درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 14:12   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین
  چشم‌انداز روابط‌عمومی در ایران: امید یا چالش؟
  پایگاه و جایگاه روابط‌عمومی در ایران
  ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  نقش روابط‌عمومی در جهش تولید با مشارکت مردم
  بیانیه انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن
  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم
  هفت اشتباه زبان بدن
  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44774صفحه نخست » آموزش روابط عمومیدوشنبه، 25 بهمن 1400 - 03:48
اثرات شایعه‌ بر سازمان‌ها در زمان بحران
پاسخگویی به شایعات می تواند تا حد زیادی به مشخص بودن یا نبودن علت بحران بستگی داشته باشد. وقتی اطلاعات مهمی به اشتراک گذاشته نشود، استراتژی‌های پاسخگویی در برابر بحران (به عنوان مثال، راهنمایی اطلاعات، تنظیم اطلاعات) در کاهش سطح سرزنش سازمانی موثرتر از استراتژی‌های مدیریت شهرت هستند (به عنوان مثال، انکار، کاهش).
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-||شهرزاد عارفی ||| مطلب زیر چکیده مطالعات حاصل از اثرات اخبار٬ گفتگو و شایعه های ایجاد شده درباره سازمان‌ها در فضای آنلاین است. این جریان‌ها ممکن است بر اساس واقعیت و یا انتزاعی باشد که بر نوع نگرش افراد به سازمان‌ها جهت عملکرد در بحران و انتساب افراد مناسب در بحران سازمان‌ها تاثیر بسیاری دارد.


با اینکه این دست از گفت وگوها منجر به ایجاد فضای منفی علیه سازمان دارد اما یافته‌ها حاکی از آن است که مخاطبان به دنبال کردن اخبار مبتنی بر واقعیت بیشتر به اخبار انتزاعی واکنش نشان می‌دهند اما واکنش سازمان به این نوع شایعه‌ها می‌بایست فراتر از ایفای نقش قربانی در بحران باشد.

این تحقیق سه گروه را بررسی می کند:
- شایعه‌های مبتنی بر حقیقت
- شایعه‌های انتزاعی و ذهنی
- شایعه‌هایی که در اصل حقیقت هستند

روش اجرا

تمام ۳۶۶ شرکت کننده در یک نظر سنجی٬ پرسشنامه آنلاین را تکمیل کردند که پیش از آزمون با اندازه گیری درگیری شخصی آن‌ها با مسئله مسمومیت غذایی آغاز شد. سپس از آنها خواسته شد که همان مقاله خبری را که سناریوی بحران به آنها اطلاع می دهد به طور تصادفی در یکی از سه شرط مربوط به بحران توزیع شدند را بخوانند. به دنبال آن، همان پرسشنامه پس از آزمون برای اندازه گیری متغیرهای کلیدی اجرا شد.

یافته‌های اصلی

- شایعات آنلاین مبتنی بر واقعیت در مقایسه با شایعات با ادعاهای ذهنی منجر به باورپذیری بیشتری می شوند.

- باورپذیری شایعات آنلاین منجر به انتساب مسئولیت سازمانی در مواقع بحران می شود.

- انتساب مسئولیت بحران سازمانی منجر به نگرش منفی بیشتری نسبت به سازمان می شود.

- درگیری شخصی افراد با یک مسئله بحران با انتساب مسئولیت بحران سازمانی رابطه مثبت دارد و با نگرش نسبت به سازمان رابطه منفی دارد.

مفاهیم تمرینی

بلافاصله پس از بحران ایجاد شده در اثر انتشار شایعات آنلاین، مردم هنگام تصمیم گیری برای باور شایعات منفی در مورد یک سازمان و اینکه آیا باید بر اساس شایعات سازمان را مقصر بدانند، رویکرد منطقی تری را اتخاذ می کنند.

تمایل مردم به باور شایعات آنلاین در طی یک دوره عدم اطمینان از بحران، عمدتا یک روند منطقی است که به صحت و عینیت ادعاهای مطرح شده در شایعه بستگی دارد. مردم تمایل ندارند برای شایعه های آنلاین که خالی از ادعای واقعی است اعتباری قائل نشوند.

• قبل از اینکه همه شایعات آنلاین را بعنوان یک بحران از نوع قربانی تلقی کنند، مدیران بحران ابتدا باید محرم اسرار شایعه سازها باشند. اگر شایعه آنلاین مبتنی بر واقعیت باشد، احتمالاً می توان این بحران را قابل پیشگیری دانست و بنابراین نیاز به توجیه بیشتری از سازمان دارد تا صرفاً انکار صحت شایعه.

پاسخگویی به شایعات می تواند تا حد زیادی به مشخص بودن یا نبودن علت بحران بستگی داشته باشد. وقتی اطلاعات مهمی به اشتراک گذاشته نشود، استراتژی‌های پاسخگویی در برابر بحران (به عنوان مثال، راهنمایی اطلاعات، تنظیم اطلاعات) در کاهش سطح سرزنش سازمانی موثرتر از استراتژی‌های مدیریت شهرت هستند (به عنوان مثال، انکار، کاهش).

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ۷ اصل حمایتی در روابط


  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد