روابط عمومی برای همه است
یکی از روش های اصلی حفظ یک تصویر موفق برای کسب و کار و یا حرفه شخصی شما، این است که درک مناسبی از چگونگی کار روابط عمومی داشته باشید. مدیریت روابط عمومی یکی از جنبه های مهم زمینه های شغلی مختلف است، چرا که بسیاری از مردم موفق در یک زمان یا زمان دیگر، خود را در چشم های عمومی پیدا خواهند نمود. این دقت نظر می تواند تا حدی سبب بروز تعجب شود، بنابراین این یک ایده خوب برای هر کسی است که به دنبال تحرک رو به بالا می باشد که حداقل، برخی از اصول اولیه روابط عمومی را بداند و یاد بگیرد. با دنبال نمودن چند قدم ساده گفته شده در زیر، حتی کسانی که به نظر می رسد از سندرم دائمی پا در دهانرنج می برند نیز می توانند تبدیل به یک سخنگوی روابط عمومی شوند.
از وضعیت روابط عمومی خود یک نسخه (کاغذی) ذخیره نمائید
اولین قدم برای بهبود وجهه عمومی از یک کسب و کار و یا فرد، انجام حسابرسی روابط عمومی (Public Relations Audit) آن می باشد. این کار ممکن است خیلی پیچیده و یا حتی ترسناک به نظر برسد، اما این بازرسی در اصل یک لیست از جوانب مثبت و منفی است. برای تکمیل حسابرسی روابط عمومی (PR)، تدوین 2 فهرست ضروری است: چیزهایی که پتانسیل کمک به وجهه عمومی شما را دارند، و چیزهایی که پتانسیل آسیب رساندن به آن را دارا می باشند. پس از آن که اطلاعات مورد نظر سازماندهی شد، می توانید آن را به منظور ارزیابی فاکتور خطر روابط عمومی خود به کار برید. هیچ مقیاس خاصی در خصوص این که چگونه این فاکتور می تواند بالا باشد، وجود ندارد. راه حل کلیدی آن است که به انجام کارهای ساده ای بپردازیم که می توانند سبب کاهش موارد دارای تاثیر منفی شوند.
اعتدال کلیدی است
پس از شناسایی خطرات بالقوه روابط عمومی توسط شما، گام بعدی این است که به کار بر روی افزایش گیرایی عمومی خود بپردازید. این موضوع برای سیاستمداران، صاحبان تجارت، و سخنرانان عمومی به یک اندازه می تواند مفید باشد. به طور کلی، شما می خواهید حداقل در روابط خود بسیار میانه رو (Middle of the Road) به نظر برسید. هر نظرسنجی سیاسی از 50 سال گذشته از انتخابات، نشان خواهد داد که نامزدهای میانه رو عملکرد بهتری در انتخابات داشته اند. البته نامزدهایی که رویکرد دو آتشه ای دارند، برای سلایق خاص توجه زیادی را به خود جلب می نمایند، اما آنها به ندرت انتخاب می شوند، چرا؟
پاسخ ساده تر از آن است که شما فکر می کنید طبیعت بشر تمایل دارد به هدایت مردمی که رهبرانی را ترجیح می دهند که بتوان رفتار آن ها را به آسانی پیش بینی کرد. در ظاهر میانه رو باشید تا از دید آن هایی که شما را می بینند با ملاحظه تر، هوشمندتر و قابل اعتمادتر باشید.
چه کسی را می خواهید تحت تاثیر قرار دهید؟
گام اساسی سوم در جهت حفظ روابط عمومی خوب آن است که برای شناسایی جمعیت هدف اصلی خود اقدام نمائید. گروهی از مردم وجود دارند که شما می خواهید توجه آن ها را به خود و یا تجارت خود جلب نمائید. جمعیت های خاص توسط برخی رفتارهای خاص جذب و توسط برخی رفتارهای دیگر دفع خواهند شد. یادگیری این موضوع مفید است که مسائل و ویژگی های مهم جامعه هدف خود را بشناسید و از آن ها برای منافع خود استفاده نمائید. بررسی جمعیت شهری 18-30 ساله کنونی: این گروه، بیشتر از هر گروه دیگری به ارائه ها و نمایندگی ها جلب می شوند. آنها می خواهند بدانند که شما نه تنها می خواهید به آن ها یک محصول یا ایده را بفروشید، بلکه شما نظرات، ایده ها و علائق آن ها را نیز به عنوان یک همکاری معتبر، مورد بررسی قرار داده و به سادگی از کنار آن ها نمی گذرید. برای نسل فعلی، این کار به طور معمول با ادغام فن آوری و مدل کسب و کار شما حاصل می شود. با این حال، نیاز به نمایش، یک وجه جدید از ویژگی های این جمعیت (18 تا 30 سال) نیست.
در فیلم اسپایک لی (Spike Lee) در سال 1989 به نام "کار درست را انجام بده"، یک تاجر ایتالیایی-آمریکایی فعال در محله آفریقایی-آمریکایی رستوران خود را به واسطه خرابکاری از دست می دهد، که این موضوع نتیجه مستقیم امتناع او از اذعان به این مطلب بود که موفقیت کسب و کارش تقریبا به طور کامل به علت حضور مشتریان سیاه در آن منطقه می باشد. قالب اصلی در تمام صحنه های این فیلم حوادث رو به افزایش می باشد که در برخی از صحنه ها نیز که تقریبا به خشونت تبدیل می شود (و در یکی این اتفاق رخ می دهد)، می توانست به سادگی با اذعان به ارزش هر گروه در مقابل سایر گروه ها از آن جلوگیری شود.
روابط عمومی مدیریت شده = افزایش انتظارات.
مدیریت روابط عمومی می تواند از مهارت های فوق العاده با ارزش برای هر کسی باشد. اگرچه به طور سنتی این مهارات ها فقط برای محیط های سیاسی و تجارت های بزرگ در نظر گرفته می شود، اما حتی مردم عادی نیز هر روز به طور فزاینده ای می توانند از مزایای داشتن چند ترفند روابط عمومی در آستین خود، بهره مند شوند. با یادگیری انجام کسب و کار به شکل کاملا آگاهانه و سازمان یافته تر، هر کسی می تواند سودآوری شخصی خود را افزایش داده و وجهه عمومی خود را بهبود بخشد.
منبع:
http://ronntorossian.com/personal-public-relations/
مترجم: مرتضی بهره مند
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|