شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، ریچارد برونل- ارزش یک برنامه روابط عمومی می تواند واقعا تنها از طریق توانایی برای کار با داده اثبات شود. این بدان معناست که تعداد بیشتر از آنچه می تواند شمارش شود، اشاره در رسانه ها یا پیروی کنندگان در توییتر وجود دارند. شما باید داده های سطح پایین و کثیف را بدسب بیاورید، بر موضوعاتی که بیشتر به نام برند شما مربوط می شوند، تمرکز کنید.
دبورا بروان، شریک و مدیر عامل توسعه استراتژیک در پیپرکام، و نیکول مورئو، مدیر ارشد تحقیقات و تحلیل در پیپرکام، برخی از سوالات کلیدی را قبل از تنظیم برنامه ارزیابی روابط عمومی بپرسید، با شما به اشتراک می گذارند.
• چه چیزی را ارزیابی می کنید؟ همه کمپین روابط عمومی باید ارزیابی شوند، اما شما نیاز به تصمیم اولیه دارید که چقدر برنامه شما باید گسترده باشد. از منابع داختی استفاده کنید یا از منابع خارجی؟ اثر اولیه را دنبال کنید یا جزئیاتی را درباره گره خوردن تلاش ها با فروش دریافت کنید؟ چه چیزهایی برای شما و مشتریان شما مهم هستند؟ اهداف شما چه هستند؟ چگونه این اهداف می توانند بر میزان عملکرد کلیدی و کسب و کار شما اثر بگذارند؟ جواب این سوالات هر چیزی ممکن است باشد، به جای ارزیابی داده ها، این سوالات را پاسخ دهید.
• چه چیزی را دنبال می کنید؟ شما نیاز دارید که تصمیم بگیرید چه پارامترهایی برای ارزیابی هستند و چگونه آنها برای نشان دادن اثر اهداف شما با همدیگر کار می کنند.
• چگونه شما داده را دریافت می کنید؟ همه سیستم های جمع آوری داده مساوی درست نشده اند، بنابراین تصمیم بگیرید که چه راهکاری برای پروژه ویژه شما ایده آل است.
• چگونه تجزیه و تحلیل می کنید؟ آیا شما از تکنولوژی های کامپیوتری برای ارزیابی متغییرهای خودتان استفاده می کنید؟ تحلیل انسانی می کنید؟ یک ترکیب از هر دو این ها را دارید؟ مطمئن شوید که تعریف کرده اید کدام سیستم پیش روی شما تعریف شده است. راهی برای تجزیه و تحلیل هر یک پارامترهایی که شما در ابتدا تعیین کرده اید پیدا کنید. تنها بر داده هایی تمرکز کنید که به اهداف شما بر می گردد.
• ارائه شما شبیه چیست؟ یافته های شما تنها به اندازه ای خوب هستند که مردم از آنها برداشت می کنند. راهی را برای ارائه داده های خود به منظور ایجاد درک در میان مخاطبان دریافت کننده مصاحبه پیدا کنید.
• دیگر چه؟ استراتژی های عملی را تهیه کنید که بر اساس داده هستند. این ها می توانند شامل جستجو یک بودجه بیشتر برای تلاش های شما یا تغییر استراتژی ارتباطی شما باشند. ارزیابی بدون اینکه شما می توانید استفاده از آن را برای منافع برنامه خودتان و مشتریان تان استفاده کنید، بی معناست.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا
|