شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آموزش عكاسي: عكس هاي جعلي - 66
دوشنبه، 21 تیر 1395 - 10:19 کد خبر:24606
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در گذشته نزديك به طور كلي مي شد گفت مردم عكس هايي را كه در روزنامه ها و مجلهها مي ينند، باور مي كنند. زيرا معتقد بودند كه دوربين هرگز دروغ نمي گويد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در گذشته نزديك به طور كلي مي¬شد گفت مردم عكس¬هايي را كه در روزنامه ¬ها و مجله ¬ها مي¬بينند، باور مي¬كنند. زيرا معتقد بودند كه دوربين هرگز دروغ نمي¬ گويد.


اما ديگر چنين نيست. در جهان تصويرسازي ديجيتال، ديدن همان باور كردن نيست. هنگامي كه عكس به يك مجموعه عوامل تصويري ديجيتال تبديل مي¬شود. مي¬توان با رايانه آن را دستكاري كرد و عناصر، چهره¬ ها يا تمام فضا را تغيير داد يا حذف كرد. مثلاً دو شخصيتي كه هرگز در كنار هم نبوده اند، دوشادوش يكديگر نشان داد.



4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

تصويرسازي ديجيتال اين امكان را در اختيار عكاس مي¬ گذارد كه بي¬هيچ محدوديتي تصويرگري كند. علاوه بر اين؛ تنوع تصاوير نشريات را جالب¬تر مي¬ كند و حتي باعث مي¬شود كه تبليغات تلويزيوني هيجان¬ انگيزتر شود. اما مجادله¬ اي را نيز درباره اصول اخلاقي دستكاري تصوير به راه انداخته است و نتيجه دستكاري تصاوير، سلب اعتماد مردم به عكس¬هاي خبر است.

 

امروزه اين صنعت را به سادگي مي¬توان در اختيار گرفت و عكس¬¬ها را چنان تغيير داد كه بتوان آن را درجهت اثبات خواسته¬ هاي خود ارائه داد. اين كار اعتبار عكس را زيرسئوال مي-برد. البته اين گونه دستكاري چيز تازه¬ اي نيست و در طول تاريخ بيش از همه توسط حكومت¬هاي كمونيستي صورت گرفته است. آنها شخصيت¬ هايي را كه طرد مي¬ شدند، از عكس¬ها حذف مي¬كردند، ورود صنعت ديجيتال توانايي جعل و دستكاري تصاوير را ارتقاء بخشيد و تقريباً هر فردي مي¬تواند به اين كار دست بزند.

 

 تصاوير ديجيتالي را مي¬توان به هر صورت تغيير داد و هنگامي كه كارتان را تمام كرديد مي-توانيد نسخه نهايي را ذخيره كنيد و نسخه اصلي را كنار بگذاريد. بدون اينكه كسي از وجود آن آگاه باشد؛ بهتر يا بدتر اينكه نمي¬توان پي-برد چه قسمتي از تصوير تغيير كرده است. به هرحال بدترين جنبه دستكاري ديجيتال، كاربرد آن در روزنامه¬ ها نيست، بلكه سوءاستفاده از آن در دعاوي طرح شده در مراجع ذي¬ربط است و تقريباً هركسي مي¬تواند عكس¬هايي را جعل كند كه مراجع ذي¬ربط را متقاعد سازد. بنابراين آيا بايد انتظار داشته باشيم جرايمي نظير تهديد و اخاذي با تكيه بر تصاوير بازسازي شده سيرصعودي بيابد.


خبرگزاري آسوشيتدپرس، بزرگ¬ترين تهيه¬ كننده عكس¬هاي خبري در سراسر دنيا به خوانندگان روزنامه¬ خود اطمينان مي¬دهد كه عكس¬ها را فقط به منظور بهبود كيفيت تصوير دستكاري مي¬كند و مي¬گويد: هرگز و به هيچ طريقي محتواي يك عكس را تغيير نمي¬ دهيم يا دستكاري نمي¬ كنيم.


به هرحال سرانجام صنعت ديجيتال شايد فقط موجب شود كه مردم دريابند نمي¬توان به تصاوير بيش از كلمات اعتماد كرد.

________________________________________
تهيه و تنظيم: سيدمحمود دادمرزي
نقل مطالب با ذكر منبع بلامانع است