شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اين پژوهش، فرآيند تصميم سازي اخلاقي در بين تجار ترك، تايلندي و آمريكايي را با در نظر قرار دادن شدت پايبندي به ادراكات معنوي PMI))، ارزشهاي اخلاقي صنفي(CEV) و اهميت ملاحظات اخلاقي درك شده (PIE)، مقايسه ميكند.PMI تصميم گيري اخلاقي را در يك سطح فردي تشريح ميكند، CEV تأثير فرهنگ اخلاقي سازمان را بر تصميمهاي انفرادي شرح مي دهد و PIE به بيان اعتقادات و برداشت هاي تاجران از ارتباط موجود در ميان تجارت، اخلاق و سود بلند مدت مي پردازد. پاسخ دهنده هاي اين پژوهش (جامعه آماري)، تجار و بازرگانان حرفهاي هستند كه در حال حاضر در حال تحصيل در رشته MBA در تركيه (n=416)، تايلند (n=605) و آمريكا (n=446) و يا دانش آموخته آن هستند. نتايج ANOVA نشان مي دهد كه تجار آمريكايي شاهد رفتارهاي تجاري غير اخلاقي تري نسبت به همتايانشان در تركيه و تايلند مي باشند. سازمانهاي ترك و آمريكايي، CEV بالاتري نسبت به سازمانهاي تايلندي دارند. از سوي ديگر، تاجران تايلندي و آمريكايي بيش از تاجران ترك، اخلاق را براي موفقيت در تجارت حائز اهميت ميدانند.
هنگامي كه سازمان ها در فعاليتهاي تجاري جهاني درگير مي شوند، درك تفاوتها و شباهتها در برداشت هاي اخلاقي بازرگانان كشورهاي مختلف، براي موفقيت و كار هماهنگ با يكديگر ارزش پيدا مي كند. انتظار مي رود كه اين پژوهش براي افرادي مفيد باشد كه قصد سرمايه گذاري يا مديريت بازرگاني در اين كشورها را دارند و بسياري از مفاهيم آن نيز در حوزه تجارت جهاني مفيد خواهد بود.
واژگان كليدي: اخلاق، بازاريابي، تاجران، مقايسه ميان فرهنگي
مقدمه:
اخلاق كسب و كار، رفتار درست، مناسب، منصفانه و قابل پذيرش در دنياي كسب و كار را بيان ميكند. در چند دهه گذشته، نگراني هاي ناشي از مشكلات اخلاقي در كشب و كار و به ويژه در بازاريابي افزايش يافته است. علاوه بر اين، در نتيجه جهاني شدن اقتصاد و رشد بينالمللي شدن سازمان ها، تعداد فزاينده اي از مديران دست به برخورد با مشكلات گوناگون اخلاقي زدند كه در حيطه كسب و كار خود با آنها مواجه هستند. هيچ قانون پذيرفته شده جهاني در رويكرد مواجهه با مشكلات اخلاقي در كشورهاي مختلف وجود ندارد. به همين دليل است كه درك اين كه چگونه بازرگانان كشورهاي مختلف در مورد مسائل پيچيده و غامض اخلاق در كسب و كار قضاوت مي كنند، مهم و مهم تر مي شود (كارانده – 2002).
هدف اين پژوهش، بررسي شباهت ها و تفاوتهاي موجود در فرايند تصميم گيري اخلاقي بازرگانان ترك، آمريكايي و تايلندي با درنظر گرفتن شدت پايبندي به ادراكات معنوي (PMI)، ارزشهاي اخلاقي صنفي(CEV) و اهميت ملاحظات اخلاقي درك شده (PIE) مي باشد.
در بخش زير، ادبيات مربوط به تصميم گيري اخلاقي در كسب و كار، با تأكيد ويژه بر بازاريابي و مباني اصلي پژوهشي، بررسي مي شود. اهداف و روشهاي پژوهش در بخش "روش شناسي پژوهش" ارائه شده است و دستاوردهاي پژوهشي در بخش "يافته ها" ارائه شده اند. بخش آخر شامل نتيجه گيري، مفاهيم و پيشنهادات مربوط به پژوهش هاي بيشتر است.
مترجم:
سيد سلمان سيدين
كارشناس ارشد مديريت بازرگاني دانشگاه تهران
منبع: TMBA