شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- این پژوهش، فرآیند تصمیم سازی اخلاقی در بین تجار ترک، تایلندی و آمریکایی را با در نظر قرار دادن شدت پایبندی به ادراکات معنوی PMI))، ارزشهای اخلاقی صنفی(CEV) و اهمیت ملاحظات اخلاقی درک شده (PIE)، مقایسه میکند.PMI تصمیم گیری اخلاقی را در یک سطح فردی تشریح میکند، CEV تأثیر فرهنگ اخلاقی سازمان را بر تصمیمهای انفرادی شرح می دهد و PIE به بیان اعتقادات و برداشت های تاجران از ارتباط موجود در میان تجارت، اخلاق و سود بلند مدت می پردازد. پاسخ دهنده های این پژوهش (جامعه آماری)، تجار و بازرگانان حرفهای هستند که در حال حاضر در حال تحصیل در رشته MBA در ترکیه (n=416)، تایلند (n=605) و آمریکا (n=446) و یا دانش آموخته آن هستند. نتایج ANOVA نشان می دهد که تجار آمریکایی شاهد رفتارهای تجاری غیر اخلاقی تری نسبت به همتایانشان در ترکیه و تایلند می باشند. سازمانهای ترک و آمریکایی، CEV بالاتری نسبت به سازمانهای تایلندی دارند. از سوی دیگر، تاجران تایلندی و آمریکایی بیش از تاجران ترک، اخلاق را برای موفقیت در تجارت حائز اهمیت میدانند.
هنگامی که سازمان ها در فعالیتهای تجاری جهانی درگیر می شوند، درک تفاوتها و شباهتها در برداشت های اخلاقی بازرگانان کشورهای مختلف، برای موفقیت و کار هماهنگ با یکدیگر ارزش پیدا می کند. انتظار می رود که این پژوهش برای افرادی مفید باشد که قصد سرمایه گذاری یا مدیریت بازرگانی در این کشورها را دارند و بسیاری از مفاهیم آن نیز در حوزه تجارت جهانی مفید خواهد بود.
واژگان کلیدی: اخلاق، بازاریابی، تاجران، مقایسه میان فرهنگی
مقدمه:
اخلاق کسب و کار، رفتار درست، مناسب، منصفانه و قابل پذیرش در دنیای کسب و کار را بیان میکند. در چند دهه گذشته، نگرانی های ناشی از مشکلات اخلاقی در کشب و کار و به ویژه در بازاریابی افزایش یافته است. علاوه بر این، در نتیجه جهانی شدن اقتصاد و رشد بینالمللی شدن سازمان ها، تعداد فزاینده ای از مدیران دست به برخورد با مشکلات گوناگون اخلاقی زدند که در حیطه کسب و کار خود با آنها مواجه هستند. هیچ قانون پذیرفته شده جهانی در رویکرد مواجهه با مشکلات اخلاقی در کشورهای مختلف وجود ندارد. به همین دلیل است که درک این که چگونه بازرگانان کشورهای مختلف در مورد مسائل پیچیده و غامض اخلاق در کسب و کار قضاوت می کنند، مهم و مهم تر می شود (کارانده – 2002).
هدف این پژوهش، بررسی شباهت ها و تفاوتهای موجود در فرایند تصمیم گیری اخلاقی بازرگانان ترک، آمریکایی و تایلندی با درنظر گرفتن شدت پایبندی به ادراکات معنوی (PMI)، ارزشهای اخلاقی صنفی(CEV) و اهمیت ملاحظات اخلاقی درک شده (PIE) می باشد.
در بخش زیر، ادبیات مربوط به تصمیم گیری اخلاقی در کسب و کار، با تأکید ویژه بر بازاریابی و مبانی اصلی پژوهشی، بررسی می شود. اهداف و روشهای پژوهش در بخش "روش شناسی پژوهش" ارائه شده است و دستاوردهای پژوهشی در بخش "یافته ها" ارائه شده اند. بخش آخر شامل نتیجه گیری، مفاهیم و پیشنهادات مربوط به پژوهش های بیشتر است.
مترجم:
سید سلمان سیدین
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
دانلود PDF مقاله
منبع: TMBA
|