شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- ابزار سنتی برقراری ارتباط با مخاطبینی همچون کارمندان، مشتریان و سرمایه گذاران به اسناد چاپی و نوشتاری مانند ایمیل یا وبسایت های اینترنتی ثابت محدود شده است.
امروزه این شیوه ها جای خود را به سرعت به نسل جدیدی از ابزار اینترنتی می سپارند که امکانات بیشتری را برای روابط متقابل، مذاکره و گفتگو و به طور کلی ارتباط دو سویه فراهم آورده اند.
رسانه دیگر مخاطبی ندارد. مشکل کمبود یا نایابی دیگر وجود ندارد. متن، صوت و تصویر در دسترس همگان قرار گرفته است. در حال حاضر اینترنت پرقدرت ترین تریبون پخش برنامه، سخن پراکنی و چاپ و نشر است و به صورت فزاینده ای نیز رو به رشد است.
ابزار جدید این شبکه ارزان (و غالبا رایگان ) هستند، به راحتی می توان آنها را به کار برد و یا سریعا تولیدشان کرد. برقراری ارتباط می تواند با کارهای روزانه و مستمر شما در هم بیامیزد. هر شخصی می تواند خودش ارتباط برقرار کند – نه اینکه فقط با گروه های ارتباطی همکاری کند!
ابزار برقراری ارتباط قدیمی از ایجاد شور و شوق و روابط قوی حاصل از این شیوه جدید و بدون واسطه عاجز بودند.
در واقع قسمت بنیادی این رسانه از وبسایت های "ثابت"، "همراWeb 1.0 و شبکه جدید جهانی را Web 2.0 نام نهاده اند که بیانگر پیشرفت های چشمگیر در قسمت عمده آن است یعنی نرم افزارهای بهتر با کارآمدی بیشتر.ه با دفترچه راهنما" به نوع جدید اینترنت "محاوره ای" تغییر یافته است. بسیاری از صاحبنظران، اینترنت قدیمی را کتاب "منیفست کلوترین" این تحول و انتقال به سوی شبکه محاوره ای است تا جایی که نگارنده این مطالب می داند و همانطور که بسیاری می دانند، "کلوترین" اولین وبسایتی بود که به صورت کتاب در آمد. می توانید منیفست اصلی را در http://www.cluetrain.com و http://www.e-booksdirectory.com/details.php?ebook=1551 بیابید.
این مفهوم که گفتگو همان تجارت و داد و ستد است، راهنمای این منیفست است. اگر شرکت ها برای ورود به این عرصه محاوره تمایلی نداشته باشند، از رقابت باز خواهند ماند. هر دو نگارنده معتقد هستند که این محاوره و گفتگو به هر حال در حال انجام است.
بهتر است که به این گروه ملحق شویم تا اینکه از این محاورات روزانه و رقابت های آن دور بمانیم.
ازاری که اجازه ورود و مشارکت در این گفتگوها را می دهد و شرایط بروز این محاورات را در صنعت و بازار شرکت ها فراهم می کند "رسانه اجتماعی" نام دارد، دلیل این نامگذاری هم طبیعت و ذات اجتماعی بودن رسانه اینترنت است. در حالی که رسانه های غالب (MSM) از جمله روزنامه، رادیو ، تلویزیون و مجلات، وسایل ارتباط جمعی یک طرفه هستند (متخصصین و خوانندگان امکان چندانی برای اظهارنظر یا انجام مذاکره با نویسنده را ندارند) این رسانه اجتماعی به تبلیغ کنندگان، صاحبنظران و جامعه اجازه می دهد که راحت تر از قبل تعامل، مشارکت و رابطه دوستانه داشته باشند.
دو بخشی که بیشتر و به صورت گسترده تر مورد استفاده قرار گرفته است، بلاگ نویسی و پادکستینگ است. امروزه بیش از100 میلیون بلاگ وجود دارد، هر روز و در هر ثانیه یک بلاگ جدید درست می شود و شبانه روز در هر ساعت 50000 بلاگ پست نوشته می شود (هر بلاگ پست را مقاله ای در نظر بگیرید که فرد در وبسایتش قرار می دهد) در هر ماه، تعداد کل بلاگ های موجود در دنیا دو برابر می شود.
در حال حاضر بیش از 50000 پادکست وجود دارد و تعداد آن با سرعت (البته نه با سرعت بلاگ ها) رو به افزایش است. پادکست ها وسایل ارتباطی خوبی برای برقراری روابط اجتماعی در شرکت ها هستند، و هر روز شرکت ها و سازمان های بیشتری برای برقراری ارتباط با مخاطبین به آنها روی می آورند. زیرا دیگر از رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی قدیمی خسته شده اند. یک نمونه خوب آن CSIROPOD است. ((1))
سرویس های نوشتاری همچون تویتر (Twitter) و جایکو(Jaiku)، آخرین دستاوردهای تکنیکی ارتباطی در این جریان پیشرفت بی انتها هستند.
در این نسخه کتاب بروز شده، شما با دنیای جدید ارتباطات و مزایای آن آشنا می شوید و پیشنهاداتی برای مواجهه با مشکلات اجتماعی به شما ارائه می دهد. امیدواریم که مورد قبول واقع شود.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)
|