شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نوشتن كتاب يكي از سخت ترين كارها هست چراكه هميشه فكر كردن از صحبت كردن و صحبت كردن از خواندن و خواندن از نوشتن ساده تر بوده است. اين مساله سبب شده است كه تعداد كتابهاي نوشته شده كمتر از تعداد انسان هايي باشد كه در زمين زندگي كرده اند.
اما امروز به لطف كامپيوتر و نرم افزارهاي مختلفي كه در آن وجود دارد، به راحتي مي توان با استفاده از چند گام ساده كتابسازي را در دستور كار قرار داد. ويكيپديا اخيرا امكان ساخت كتاب را از منابعي كه در اختيار دارد، براي استفاده كنندگان مهيا كرده است.
براي ساخت كتاب مراحلي وجود دارد كه مي توانيد به راحتي اين مراحل را با يك جستجوي كوچك در گوگل براي «ساخت كتاب در ويكي پديا» بدست بياوريد. اما مساله اي كه در اين نوشتار به آن مي پردازيم در مورد استفاده هايي است كه روابط عمومي ها مي توانند از اين امكانات ويكيپديا ببرند.
اطلاع رساني صنعت
صنعتي كه شما در آن فعاليت مي كنيد، مجموعه اي از دانش هاست كه مي توانيد آن را براي تنوير افكار عمومي چاپ و در اختيار مخاطبان خود قرار دهيد. با استفاده از نرم افزار ويكيپديا اين بهره گيري به شكل بسيار بهتري انجام مي شود. ديگر نيازي به جمع آوري منابع و صفحه بندي نداريد و مي توانيد خيلي راحت با استفاده از اين امكانات كتاب مورد نظر خودتان را بسازيد.
چالش هاي حق تاليف
روابط عمومي زماني كه اقدام به ساخت اين كتاب ها مي كند عملا خودش را در معرض يك سري مسائل مربوط با حق تاليف قرار مي دهد. چراكه هميشه اين وسوسه وجود دارد كه منابع حذف شوند يا اينكه بخواهيم كار را به صورتي بازنمايي كنيم كه به طور كامل توسط واحد روابط عمومي انجام شده است. در اين زمان معمولا با چالش هايي مواجه مي شويم. مردم ايران امروز در جريان پيام هايي قرار مي گيرند كه به آنها نقادي از همه چيز را مي آموزد و در نتيجه در سال هاي آينده كار در واحدهاي روابط عمومي به مراتب دشوارتر از امروز خواهد بود.
كتابسازي نيز به دليل اينكه در اساس فعاليتي وابسته به دانش است و دانش امر مقدسي نزد مردم تلقي مي شود، قطعا در صورتي كه بخواهيم از چارچوب هاي موجود عدول كنيم، با برخوردهايي مواجه خواهيم شد. هرچند كه در كشور ما قوانين كپي رايت به آن شدت نظارت نمي شوند.
ترويج فرهنگ مطالعه
متوني كه درباره خود افراد نوشته شده باشد، معمولا خواندني تر از متون رسمي است. اين نكته اي است كه در كتابسازي با استفاده از ويكيپديا مي تواند به شما كمك كند تا مخاطبان خود را راضي نگه داريد. بنابراين سعي كنيد كه در مورد موضوعاتي كه مخاطبان درون سازماني شما و گاهي اوقات مخاطبان خاص برون سازماني نياز به دانش دارند از اين شگرد استفاده كنيد.
آموزش مباحث تخصصي
گاهي اوقات ممكن است برخي بخش ها، مثل منابع انساني يا بخش هاي ديگر بخواهند براي كاركنان محتوايي را آماده كنند وآنها را با محتوايي آشنا كنند. در اين حالت شما مي توانيد به عنوان بخشي كه به طور مستقيم با دانش و انتقال آن سر و كار دارد از اين نرم افزار استفاده كرده و محتواي مورد نظر را در اختيار كاركنان خود قرار دهيد. به خاطر داشته باشيد كه كيفيت كار روابط عمومي هميشه بايد در بهترين سطح باشد و اين نرم افزار نيز چنين كيفيتي را ارائه مي دهد.
نتيجه اي براي روابط عمومي
روابط عمومي به عنوان مركزي براي اطلاع رساني بايد هم فرهنگ كتابخواني را ترويج كند و هم براي مخاطبان خود منابعي را فراهم كند تا آنها را از نظر دانشي به روز كند. اين دانش شايد بتواند از طريق پيام هاي مختلف منتقل شود اما هيچ چيز به اندازه يك كتاب عمق ندارد. اما روابط عمومي وقت كافي براي نوشتن يك كتاب ندارد. بنابراين مي تواند با استفاده از نرم افزاري كه ويكيپديا براي اين منظور آماده كرده است استفاده كند تا محتواهاي منسجمي را در اختيار مخاطبان خود قرار دهد.
بهتر است از باب اينكه به محيط زيست آسيب نرسانيم، اين محتوا را همانطور در قالب فايل پي دي اف به مخاطبان خود بدهيم تا نمايشي از روابط عمومي سبز را براي آنها داشته باشيم. همچنين گاهي اوقات مي توان براي كاركنان دستگاه كيندل خريد و به همراه كتاب ها به آنها اهدا كرد.
نويسنده: عادل ميرشاهي (مدرس روابط عمومي اينترنتي)
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)