شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)- ابزار سنتي برقراري ارتباط با مخاطبيني همچون كارمندان، مشتريان و سرمايه گذاران به اسناد چاپي و نوشتاري مانند ايميل يا وبسايت هاي اينترنتي ثابت محدود شده است.
امروزه اين شيوه ها جاي خود را به سرعت به نسل جديدي از ابزار اينترنتي مي سپارند كه امكانات بيشتري را براي روابط متقابل، مذاكره و گفتگو و به طور كلي ارتباط دو سويه فراهم آورده اند.
رسانه ديگر مخاطبي ندارد. مشكل كمبود يا نايابي ديگر وجود ندارد. متن، صوت و تصوير در دسترس همگان قرار گرفته است. در حال حاضر اينترنت پرقدرت ترين تريبون پخش برنامه، سخن پراكني و چاپ و نشر است و به صورت فزاينده اي نيز رو به رشد است.
ابزار جديد اين شبكه ارزان (و غالبا رايگان ) هستند، به راحتي مي توان آنها را به كار برد و يا سريعا توليدشان كرد. برقراري ارتباط مي تواند با كارهاي روزانه و مستمر شما در هم بياميزد. هر شخصي مي تواند خودش ارتباط برقرار كند – نه اينكه فقط با گروه هاي ارتباطي همكاري كند!
ابزار برقراري ارتباط قديمي از ايجاد شور و شوق و روابط قوي حاصل از اين شيوه جديد و بدون واسطه عاجز بودند.
در واقع قسمت بنيادي اين رسانه از وبسايت هاي "ثابت"، "همراWeb 1.0 و شبكه جديد جهاني را Web 2.0 نام نهاده اند كه بيانگر پيشرفت هاي چشمگير در قسمت عمده آن است يعني نرم افزارهاي بهتر با كارآمدي بيشتر.ه با دفترچه راهنما" به نوع جديد اينترنت "محاوره اي" تغيير يافته است. بسياري از صاحبنظران، اينترنت قديمي را كتاب "منيفست كلوترين" اين تحول و انتقال به سوي شبكه محاوره اي است تا جايي كه نگارنده اين مطالب مي داند و همانطور كه بسياري مي دانند، "كلوترين" اولين وبسايتي بود كه به صورت كتاب در آمد. مي توانيد منيفست اصلي را در http://www.cluetrain.com و http://www.e-booksdirectory.com/details.php?ebook=1551 بيابيد.
اين مفهوم كه گفتگو همان تجارت و داد و ستد است، راهنماي اين منيفست است. اگر شركت ها براي ورود به اين عرصه محاوره تمايلي نداشته باشند، از رقابت باز خواهند ماند. هر دو نگارنده معتقد هستند كه اين محاوره و گفتگو به هر حال در حال انجام است.
بهتر است كه به اين گروه ملحق شويم تا اينكه از اين محاورات روزانه و رقابت هاي آن دور بمانيم.
ازاري كه اجازه ورود و مشاركت در اين گفتگوها را مي دهد و شرايط بروز اين محاورات را در صنعت و بازار شركت ها فراهم مي كند "رسانه اجتماعي" نام دارد، دليل اين نامگذاري هم طبيعت و ذات اجتماعي بودن رسانه اينترنت است. در حالي كه رسانه هاي غالب (MSM) از جمله روزنامه، راديو ، تلويزيون و مجلات، وسايل ارتباط جمعي يك طرفه هستند (متخصصين و خوانندگان امكان چنداني براي اظهارنظر يا انجام مذاكره با نويسنده را ندارند) اين رسانه اجتماعي به تبليغ كنندگان، صاحبنظران و جامعه اجازه مي دهد كه راحت تر از قبل تعامل، مشاركت و رابطه دوستانه داشته باشند.
دو بخشي كه بيشتر و به صورت گسترده تر مورد استفاده قرار گرفته است، بلاگ نويسي و پادكستينگ است. امروزه بيش از100 ميليون بلاگ وجود دارد، هر روز و در هر ثانيه يك بلاگ جديد درست مي شود و شبانه روز در هر ساعت 50000 بلاگ پست نوشته مي شود (هر بلاگ پست را مقاله اي در نظر بگيريد كه فرد در وبسايتش قرار مي دهد) در هر ماه، تعداد كل بلاگ هاي موجود در دنيا دو برابر مي شود.
در حال حاضر بيش از 50000 پادكست وجود دارد و تعداد آن با سرعت (البته نه با سرعت بلاگ ها) رو به افزايش است. پادكست ها وسايل ارتباطي خوبي براي برقراري روابط اجتماعي در شركت ها هستند، و هر روز شركت ها و سازمان هاي بيشتري براي برقراري ارتباط با مخاطبين به آنها روي مي آورند. زيرا ديگر از رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي قديمي خسته شده اند. يك نمونه خوب آن CSIROPOD است. ((1))
سرويس هاي نوشتاري همچون تويتر (Twitter) و جايكو(Jaiku)، آخرين دستاوردهاي تكنيكي ارتباطي در اين جريان پيشرفت بي انتها هستند.
در اين نسخه كتاب بروز شده، شما با دنياي جديد ارتباطات و مزاياي آن آشنا مي شويد و پيشنهاداتي براي مواجهه با مشكلات اجتماعي به شما ارائه مي دهد. اميدواريم كه مورد قبول واقع شود.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)