شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نوشتن کتاب یکی از سخت ترین کارها هست چراکه همیشه فکر کردن از صحبت کردن و صحبت کردن از خواندن و خواندن از نوشتن ساده تر بوده است. این مساله سبب شده است که تعداد کتابهای نوشته شده کمتر از تعداد انسان هایی باشد که در زمین زندگی کرده اند.
اما امروز به لطف کامپیوتر و نرم افزارهای مختلفی که در آن وجود دارد، به راحتی می توان با استفاده از چند گام ساده کتابسازی را در دستور کار قرار داد. ویکیپدیا اخیرا امکان ساخت کتاب را از منابعی که در اختیار دارد، برای استفاده کنندگان مهیا کرده است.
برای ساخت کتاب مراحلی وجود دارد که می توانید به راحتی این مراحل را با یک جستجوی کوچک در گوگل برای «ساخت کتاب در ویکی پدیا» بدست بیاورید. اما مساله ای که در این نوشتار به آن می پردازیم در مورد استفاده هایی است که روابط عمومی ها می توانند از این امکانات ویکیپدیا ببرند.
اطلاع رسانی صنعت
صنعتی که شما در آن فعالیت می کنید، مجموعه ای از دانش هاست که می توانید آن را برای تنویر افکار عمومی چاپ و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. با استفاده از نرم افزار ویکیپدیا این بهره گیری به شکل بسیار بهتری انجام می شود. دیگر نیازی به جمع آوری منابع و صفحه بندی ندارید و می توانید خیلی راحت با استفاده از این امکانات کتاب مورد نظر خودتان را بسازید.
چالش های حق تالیف
روابط عمومی زمانی که اقدام به ساخت این کتاب ها می کند عملا خودش را در معرض یک سری مسائل مربوط با حق تالیف قرار می دهد. چراکه همیشه این وسوسه وجود دارد که منابع حذف شوند یا اینکه بخواهیم کار را به صورتی بازنمایی کنیم که به طور کامل توسط واحد روابط عمومی انجام شده است. در این زمان معمولا با چالش هایی مواجه می شویم. مردم ایران امروز در جریان پیام هایی قرار می گیرند که به آنها نقادی از همه چیز را می آموزد و در نتیجه در سال های آینده کار در واحدهای روابط عمومی به مراتب دشوارتر از امروز خواهد بود.
کتابسازی نیز به دلیل اینکه در اساس فعالیتی وابسته به دانش است و دانش امر مقدسی نزد مردم تلقی می شود، قطعا در صورتی که بخواهیم از چارچوب های موجود عدول کنیم، با برخوردهایی مواجه خواهیم شد. هرچند که در کشور ما قوانین کپی رایت به آن شدت نظارت نمی شوند.
ترویج فرهنگ مطالعه
متونی که درباره خود افراد نوشته شده باشد، معمولا خواندنی تر از متون رسمی است. این نکته ای است که در کتابسازی با استفاده از ویکیپدیا می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را راضی نگه دارید. بنابراین سعی کنید که در مورد موضوعاتی که مخاطبان درون سازمانی شما و گاهی اوقات مخاطبان خاص برون سازمانی نیاز به دانش دارند از این شگرد استفاده کنید.
آموزش مباحث تخصصی
گاهی اوقات ممکن است برخی بخش ها، مثل منابع انسانی یا بخش های دیگر بخواهند برای کارکنان محتوایی را آماده کنند وآنها را با محتوایی آشنا کنند. در این حالت شما می توانید به عنوان بخشی که به طور مستقیم با دانش و انتقال آن سر و کار دارد از این نرم افزار استفاده کرده و محتوای مورد نظر را در اختیار کارکنان خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید که کیفیت کار روابط عمومی همیشه باید در بهترین سطح باشد و این نرم افزار نیز چنین کیفیتی را ارائه می دهد.
نتیجه ای برای روابط عمومی
روابط عمومی به عنوان مرکزی برای اطلاع رسانی باید هم فرهنگ کتابخوانی را ترویج کند و هم برای مخاطبان خود منابعی را فراهم کند تا آنها را از نظر دانشی به روز کند. این دانش شاید بتواند از طریق پیام های مختلف منتقل شود اما هیچ چیز به اندازه یک کتاب عمق ندارد. اما روابط عمومی وقت کافی برای نوشتن یک کتاب ندارد. بنابراین می تواند با استفاده از نرم افزاری که ویکیپدیا برای این منظور آماده کرده است استفاده کند تا محتواهای منسجمی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
بهتر است از باب اینکه به محیط زیست آسیب نرسانیم، این محتوا را همانطور در قالب فایل پی دی اف به مخاطبان خود بدهیم تا نمایشی از روابط عمومی سبز را برای آنها داشته باشیم. همچنین گاهی اوقات می توان برای کارکنان دستگاه کیندل خرید و به همراه کتاب ها به آنها اهدا کرد.
نویسنده: عادل میرشاهی (مدرس روابط عمومی اینترنتی)
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|