شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| سازمان ها در زمان وقوع بحران چطور می توانند به جای اینکه تدافعی عمل کنند، تهاجمی عمل کنند؟
اعتراف... شرکت ما که متخصص در زمان بحران است، بحران های سال 2020 را نادیده گرفته است. واقعا چه کسی مقصر است؟ هر چند در ژانویه پیش بینی می کردیم که سال 2020، "سال بحران" خواهد بود، با بحران هایی مواجه شدیم که بزرگی و شدت آن را درک نکرده بودیم.
از ابتدای ماه مارس، بسیاری از کسب و کارها و سازمان هایی که تحت تاثیر بحران قرار گرفته اند (تعاونیهای اعتبار، پرستاری، مراقبت های بهداشتی، املاک و مستغلات، غذا و نوشیدنی، رستوران ها) از ReputationUs درخواست کرده اند تا برای عبور از این طوفان پیش بینی نشده با آنها شریک شود.
به نظر می رسید این تغییرات، تعاونی های اعتبار را با موجی از بحران مواجه کند و برای آنها مشکلات مالی ایجاد نماید. وقتی با قصد حمایت از آنها و جبران خسارت ها و آسیب هایی که به آنها وارد شده بود با آنها همراه شدیم، متوجه شدیم که در راستای مدیریت بحران، دو نوع سازمان وجود دارد؛
1) سازمان هایی که آمادگی لازم داشته اند،
2) سازمان هایی که آمادگی مدیریت بحران را نداشته اند.
عملکرد تهاجمی در زمان بحران نه تدافعی
به طور معمول، وقتی بحران بر شرکتی تحمیل می شود، رهبران به دفاع می پردازند. آنها اغلب این سوالات را مطرح می سازند:
• چه اتفاقی افتاد؟
• کی اتفاق افتاد؟
• چرا این اتفاق افتاد؟
• چه کسی تحت تأثیر قرار می گیرد؟
• چگونه تحت تأثیر قرار می گیرند؟
• چه کسی مسئول است؟
• آیا می توان از این حادثه جلوگیری کرد؟
• وضعیت چگونه مورد رسیدگی قرار گرفته است؟
هر چند این سوالات در زمان بحران مطرح می شوند، با این حال سازمان ها می کوشند رویکردی پیشگیرانه را دنبال کنند و به آینده فکر کنند و بحران بعدی را پیش بینی کنند.
سوالات پیش بینی کننده وقوع بحران عبارتند از:
• بحران بعدی که می تواند به تعاونی اعتبار آسیب برساند چه می تواند باشد؟
• بیشتر از چه سمتی در معرض آسیب هستیم؟
• چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟
• چه کسی یا چه افرادی آسیب پذیرتر هستند و ممکن است در زمان بروز بحران بعدی تحت تأثیر قرار بگیرند؟
• خطرات و چالش هایی که شهرت و اعتبار ما را تحت تاثیر قرار می دهد، کدامند؟
پیش بینی بحران بعدی کار یک نفر نیست، بلکه این یک کار گروهی است. ما با تمام بخش های سازمان ها مشورت می کنیم (منابع انسانی، فناوری اطلاعات، روابطعمومی، بازاریابی و هیئت مدیره) تا لیستی از توانایی هایشان را در اختیار ما قرار دهند تا از این طریق به بقای سازمان ها کمک کرده باشیم.
برای هر بخش، این سوالات مطرح می شود تا توانایی هر بخش در زمان بحران مورد ارزیابی قرار گیرد:
• برخی از موارد موجود و بالقوه که در سال 2021 پیش بینی می کنید چیست؟
• چرا شما معتقدید که اینها مسائل مهمی هستند؟
• توصیه هایی در مورد چگونگی رسیدگی به آنها دارید؟
آمادگی برای سال 2021
هر چند خیلی سخت است که باور کنیم بحران های سال آینده بیش از امسال باشد، باید آمادگی لازم برای محافظت از سازمان در برابر آسیب ها را داشته باشیم. بهتر است در سال 2021 تهاجمی عمل کنیم نه تدافعی.
منبع: www.publicrelationstoday.com
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|