شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گول سايت هاي سئو شده را نخوريد
چهارشنبه، 1 بهمن 1393 - 15:27 کد خبر:15397
يكي از آفت هاي گوگل در فضاي وب، گير افتادن به دست سئو كاران است؛ كساني كه پول مي گيرند تا رتبه سايت شما را افزايش دهند و بازديد كننده بيشتري را به سمت سايت شما سرازير كنند. سايت هاي خبري معمولا براي جذب تبليغات به بازديد كنندگان بيشتر نياز دارند و همين نياز گاهي باعث مي شود كه آنها به متخصصان سئو مراجعه كنند و از آنها بخواهند كه بازديد كننده شان را بالا ببرند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يكي از آفت هاي گوگل در فضاي وب، گير افتادن به دست سئو كاران است؛ كساني كه پول مي گيرند تا رتبه سايت شما را افزايش دهند و بازديد كننده بيشتري را به سمت سايت شما سرازير كنند.4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


سايت هاي خبري معمولا براي جذب تبليغات به بازديد كنندگان بيشتر نياز دارند و همين نياز گاهي باعث مي شود كه آنها به متخصصان سئو مراجعه كنند و از آنها بخواهند كه بازديد كننده شان را بالا ببرند.


متخصصان سئو نيز قيمت هاي متفاوتي دارند و با اعمال يك سري تغييرات در صفحه و خارج از صفحه به بالا رفتن رتبه سايت كمك مي كنند. اما حقيقت اينجاست كه آنها نمي توانند هيچ كاري براي سايت انجام دهند. مخاطباني كه به سمت سايت ها سرازير مي شوند، عموما افراد انساني هستند كه خواسته هاي مشخصي دارند و وقتي كه همه آنها به سمت يك سايت مي روند از دو حال خارج نيست:

1. به آنها پول داده شده كه از آن سايت بازديد كنند.
2. به طور اشتباهي به آن آدرس فراخواني شده اند.


در سئو پي آر به اين افراد بازديد كننده بي كيفيت مي گويند. اين بازديد كنندگان كساني هستند كه به محض ورود به سايت و مشاهده صفحه اول آن را مي بندند. در نتيجه بزرگترين لطمه را به اعتبار سايت مي زنند.
براي كشف اين سايت ها مي توانيد به راحتي از طريق الكسا با دانستن چند شاخص اين كار را انجام دهيد:


1. رتبه جهاني (Global Rank): اين رتبه يك رتبه تخميني است كه توسط الكسا بر اساس ميزان بازديد و يك سري شاخص هاي ديگر تهيه مي شود. هرچه اين رتبه پايين تر باشد، در واقع رتبه سايت بهتر است و در رقابت پيشگام مي باشد.


2. رتبه كشوري (Rank in Iran): اين رتبه نشان مي دهد كه در بين سايت هاي كشوري كه سايت بيشتري بازديد را در آن دارد، چه جايگاهي داريد.
نكته: اين دو آمار بالا به هيچ عنوان نمي توانند اعتبار و اقتدار سايت را مشخص كنند، مگر اينكه در بقيه شاخص ها نيز جايگاه سايت چنين وضعيتي را داشته باشد.


3. نرخ پرش (Bounce Rate): درصد افرادي كه بلافاصله بعد از باز كردن صفحه آن را مي بندند. اين رتبه بايد زير 65 باشد. اعداد بالاي 65 نشان از دستكاري شدن رتبه صفحه دارند. بالا بودن اين رتبه نشان از عدم وجود جذابيت هاي بصري در صفحه دارد. همچنين مي تواند به دليل كندي صفحه نيز اين شاخص عدد بالايي را نشان دهد.


4. تعداد صفحه تماشا شده توسط هر كاربر (Daily Pageviews per Visitor): اين شاخص نشان مي دهد كه به طور متوسط هر كاربر چند صفحه را بازديد مي كند. در سايت هايي كه ويتريني هستند تعداد كم اين صفحات معمولي است اما در ساير سايت ها نشان دهنده تيترهاي ضعيف و محتواي غير جذاب است.


5. زمان توقف در سايت (Daily Time on Site): هرچقدر كه اين زمان بيشتر باشد، يعني افراد زمان بيشتري را در سايت شما سپري كرده اند. رابطه مستقيمي ميان اين شاخص و رتبه پرش وجود دارد. اگر اين شاخص عدد قابل توجهي نيست، يعني از ميان تيترها خوب استفاده نكرده ايد، محتواي خوبي توليد نكرده ايد، و مخاطبان به اشتباه وارد سايت شما شده اند. زمان براي اين سايت هرچقدر از 90 ثانيه بيشتر باشد بهتر است و زير 90 ثانيه يعني نمي توان به آن سايت اعتماد كرد.


با توجه به شاخص هاي فوق مي توانيد تشخيص دهيد كه به چه سايتي تبليغ بدهيد و به چه سايتي اعتماد نكنيد. گفتني است سايت هايي كه با استفاده از سئو رتبه خودشان را ارتقاء داده اند، خيلي زود در تله پنگوئن و پانداي گوگل گير مي افتند و در نتيجه شاهد افت رتبه و از بين رفتن زحمات شان خواهند بود. بنابراين هرگز در اين مورد ريسك نكنيد.


پس از مارس 2012 در دنيا حوزه جديدي در روابط عمومي ايجاد شد كه ضعف هاي سئو را كه نتيجه اش افت بازديد كنندگان كيفي سايت است را تقويت كند. اين حوزه به نام سئو پي آر شهرت يافت و مي توانيد مقالات مربوط به آن را در شارا مطالعه كنيد.


همچنين توصيه مي شود كه به جاي دريافت خدمات سئو از موسسات، از تبليغات سايت هاي معروف استفاده كنيد. چون به اين وسيله حداقل بازديد ها كيفيت بهتري را به شما ارائه مي دهند.


نويسنده: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)
منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)