درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 13:24   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر
  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید
  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی
  تبلیغات فریبنده: تقویت روابط‌عمومی دیجیتال و امنیت تبلیغات حیاتی است
  پایان وب؟ چه خبر است؟
  عصر جمینی
  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی
  مدل قدرتمند هوش مصنوعی جدید، گفتار را به متن، حتی اصطلاحات تخصصی شرکت شما، به دقت تبدیل می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21342صفحه نخست » دوشنبه، 12 بهمن 1394 - 13:42
جای خالی یک داستان خوب در تبلیغات
یک داستان خوب به همان اندازه می‌تواند در ذهن نقش ببندد که یک موسیقی خوب؛ دست‌کم اگر بیشتر از آن نباشد کمتر هم نیست.
  

جای خالی یک داستان خوب در تبلیغات

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، یک داستان خوب به همان اندازه می‌تواند در ذهن نقش ببندد که یک موسیقی خوب؛ دست‌کم اگر بیشتر از آن نباشد کمتر هم نیست. پیش‌تر در مورد ارزش موسیقی در آگهی‌های تبلیغاتی توضیحاتی داده‌ایم و گفته‌ایم که موسیقی چون به نوعی دیگر در مغز پردازش می‌شود لذا به راحتی در ذهن باقی می‌ماند و گفتیم که وقتی پیامی به طور مستقیم به سمت مغز برود نخستین کاری که مغز خواهد کرد مقاومت در مقابل آن است تا بتواند آن را به خوبی پردازش کند. در ادامه بیان شد که موسیقی به راحتی از این فیلتر مقاومتی عبور و در ذهن جا خوش می‌کند لذا امروز قصد داریم در خصوص ارزش داستان‌های تبلیغاتی بگوییم و توضیح دهیم که چه داستانی می‌تواند در مخاطب تاثیر بیشتری بگذارد.

موضوع از این قرار است که وقتی متنی به گوش می‌رسد مغز ابتدا آن را پردازش می‌کند. این پردازش برای آن است که مغز قصد دارد آنچه دریافت می‌کند را با تجربیات قبلی خود ارزش‌گذاری کند تا بر تجربیات جدید خود بیفزاید اما وقتی موسیقی گوش فرا‌می‌دهیم بیشتر آن قسمت از مغز که امور احساسی را کنترل می‌کند تحریک می‌شود و این‌گونه است که مغز دریچه‌های خود را باز می‌کند و بدینوسیله می‌توان پیام را به سمت آن حرکت داد.

در خصوص داستان‌ها نیز به نظر مغز براساس همان مکانیزم شعر و موسیقی عمل می‌کند یعنی یک رفتار دوگانه «احساسی، تجربی» را در پیش می‌گیرد، از این جهت می‌توان به راحتی درون دالان‌های مغزی نفوذ کرد.برای همین است که ما می‌توانیم فیلم‌های تخیلی و عجیب را ببینیم و با آن همزاد پنداری کنیم؛ مثلا دیدن فیلم «دزدان دریایی» برای ما لذتبخش می‌شود، چرا که مغز قسمت پردازش عقلانی را بسته نگه داشته و این فیلم می‌تواند برای ما یک فیلم مهیج قلمداد بشود و بخش احساسات مغزی ما اجازه دهد از دیدن این فیلم لذت ببریم.

لذا آن دسته از مدیرانی که قصد دارند یک فیلم تبلیغاتی درست کنند باید در نظر داشته باشند که دانستن عملکرد مغزی تا چه اندازه‌ای می‌تواند به آنها کمک کند در غیر‌این‌صورت در فیلتر مغزی گرفتار خواهند شد. مثلا داستانی که به مخاطب عرضه می‌شود نباید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را به «تجربه» جهت آزمایش درستی و نادرستی محصول تشویق کند بلکه باید «تحریک» به استفاده از آن کند.

به تعبیری باید قسمت تجربه‌گرایی در مغز را با افزایش حجم احساسی مغز کاهش داد. به‌طور مثال وقتی شوینده‌ای به مخاطب معرفی می‌شود یا یک محصول خوراکی، نباید داستان به‌گونه‌ای باشد که قسمت «تجربه» کردن مخاطب برای اثبات درستی و نادرستی محصول فعال شود بلکه باید مخاطب به‌گونه‌ای هدایت شود که قسمتی از داستان باشد که قرار است به محصول برسد و از آن استفاده کند نه آنکه آن را امتحان کند و نمره بدهد.

در تبلیغ ما قصد داریم جنبه احساسی داستان را پررنگ کنیم، اما متاسفانه این موضوع کمتر در داستان‌های تبلیغاتی ایرانی مشاهده می‌شود و عمده داستان‌هایی که در این خصوص ساخته شده است قصد دارند مخاطب را به چالش بکشند و متاسفانه در این صورت آن قسمت تحلیل‌کننده مغز را تحریک می‌کنند و مغز با مقاومت روبه‌رو می‌شود.

باید بگوییم یک فیلم تبلیغاتی باید بخش عمده‌ای از یک فیلم بلند سینمایی را در بر داشته باشد. اعم از موسیقی متن، داستان، جاذبه‌های بصری، بازیگر، نور، دکور و... اما در یک آگهی به شیوه سخنرانی یا مناظره شما تا این حد درگیر این عناصر سینمایی نمی‌شوید، لذا وقتی قرار می‌شود یک فیلم تبلیغاتی درست کنیم ابتدا باید یک داستان خوب داشته باشیم. وقتی یک داستان خوب را می‌خوانیم یا مشاهده می‌کنیم تا مدت‌ها در ذهن ما باقی می‌ماند مثل یک موسیقی یا شعر، لذا برای ساخت یک داستان خوب باید به عناصر آن‌که در زیر به اختصار اشاره می‌شود دقت کرد.

عنوان: اینکه موضوع داستانی که می‌سازیم چیست؟ آیا یک داستان دراماتیک است یا تراژیک؟ جنایی است یا...؟ متاسفانه اغلب مشاهد شده ابتدا داستان نوشته و بعد برای آن عنوانی مشخص می‌شود که این نشان از آن دارد که نویسنده نمی‌دانسته چه خواهد نوشت.

شخصیت‌های داستانی: این شخصیت‌ها همگی در اختیار نویسنده داستان هستند که باید در کنار هم یک پیوستار داشته باشند، در غیر ‌این صورت بیننده را گیج خواهند کرد.

گفت‌وگو: دیالوگ یا گفت‌وگو یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های یک داستان خوب است که گاهی ما را وا می‌دارد که ازکل یک داستان یک جمله را برگزینیم و در زندگی به‌کار ببریم، البته گاهی شما می‌توانید داستانی بنویسید که در آن دیالوگ نباشد.

مکان و فضا: داستان باید مشخصا در یک زمان و مکان خاصی اتفاق بیفتد یا اینکه فضا و مکانی برای داستان ساخته شود.

بیان داستان: باید از ادبیات روان و ساده‌ای بهره ببرد که مخاطب را گیج نکند.

پایان داستان: باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب همراه داستان حرکت کند به‌گونه‌ای که شوقی در او باشد که سایر عناصر داستان را تعقیب کند، در غیر‌این‌صورت مخاطب داستان؛ شما را نیمه راه رها خواهد ساخت.

 

منبع: فرصت امروز

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد