شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گام هاي اساسي براي بهبود روابط عمومي شخصي شما
یکشنبه، 21 فروردین 1401 - 10:01 کد خبر:12762
يكي از روش هاي اصلي حفظ يك تصوير موفق براي كسب و كار و يا حرفه شخصي شما، اين است كه درك مناسبي از چگونگي كار روابط عمومي داشته باشيد. مديريت روابط عمومي يكي از جنبه هاي مهم زمينه هاي شغلي مختلف است، چرا كه بسياري از مردم موفق در يك زمان يا زمان ديگر، خود را در چشم هاي عمومي پيدا خواهند نمود.

روابط عمومي براي همه است
 يكي از روش هاي اصلي حفظ يك تصوير موفق براي كسب و كار و يا حرفه شخصي شما، اين است كه درك مناسبي از چگونگي كار روابط عمومي داشته باشيد. مديريت روابط عمومي يكي از جنبه هاي مهم زمينه هاي شغلي مختلف است، چرا كه بسياري از مردم موفق در يك زمان يا زمان ديگر، خود را در چشم هاي عمومي پيدا خواهند نمود. اين دقت نظر مي تواند تا حدي سبب بروز تعجب شود، بنابراين اين يك ايده خوب براي هر كسي است كه به دنبال تحرك رو به بالا مي باشد كه حداقل، برخي از اصول اوليه روابط عمومي را بداند و ياد بگيرد. با دنبال نمودن چند قدم ساده گفته شده در زير، حتي كساني كه به نظر مي رسد از سندرم دائمي پا در دهانرنج مي برند نيز مي توانند تبديل به يك سخنگوي روابط عمومي شوند.


از وضعيت روابط عمومي خود يك نسخه (كاغذي) ذخيره نمائيد
اولين قدم براي بهبود وجهه عمومي از يك كسب و كار و يا فرد، انجام حسابرسي روابط عمومي (Public Relations Audit) آن مي باشد. اين كار ممكن است خيلي پيچيده و يا حتي ترسناك به نظر برسد، اما اين بازرسي در اصل يك ليست از جوانب مثبت و منفي است. براي تكميل حسابرسي روابط عمومي (PR)، تدوين 2 فهرست ضروري است: چيزهايي كه پتانسيل كمك به وجهه عمومي شما را دارند، و چيزهايي كه پتانسيل آسيب رساندن به آن را دارا مي باشند. پس از آن كه اطلاعات مورد نظر سازماندهي شد، مي توانيد آن را به منظور ارزيابي فاكتور خطر روابط عمومي خود به كار بريد. هيچ مقياس خاصي در خصوص اين كه چگونه اين فاكتور مي تواند بالا باشد، وجود ندارد. راه حل كليدي آن است كه به انجام كارهاي ساده اي بپردازيم كه مي توانند سبب كاهش موارد داراي تاثير منفي شوند.


اعتدال كليدي است
پس از شناسايي خطرات بالقوه روابط عمومي توسط شما، گام بعدي اين است كه به كار بر روي افزايش گيرايي عمومي خود بپردازيد. اين موضوع براي سياستمداران، صاحبان تجارت، و سخنرانان عمومي به يك اندازه مي تواند مفيد باشد. به طور كلي، شما مي خواهيد حداقل در روابط خود بسيار ميانه رو (Middle of the Road) به نظر برسيد. هر نظرسنجي سياسي از 50 سال گذشته از انتخابات، نشان خواهد داد كه نامزدهاي ميانه رو عملكرد بهتري در انتخابات داشته اند. البته نامزدهايي كه رويكرد دو آتشه اي دارند، براي سلايق خاص توجه زيادي را به خود جلب مي نمايند، اما آنها به ندرت انتخاب مي شوند، چرا؟
پاسخ ساده تر از آن است كه شما فكر مي كنيد طبيعت بشر تمايل دارد به هدايت مردمي كه رهبراني را ترجيح مي دهند كه بتوان رفتار آن ها را به آساني پيش بيني كرد. در ظاهر ميانه رو باشيد تا از ديد آن هايي كه شما را مي بينند با ملاحظه تر، هوشمندتر و قابل اعتمادتر باشيد.


چه كسي را مي خواهيد تحت تاثير قرار دهيد؟
گام اساسي سوم در جهت حفظ روابط عمومي خوب آن است كه براي شناسايي جمعيت هدف اصلي خود اقدام نمائيد. گروهي از مردم وجود دارند كه شما مي خواهيد توجه آن ها را به خود و يا تجارت خود جلب نمائيد. جمعيت هاي خاص توسط برخي رفتارهاي خاص جذب و توسط برخي رفتارهاي ديگر دفع خواهند شد. يادگيري اين موضوع مفيد است كه مسائل و ويژگي هاي مهم جامعه هدف خود را بشناسيد و از آن ها براي منافع خود استفاده نمائيد. بررسي جمعيت شهري 18-30 ساله كنوني: اين گروه، بيشتر از هر گروه ديگري به ارائه ها و نمايندگي ها جلب مي شوند. آنها مي خواهند بدانند كه شما نه تنها مي خواهيد به آن ها يك محصول يا ايده را بفروشيد، بلكه شما نظرات، ايده ها و علائق آن ها را نيز به عنوان يك همكاري معتبر، مورد بررسي قرار داده و به سادگي از كنار آن ها نمي گذريد. براي نسل فعلي، اين كار به طور معمول با ادغام فن آوري و مدل كسب و كار شما حاصل مي شود. با اين حال، نياز به نمايش، يك وجه جديد از ويژگي هاي اين جمعيت (18 تا 30 سال) نيست.


در فيلم اسپايك لي (Spike Lee) در سال 1989 به نام "كار درست را انجام بده"، يك تاجر ايتاليايي-آمريكايي فعال در محله آفريقايي-آمريكايي رستوران خود را به واسطه خرابكاري از دست مي دهد، كه اين موضوع نتيجه مستقيم امتناع او از اذعان به اين مطلب بود كه موفقيت كسب و كارش تقريبا به طور كامل به علت حضور مشتريان سياه در آن منطقه مي باشد. قالب اصلي در تمام صحنه هاي اين فيلم حوادث رو به افزايش مي باشد كه در برخي از صحنه ها نيز كه تقريبا به خشونت تبديل مي شود (و در يكي اين اتفاق رخ مي دهد)، مي توانست به سادگي با اذعان به ارزش هر گروه در مقابل ساير گروه ها از آن جلوگيري شود.


روابط عمومي مديريت شده = افزايش انتظارات.
مديريت روابط عمومي مي تواند از مهارت هاي فوق العاده با ارزش براي هر كسي باشد. اگرچه به طور سنتي اين مهارات ها فقط براي محيط هاي سياسي و تجارت هاي بزرگ در نظر گرفته مي شود، اما حتي مردم عادي نيز هر روز به طور فزاينده اي مي توانند از مزاياي داشتن چند ترفند روابط عمومي در آستين خود، بهره مند شوند. با يادگيري انجام كسب و كار به شكل كاملا آگاهانه و سازمان يافته تر، هر كسي مي تواند سودآوري شخصي خود را افزايش داده و وجهه عمومي خود را بهبود بخشد.

منبع:
http://ronntorossian.com/personal-public-relations/
مترجم: مرتضي بهره مند
منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)