شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بازاریابی محتوا تبدیل به یک ضرورت در بیشتر برنامه های بازاریابی شده است که هدف آن کمک به ساخت روابط طولانی مدت با مشتریان از طریق تولید، گردآوری و پخش محتوایی است که برای زندگی ما ارزش آفرینی می کند و نگاه ها را به گونه ای به کسب و کار ما هدایت می کند که به اهداف خودمان برسیم. کادنیس کلاسن، متخصص بازاریابی محتوا و موسس شرکت تازه تاسیس بازاریابی محتوا، درباره اینکه چرا استراتژی محتوای خوب در فعالیت ها مهم است سخن می گوید و همچنین چگونه استراتژی خوب بازاریابی با تلفیق بازاریابی سنتی می تواند ارزش آفرینی کند. گام هایی که برای دنبال کردن و دریافت حقوق وجود دارند کدامند و چگونه می تواند ارزیابی کرد که استراتژی شما کارآمد است؟
سوال: چه تصورات اشتباهی پیرامون بازاریابی محتوا وجود دارد؟
پاسخ: ما تمایل داریم که درباره بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی زیاد بشنویم، در حالیکه حوزه فعالیت بازاریابی محتوا بسیار گسترده تر از آن است. محتوا اساسا چتری است که همه کانال های بازاریابی و تبلیغاتی را زیر خود می گیرد و نیاز به پرسیدن این سوالات مبهم در جای خودش از اهمیت بسزایی برخوردار است:
1. چه کسی می خواهد که با من سخن بگوید؟
2. من می خواهم به آنها چه بگویم؟
3. چه موقع زمانی عالی برای گفتن است؟
4. بهترین مکان برای انجام این گفتگو کجاست؟
5. چرا و چه اهدافی باید بدست آید؟
سوال: چگونه بازاریابی محتوا در مجموع بازاریابی تلفیق می شود؟
پاسخ: بازاریابی محتوا بازاریابی نخستین مصرف کننده است؛ بنابراین این نیست که تنها مهمترین عناصر را به بازاریابی اضافه کنید، بلکه باید آن را دقیقا در مرکز مخاطب قرار دهیم.
سوال: چگونه شخص می تواند برای محتوا برنامه ریزی کند و چگونه می توان نتایج را ارزیابی کرد؟
پاسخ: قبل از اینکه بخواهید برنامه محتوا بریزید، نیازهایی هستند که برای یک استراتژی محتوایی وجود دارند که با استراتژی و اهداف کسب و کار تراز شده اند. این استراتژی ها به که کجا، چه، چرا، چه کسی و چه موقع سوالات پاسخ می دهند. سوال بعدی «چگونه» است؟ و اینکه چگونه جایی است که برنامه آغاز می شود. چه منابعی برای تولید محتوا و مدیریت آن در بسترهای مختلف وجود دارد؟ آیا می توانید تقویم محتوایی را به منظور مدیریت موفق فرآیند طراحی کنید؟
اشکال ارزیابی یک بخش مهم از فرآیند است و وابسته به اهداف مجموعه ای از بسترها وجود دارند که می توان از آنها به این منظور استفاده کرد. محتوا نمی تواند با مقیاسی واحد ارزیابی شود. بنابراین ما از مجموعه ای از ابزارهای تحلیلگر برای تهیه یک گزارش منسجم استفاده می کنیم که در نتیجه می توانیم نتایج را در کسب و کار مقایسه کنیم. برای مثال یک افزایش فروش یا واقعه چه نتایجی را بر کسب وکار داشته است.
سوال: در محتوای متعامل چه چیزی خوب تعریف می شود؟
پاسخ: خوب آن محتوای متعاملی است مشتری را اول از همه قرار می دهد. این درباره آنچه که می فروشیم یا می گوییم نیست، بلکه اینکه بتوانیم ارزش افزایی کنیم بدون اینکه در کار مخاطبان خود وقفه ایجاد کنیم.
سوال: چگونه تعیین می کنید که کجا منتشر شود؟
پاسخ: به اشتراک گذاری محتوا در جایی که چشم مشتریان می گردد صورت می گیرد. اما این باید گفته شود: حیاتی است که بدانیم مشتری چه کسی است. این خوب نیست که به سادگی آنها را در جمعی از مخاطبان گسترده قرار دهیم. افزایش رسانه اجتماعی ما را مجبور می کند که دانش خودمان را از مشتریان افزایش دهیم. در مورد این موارد فکر کنید: به طور مستقیم در دیگر سوی توییت شما، مجموعه ای از چشم ها پیام را می خوانند، یک به یک در گوشی های همراه شان. این بسته شده است. شما به گونه ای موثر در گامی دور از مشتری تان هستید و اگر شما از بستری اشتباه استفاده می کنید، با اشخاصی که شما را نمی شناسد صحبت کنید یا کارتان نفعی برای او ندارد و درباره حضورتان در آن شبکه از آنان سوال کنید.
سوال: در مواردی از استراتژی بازاریابی محتوا، چگونه آن را با اهداف کسب و کار خود مرتبط می کنید؟
پاسخ: اهداف محتوا و کسب و کار کلماتی جدا از هم به نظر می رسند، اما آنها از درون به هم متصل هستند. مهم نیست که چه کسب کاری دارید، یک مشتری محصولی را از شما نمی خرد و آن را به دوستان خود پیشنهاد نمی کند اگر احساس نکند که محصول شما چیزی را به زندگی اش اضافه نکرده است. بازاریابی محتوا راهی برای شماست تا ارزشی که فراتر از محصول یا خدمت و چیزی که می فروشید دارید و به زندگی مردم اضافه می کنید را به همگان ثابت کنید. این درباره کاربر پسند بودن، در دسترس بودن، مرتبط و با ارزش بودن دانش برای مصرف کنندگان است. این جایی است که وفاداری شروع می شود و مشتریان وفادار شما را به اهداف کسب و کار نزدیک می کنند.
سوال: یک استراتژی بازاریابی خوب چه اثری بر روی یک شرکت دارد؟
پاسخ: ما طیف گسترده ای از آثار را مشاهده کرده ایم، برخی شرکت ها فروش آلبوم های شان را از طریق یک استراتژی محتوای خوب بدست آورده اند در حالیکه سایرین روابط خودشان را به طور کامل با مشتریان تغییر داده اند. ما حتی دیده ایم که مشتریان مدل کسب و کار خود را به خاطر استراتژی محتوا در خصوص محصولی ناشناخته تغییر داده اند.
این تغییر، تاثیرات بنیادین بر تیم های داخلی بازاریابی دارد، نیروهای استراتژی محتوا هر کسی را که به فکر کردن وسیع تر از جعبه ای که در آن کار می کند را می گویند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|