شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکی از آفت های گوگل در فضای وب، گیر افتادن به دست سئو کاران است؛ کسانی که پول می گیرند تا رتبه سایت شما را افزایش دهند و بازدید کننده بیشتری را به سمت سایت شما سرازیر کنند.
سایت های خبری معمولا برای جذب تبلیغات به بازدید کنندگان بیشتر نیاز دارند و همین نیاز گاهی باعث می شود که آنها به متخصصان سئو مراجعه کنند و از آنها بخواهند که بازدید کننده شان را بالا ببرند.
متخصصان سئو نیز قیمت های متفاوتی دارند و با اعمال یک سری تغییرات در صفحه و خارج از صفحه به بالا رفتن رتبه سایت کمک می کنند. اما حقیقت اینجاست که آنها نمی توانند هیچ کاری برای سایت انجام دهند. مخاطبانی که به سمت سایت ها سرازیر می شوند، عموما افراد انسانی هستند که خواسته های مشخصی دارند و وقتی که همه آنها به سمت یک سایت می روند از دو حال خارج نیست:
1. به آنها پول داده شده که از آن سایت بازدید کنند.
2. به طور اشتباهی به آن آدرس فراخوانی شده اند.
در سئو پی آر به این افراد بازدید کننده بی کیفیت می گویند. این بازدید کنندگان کسانی هستند که به محض ورود به سایت و مشاهده صفحه اول آن را می بندند. در نتیجه بزرگترین لطمه را به اعتبار سایت می زنند.
برای کشف این سایت ها می توانید به راحتی از طریق الکسا با دانستن چند شاخص این کار را انجام دهید:
1. رتبه جهانی (Global Rank): این رتبه یک رتبه تخمینی است که توسط الکسا بر اساس میزان بازدید و یک سری شاخص های دیگر تهیه می شود. هرچه این رتبه پایین تر باشد، در واقع رتبه سایت بهتر است و در رقابت پیشگام می باشد.
2. رتبه کشوری (Rank in Iran): این رتبه نشان می دهد که در بین سایت های کشوری که سایت بیشتری بازدید را در آن دارد، چه جایگاهی دارید.
نکته: این دو آمار بالا به هیچ عنوان نمی توانند اعتبار و اقتدار سایت را مشخص کنند، مگر اینکه در بقیه شاخص ها نیز جایگاه سایت چنین وضعیتی را داشته باشد.
3. نرخ پرش (Bounce Rate): درصد افرادی که بلافاصله بعد از باز کردن صفحه آن را می بندند. این رتبه باید زیر 65 باشد. اعداد بالای 65 نشان از دستکاری شدن رتبه صفحه دارند. بالا بودن این رتبه نشان از عدم وجود جذابیت های بصری در صفحه دارد. همچنین می تواند به دلیل کندی صفحه نیز این شاخص عدد بالایی را نشان دهد.
4. تعداد صفحه تماشا شده توسط هر کاربر (Daily Pageviews per Visitor): این شاخص نشان می دهد که به طور متوسط هر کاربر چند صفحه را بازدید می کند. در سایت هایی که ویترینی هستند تعداد کم این صفحات معمولی است اما در سایر سایت ها نشان دهنده تیترهای ضعیف و محتوای غیر جذاب است.
5. زمان توقف در سایت (Daily Time on Site): هرچقدر که این زمان بیشتر باشد، یعنی افراد زمان بیشتری را در سایت شما سپری کرده اند. رابطه مستقیمی میان این شاخص و رتبه پرش وجود دارد. اگر این شاخص عدد قابل توجهی نیست، یعنی از میان تیترها خوب استفاده نکرده اید، محتوای خوبی تولید نکرده اید، و مخاطبان به اشتباه وارد سایت شما شده اند. زمان برای این سایت هرچقدر از 90 ثانیه بیشتر باشد بهتر است و زیر 90 ثانیه یعنی نمی توان به آن سایت اعتماد کرد.
با توجه به شاخص های فوق می توانید تشخیص دهید که به چه سایتی تبلیغ بدهید و به چه سایتی اعتماد نکنید. گفتنی است سایت هایی که با استفاده از سئو رتبه خودشان را ارتقاء داده اند، خیلی زود در تله پنگوئن و پاندای گوگل گیر می افتند و در نتیجه شاهد افت رتبه و از بین رفتن زحمات شان خواهند بود. بنابراین هرگز در این مورد ریسک نکنید.
پس از مارس 2012 در دنیا حوزه جدیدی در روابط عمومی ایجاد شد که ضعف های سئو را که نتیجه اش افت بازدید کنندگان کیفی سایت است را تقویت کند. این حوزه به نام سئو پی آر شهرت یافت و می توانید مقالات مربوط به آن را در شارا مطالعه کنید.
همچنین توصیه می شود که به جای دریافت خدمات سئو از موسسات، از تبلیغات سایت های معروف استفاده کنید. چون به این وسیله حداقل بازدید ها کیفیت بهتری را به شما ارائه می دهند.
نویسنده: عادل میرشاهی (سردبیر شارا)
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|