![4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World 4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199](http://www.shara.ir/media/image/PR/pr-1395/image003(7).jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در گذشته نزدیک به طور کلی می¬شد گفت مردم عکس¬هایی را که در روزنامه ¬ها و مجله ¬ها می¬بینند، باور می¬کنند. زیرا معتقد بودند که دوربین هرگز دروغ نمی¬ گوید.
اما دیگر چنین نیست. در جهان تصویرسازی دیجیتال، دیدن همان باور کردن نیست. هنگامی که عکس به یک مجموعه عوامل تصویری دیجیتال تبدیل می¬شود. می¬توان با رایانه آن را دستکاری کرد و عناصر، چهره¬ ها یا تمام فضا را تغییر داد یا حذف کرد. مثلاً دو شخصیتی که هرگز در کنار هم نبوده اند، دوشادوش یکدیگر نشان داد.
![4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World 4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199](http://www.shara.ir/media/image/PR/pr-1395/,image005(1).jpg)
تصویرسازی دیجیتال این امکان را در اختیار عکاس می¬ گذارد که بی¬هیچ محدودیتی تصویرگری کند. علاوه بر این؛ تنوع تصاویر نشریات را جالب¬تر می¬ کند و حتی باعث می¬شود که تبلیغات تلویزیونی هیجان¬ انگیزتر شود. اما مجادله¬ ای را نیز درباره اصول اخلاقی دستکاری تصویر به راه انداخته است و نتیجه دستکاری تصاویر، سلب اعتماد مردم به عکس¬های خبر است.
امروزه این صنعت را به سادگی می¬توان در اختیار گرفت و عکس¬¬ها را چنان تغییر داد که بتوان آن را درجهت اثبات خواسته¬ های خود ارائه داد. این کار اعتبار عکس را زیرسئوال می-برد. البته این گونه دستکاری چیز تازه¬ ای نیست و در طول تاریخ بیش از همه توسط حکومت¬های کمونیستی صورت گرفته است. آنها شخصیت¬ هایی را که طرد می¬ شدند، از عکس¬ها حذف می¬کردند، ورود صنعت دیجیتال توانایی جعل و دستکاری تصاویر را ارتقاء بخشید و تقریباً هر فردی می¬تواند به این کار دست بزند.
تصاویر دیجیتالی را می¬توان به هر صورت تغییر داد و هنگامی که کارتان را تمام کردید می-توانید نسخه نهایی را ذخیره کنید و نسخه اصلی را کنار بگذارید. بدون اینکه کسی از وجود آن آگاه باشد؛ بهتر یا بدتر اینکه نمی¬توان پی-برد چه قسمتی از تصویر تغییر کرده است. به هرحال بدترین جنبه دستکاری دیجیتال، کاربرد آن در روزنامه¬ ها نیست، بلکه سوءاستفاده از آن در دعاوی طرح شده در مراجع ذی¬ربط است و تقریباً هرکسی می¬تواند عکس¬هایی را جعل کند که مراجع ذی¬ربط را متقاعد سازد. بنابراین آیا باید انتظار داشته باشیم جرایمی نظیر تهدید و اخاذی با تکیه بر تصاویر بازسازی شده سیرصعودی بیابد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس، بزرگ¬ترین تهیه¬ کننده عکس¬های خبری در سراسر دنیا به خوانندگان روزنامه¬ خود اطمینان می¬دهد که عکس¬ها را فقط به منظور بهبود کیفیت تصویر دستکاری می¬کند و می¬گوید: هرگز و به هیچ طریقی محتوای یک عکس را تغییر نمی¬ دهیم یا دستکاری نمی¬ کنیم.
به هرحال سرانجام صنعت دیجیتال شاید فقط موجب شود که مردم دریابند نمی¬توان به تصاویر بیش از کلمات اعتماد کرد.
________________________________________
تهیه و تنظیم: سیدمحمود دادمرزی
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
|