درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 7 خرداد 1403 - 23:03   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

مایکروسافت Copilot+ را معرفی می‌کند

  مایکروسافت Copilot+ را معرفی می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

اعتماد به هوش مصنوعی

  اعتماد به هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب سه

رئیس هوش مصنوعی متا می‌گوید مدل‌های زبان بزرگ به هوش انسان نمی‌رسند

  رئیس هوش مصنوعی متا می‌گوید مدل‌های زبان بزرگ به هوش انسان نمی‌رسند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  قطعی بینگ نشان می‌دهد که جستجوی گوگل چقدر واقعاً رقیب کمی دارد
  چگونه تیم روابط‌عمومی می‌تواند به شما در متعادل کردن رشد و فرهنگ شاد کمک کند؟
  هم‌افزایی روابط‌عمومی‌های صنعت بیمه برای توسعه فرهنگ پذیری خدمات بیمه در جامعه
  اضطراب محل کار: بینش و استراتژی‌ها برای غلبه بر آن
  هوش مصنوعی مولد، برنامه‌نویسی کامپیوتر کوانتومی را متحول می‌کند
  آیا نظرسنجی‌های رضایت مشتری دقیق هستند؟
  ممنوع کردن بچه‌ها از رسانه‌های اجتماعی راه‌حل نیست - این افراد بالای 60 سال هستند که باید اینترنت را ترک کنند
  نکاتی برای تصمیم‌گیری استراتژیک در شرایط عدم اطمینان
  هوش مصنوعی مولد، برنامه‌نویسی کامپیوتر کوانتومی را متحول می‌کند
  استراتژی‌های تصمیم‌گیری: 4 گام برای موفقیت
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32583صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومیدوشنبه، 16 بهمن 1396 - 21:17
استاد گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی: سواد ابزاری قدرت سلطه بر ابزار را به فرد می‌دهد
سواد ابزاری نقطه مقابل سواد رسانه‌ای است چراکه سواد رسانه‌ای به محتوا و سواد ابزاری به‌وسیله فیزیکی یعنی ابزاری که از طریق آن محتوا ارائه می‌شود، می‌پردازد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یک کارشناس ارتباطات در رابطه با اهمیت مفهوم سواد ابزاری گفت: سواد ابزاری در یک تعریف عمیق قدرت تحت سلطه درآوردن ابزار را به فرد می دهد.

دکتر عباس اسدی استاد گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس در تعریف سواد ابزاری گفت: ابتدا باید مفاهیم سواد و ابزار هرکدام به‌صورت جداگانه بررسی شود، منظور از سواد این است که انسان با کمک یک یا چند حواس خود فهم و شناختی نسبت به شی‌ء یا موضوعی داشته باشد. سواد به معنای شناخت و معرفت نسبت به یک موضوع و در مقابل جهل قرار دارد.

وی ادامه داد: ابزار هم در این تعریف اپلیکیشن ها و نرم‌افزارهای موجود در فضای مجازی را شامل می‌شود. وقتی از طریق وسایل تکنولوژیک وارد فضای مجازی می‌شویم اگر نتوانیم از اپلیکیشن های موجود و امکاناتی که در آن وجود دارد و همچنین از ظرفیت‌های موجود در آن به‌درستی استفاده کنیم نمی‌توانیم ادعا کنیم سواد ابزاری نسبت به آن وسیله یا تکنولوژی داریم.

 

این کارشناس رسانه بابیان اینکه سواد ابزاری به معنای عمیق‌تر قدرت تحت سلطه درآوردن ابزار را به فرد می‌دهد گفت: سواد ابزاری نقطه مقابل سواد رسانه‌ای است چراکه سواد رسانه‌ای به محتوا و سواد ابزاری به‌وسیله فیزیکی یعنی ابزاری که از طریق آن محتوا ارائه می‌شود، می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه سواد ابزاری مفهوم مهمی است چراکه در عصر حاضر برای برطرف کردن نیازهایمان به آن احتیاج داریم، تصریح کرد: در راستای کنترل فرزندان، سواد ابزاری والدین می‌تواند کمک شایان توجه ای کند. من معتقدم اگر والدین سواد ابزاری داشته باشند می‌توانند به نحو احسن روش‌های صحیح و درست و حتی نامحسوس را در رابطه با رفت‌وآمد و عملکرد فرزندانشان در فضای مجازی کنترل کرده و آن‌ها را هدایت کنند.

 

اسدی عنوان کرد: به‌عنوان‌مثال والدین با کسب سواد ابزاری مخصوص هر تکنولوژی می‌توانند با نصب قفل‌ها، اپلیکیشن ها و نرم‌افزارهای امنیتی عملکرد فرزندان خود را رصد کرده و با فیلتر کردن مطالب کاری کنند که فرزندانشان به هر محتوایی دسترسی نداشته باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحالی‌که تا زمانی که والدین در فضای سنتی سیر می‌کنند و نتوانستند خودشان را همگام با تکنولوژی‌ها به‌روز کنند پیش‌بینی می‌شود که نتوانند متوجه رفتار فرزندانشان در فضای مجازی شوند؛ بنابراین، کسب مهارت استفاده از ابزار یکی از ضرورت‌های عصر حاضر است و هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند که چنین مهارتی به کارش نمی‌آید. چراکه، امروزه با توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین این ضرورتی انکارناپذیر است.

اسدی در ادامه افزود: کشورهای غربی همه این راه را رفته‌اند و بخشی از کنترل کودکان و نوجوانان توسط والدین و در داخل خانواده‌ها صورت می‌گیرد که این موضوع مستلزم داشتن سواد ابزاری نسبت به آن وسیله است. البته این بدان معنا نیست که همه افراد در این کشورها سواد ابزاری دارند اما به‌هرحال آموزش و فرهنگ‌سازی پیرامون آن موضوعی است که توسط دولت و جامعه مدنی در حال انجام است.

این استاد دانشگاه در پایان صحبت‌هایش به ارائه راهکار پرداخت و گفت: آموزش افراد در این زمینه می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. همانند سواد رسانه‌ای که آموزش آن و نهادینه شدن آن نیازمند آموزش‌های پایه‌ای بوده و پروسه طولانی‌مدتی را می‌طلبد، آموزش سواد ابزاری نیز باید از داخل مدارس، دانشگاه‌ها و نهادهایی مانند صداوسیما شروع‌شده و نه‌تنها والدین به دلیل حضور در چنین فضاها و استفاده از چنین ابزاری باید این آموزش‌ها را ببینند، بلکه نسل جوان و نوجوان ما هم برای حضور ایمن‌تر در چنین فضاهایی باید آموزش‌های لازم را کسب کنند.

گفت‌وگو: هانیه حقیقی
 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 کشور برتر برای سفر در سال 2024، طبق مجمع جهانی اقتصاد


  جنجال هوش مصنوعی ادوبی: خلاقان در برابر ربات‌ها؟


  میدیاکراسی: بررسی ابعاد مختلف: بررسی ابعاد مختلف


  من ویژگی جدید بینایی چت‌جی‌پی‌تی را با 7 فرمان آزمایش کردم - نتیجه شگفت‌انگیز است!


  هنر پرسیدن سوالات هوشمندانه


  دکتر عقیلی، نمادی از تعهد و تلاش در عرصه علوم ارتباطات


  از شمار دو چشم یک تن کم


  پیام تسلیت موسسه کارگزار روابط‌عمومی به مناسبت درگذشت دکتر سید وحید عقیلی


  یاهو تیم ارتباطات خود را تقویت می‌کند


  پیام تسلیت انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت درگذشت دکتر سید وحید عقیلی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد