درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 05:51   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32453صفحه نخست » شنبه، 7 بهمن 1396 - 21:27
استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران: به مقوله سواد ابزاری نگاه فرهنگی داشته باشیم
باید به موضوع سواد ابزاری عاطفی هم بپردازیم به این معنا که آیا می توانیم به گونه ای از ابزار استفاده کنیم که عواطف و احساساتمان خدشه دار نشود.
  

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  سواد ابزاری در یک تعریف کلی داشتن مهارت استفاده از ابزار است.

اما دکتر احسان شاه قاسمی استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران مفهوم پیچیده تری از این مقوله ارائه داده و گفت: باید به موضوع سواد ابزاری عاطفی هم بپردازیم به این معنا که آیا می توانیم به گونه ای از ابزار استفاده کنیم که عواطف و احساساتمان خدشه دار نشود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر سواد ابزاری استفاده از اینترنت را داریم اما آیا آموزش دیده ایم که در فضای مجازی چگونه تراکنش های مالی انجام دهیم، به بیان دیگر آیا سواد ابزاری مالی هم داریم یا نه؟ بنابراین می بینیم که اگر بخواهیم این مقوله را بررسی کنیم بحث بسیار وسیعی است که شامل سواد ابزاری قانونی، آکادمیک و... نیز می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه در رابطه با اینکه شناخت ابزار چقدر می تواند به هدایت مخاطب کمک کند، تصریح کرد: شناخت وسیله اهمیت دارد اما نه آنقدر که به عنوان نقطه تمرکز این بحث مطرح شود. شاید استفاده از ابزارهای گرانقیمت توسط افرادی که شناخت کافی پیرامون استفاده از آن ندارند، موضوع مهمتری باشد، از آن جهت که می توان به مفهوم رفتار خودنمایانه در علم ارتباطات اشاره کرد. به این معنا که افراد تلفن همراه گران قیمتی در دست دارند که حتی نمی توانند با استفاده از آن در فضای مجازی یک پیام برای دیگران بفرستند.

شاه قاسمی افزود: جنبه دیگر این است که حتی توانمندترین افراد که قشر جوان و نوجوان ما را تشکیل می دهند نیز نمی توانند صددرصد از امکانات یک ابزار استفاده کنند اگر امکانات نرم افزاری را هم به آن اضافه کنیم می توانیم ادعا کنیم هیچ کس بیشتر از یک درصد از ظرفیت تلفن همراه هوشمند خود استفاده نمی کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی بحث سواد ابزاری مطرح می شود باید یک نگاه فرهنگی به آن داشته باشیم گفت: به این معنا که فرد منطق صفر و یکی استفاده از یک ابزار را دارد اما آیا می تواند در شرایط مناسب و به صورت موفق از آن استفاده بکند یا نه؟

 

این استاد ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا شناخت کامل ابزار توسط والدین می تواند در کنترل فرزندان راهگشا باشد گفت: اگر بخواهیم عقلانی به این موضوع نگاه کنیم من معتقدم اصولا استفاده از اینترنت و ابزارهای تکنولوژیکی برای کودکان زیر 18 سال مضر است. مهمترین دلیل هم این است که حجم زیاد مطالب مرتبط و غیرمرتبط در فضای مجازی، آرامش روانی کودک و نوجوان را به هم می ریزد. باورهای سیاسی خطرناک، تمایل به دیگر آزاری تمایل به تجاوز اینها مقولاتی است که به راحتی می توانند در ذهن مخاطبان زیر 18 سال ایجاد شوند.

 

وی ادامه داد: ضمن اینکه ذهن و مغز انسان در این سنین به لحاظ بیولوژیکی و معنایی در حال رشد است و ابزارهای تکنولوژیکی فضایی است به توان بی نهایت برای سرگرمی، یعنی هر فردی با هر نوع علاقه ای می تواند در فضای مجازی و با استفاده از این ابزار سرگرم شود؛ این موضوع در بلند مدت قدرت تخیل را از فرد می گیرد و اینگونه افراد تک ساحتی که از نظر اجتماعی ضعیف هستند خواهیم داشت.

 

شاه قاسمی با اشاره به این موضوع که پرواضح است که نمی توان استفاده از اینترنت و فضای مجازی را ممنوع کرد اما من معتقدم لااقل در مدارس به بهانه فعالیت های پژوهشی و... استفاده از چنین فضاهایی تشویق نشود گفت: البته من با این نکته که می توانیم سواد ابزاری والدین را از طریق آموزش افزایش دهیم مخالف نیستم اما می خواهم یادآوری کنم که به جز دستگاه های اطلاعاتی دولت ها از هیچ راه دیگری نمی توان فردی را در فضای مجازی کنترل کرده و فعالیت او را رصد کرد.

 

وی ادامه داد: ضمن اینکه صحبت از دو نسلی است که یکی با تکنولوژی بزرگ شده و خو گرفته و دیگری با این حوزه بیگانه است، بنابراین هر قدر هم که بر روی موضوع آموزش تمرکز کنیم باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که فرزندان در این حوزه همیشه یک قدم از والدین خود جلو هستند.

 

شاه قاسمی عنوان کرد: بنابراین، من معتقدم نظارت بی فایده است فرهنگ استفاده از ابزار و تکنولوژی و فضاهای مرتبط با آن باید در هر فردی درونی شود وگرنه با آموزش والدین به منظور نظارت بر روی عملکرد فرزندانشان راه به جایی نمی بریم هر فردی باید در این زمینه فقط و فقط به خاطر حفظ امنیت و آرامش خودش آموزش ببیند.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

سیناپرس

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد