شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مطابق یافته ها و تحقیقات صورت گرفته، روابط عمومی یکی از مشاغل پر استرس و سخت دنیاست. اما چرا؟ واقع امر آن است که روابط عمومی خط کش ندارد. مثلا شما به عنوان مدیر روابط عمومی، فردا صبح که می خواهید به سر کار بروید معلوم نیست با چه وقایع و رویدادهایی باید مواجه شده و دست و پنجه نرم کنید.
خوب این یعنی اینکه شغل روابط عمومی پر استرس و سخت می باشد. اما عموما در مشاغل دیگر اینجور نیست. مثلا مدیر امور مالی سازمان می داند که فردا صبح که می رود سر کار، یکسری اسناد و مدارک مالی وجود دارد که باید رسیدگی شده و امضا شوند.
به بیان دیگر کار روابط عمومی روتین و روزمره و از یک تا ده نیست بلکه هر روز و هر ساعت آن، خود یک عالمی است و هیاهویی و اقدامی که باید عاجلا صورت بگیرد و پیگیری شود.
مثلا ساعت 8 صبح وارد دفتر کار خود که می شوید ناگهان تلفن رییس یا مدیر عامل یا وزیر، شما را فرا می خواند که باید همراه او به یک برنامه بازدید بروید. خوب این استرس زاست. چه باید کرد؟
بایستی سریع خبرنگاران را هماهنگ کرد. بایستی سریع عکاس و فیلم بردار مهیا نمود. بایستی سریع پلاکارد سفارش داد و خلاصه هزار جور کار و هماهنگی ریز و درشت با این و آن.
اینجاست که می گوییم کار روابط عمومی خط کش بردار نیست و هر لحظه و هر ساعت آن کار است و اقدام و یک رویداد جدید که واکنش سریع را میطلبد. خوب واضح است که با چنین وضعیتی، یک مدیر روابط عمومی می بایست امتیازات و ویژگیهای فردی و تخصصی متفاوتی با سایر مدیران داشته باشد.
ویژگیهایی نظیر آینده نگری و دوراندیشی، هوش هیجانی، مدیریت زمان، مدیریت بحران، قدرت و توانایی ایجاد هماهنگی و سازماندهی سریع و.... حال به نظر شما چند درصد مدیران روابط عمومی ما چنین ویژگیهای بارزی دارند و سرآمد هستند؟
موضوع روابط عمومی علم، عمل، فرصتی است تا با کند و کاوهای کارشناسی برای برون رفت از تنگناهای مدیریتی و عملیاتی حوزه روابط عمومی نسخه های شفا بخشی تجویز شود برای بهبود عملکرد سازمانی، سودآوری، کاهش ضایعات، صرفه جویی در انرژی، افزایش مزیت رقابتی و...
پر واضح است که در این زمینه نیازمند یک عزم ملی و جدی همه جانبه می باشیم که پاشنه آشیل تحقق و حمایت از آن، دولت است.
حسن خسروی - مدرس دانشگاه و مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات. تلفن مرکز مشاوره و آموزش 09122174383
|