‎ها به اخبار كوويد-19 در ماه‌هاي فوريه و مارس بود كه ويروس به‌سرعت گسترش مي‎‌يافت، اقبال نسبت به آن زمان كاهش يافته است: 22 درصد مي‌گويند كه جذابيت اخبار اين ويروس، به تعداد نمونه ‎هاي مثبت هر كشور و تصويب محدوديت ‎هاي جديد از سوي آن‎ها بستگي دارد.


با نگاهي به دوران پساپاندمي، حدود سه‌چهارم از ژورناليست‌ها (75.6 درصد) اعتقاد دارند كه حتي پس از اتمام اين بيماري هم شيوه‎ هاي آشناي پيشين به كار گرفته نخواهند شد. تغييرات اين پاندمي در زندگي روزمره‌ي انسان‌ها (منظور همان دوركاري) احتمالاً تا بلندمدت هم باقي خواهد ماند كه حاكي از زندگي ما با «هنجارهاي جديد» خواهد بود.


يكي از پيامدهاي قرنطينه، تحول ديجيتال بود كه تمامي صنايع بايد آن را پيش مي‌گرفتند تا زنده مي‌ماندند و در اين ميان، ژورناليسم و رسانه هم استثنا نبودند. قريب به سه‌چهارم از پاسخ‌دهندگان (73.3 درصد) اعتقاد دارند كه رسانه‎ هاي چاپي، ضربه‎ شديدي از پاندمي خورده‌اند. هرچند خيلي پيش‌تر از شروع پاندمي هم گذار از رسانه‎ هاي چاپي به ديجيتال آغاز شده بود، اما وقوع اين بيماري موجب تسريع آن گرديد. بيش از 83 درصد از ژورناليست‎ ها، رسانه‌هاي اجتماعي و پادكست‌ها و محتواهاي ويدئويي آنلاين را آينده‎ي خبرنگاري مي‌دانند.


در واكنش به تحول سريع چشم‌انداز رسانه، بسياري از پاسخ‌دهندگان براي عقب نماندن از قافله به دنبال كسب مهارت‎ هاي جديد، توسعه‎ دانش كنوني و شناسايي راه‎ هاي نوين براي برقراري ارتباط با مخاطبان هستند. حدوداً 43 درصد از پاسخ ‎دهندگان در حال ارتقاي مهارت‌هاي خود هستند، به اميد اينكه بتوانند يك شغل جديد بيابند يا به‌صورت فري‌لنس كار كنند.


آندراس نگي از پروباكو كاميونيكيشنز كه يكي از اعضاي هيئت‌مديره‎ برنامه‎ حرفه ‎اي‌هاي جوان در ورلدكام است، طي اطلاعيه‎ خبري خود گفت: «پاسخ‌هايي از قريب به 500 ژورناليست دريافت كرديم كه با عنايت به دوران اوج پاندمي، رقم بسيار بالايي است. نكته‌ ويژه‌ نظرسنجي فوق اين بود كه طراحي و اجراي آن تماماً توسط گروه جوانان ورلدكام صورت گرفت، يك گروه مستعد از متخصصان جوان روابط عمومي كه همواره به دنبال كشف راه ‎هايي براي تعميق دانش خود درباره‎ اين حرفه و رسانه‌ها هستند».


اين نظرسنجي در تاريخ 1 اكتبر 2020 به ژورناليست‌هاي 14 كشور گوناگون ارسال شد و ضرب‌الاجل پاسخگويي آن‎‏ها 31 اكتبر 2020 بود. اين نتايج برگرفته از پاسخ‌هاي 454 ژورناليست هستند. فهرست كشورهاي شركت‎ كننده عبارت‎ند از: بلژيك، بلغارستان، جمهوري چك، فرانسه، آلمان، ايرلند، لوكزامبورگ، هلند، پرتغال، اسلواكي، آفريقاي جنوبي، اسپانيا، انگلستان (آفريقاي جنوبي تنها كشور غيراروپايي بود كه در آن شركت كرد).