شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)،
نویسندگان :
دکتر شهباز براهویی
عبدالرضا امیری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
دانشگاه پیام نور قشم
چکیده:
بانکداری الکترونیکی سیستمی یکپارچه که کلیه عملیات و مدیریت آن از طریق دسترسی به پایگاه داده های مشترک و متمرکز که از ویژگیهای مهم آن انعطاف پذیری و مشتری محوری است، می باشد. بانکداری الکترونیکی مواردی چون افزایش رضایتمندی مشتریان از طریق ارائه محصولات و خدمات متنوع – افزایش بهره وری و کارآیی منابع انسانی و مدیریت هزینه ها را در پی دارد. توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی و گسترش و ایجاد زیر ساخت های اطلاعاتی و عملیاتی مناسب، توانایی پاسخگویی به نیازها و تغییرات بازار - روان سازی فرایندها – و افزایش توان ارزیابی عملکرد بانک ها را فراهم نموده است. تکنولوژی در عین حال که امکانات بهتری درباره غذا، پوشاک، مسکن، اتومبیل و سرگرمی در اختیار قرار می دهد، زندگی را نیز به نحو قابل ملاحظه ای تغییر داده است.
واژگان کلیدی : بانکداری الکترونیکی-رضایتمندی مشتریان-عملیات بانکی
مقدمه:
نخستین موسسه مالی با نام بانک در سال 1171میلادی به نام بانک ((ونیز)) آغاز به کار کرد. شکل های مختلف بانکداری با تاسیس بانک بارسلونا در1401، بانک آمستردا م در1609، بانک انگلستان در 1694میلادی ادامه یافت. هر چند آغاز بانکداری در ایران را با شروع فعالیت بانک های خارجی در ایران می دانند، اما قبل از آن که بانک های خارجی در ایران فعالیت خود را شروع نمایند، در سال 1258شمسی حاج محمد حسین امین الضرب پیشنهاد تاسیس بانک ایرانی را داده است . اما بانک و تأسیس آن، شاید اولین مرحله برای برقراری سیستم های مالی مناسب و همراه با کاهش هزینه ها است. بنابراین، مالیه پردازان و افرادی که به نوعی به دنبال مکانیزه کردن سیستم های مالی بودند، به بررسی راه ها و شیوه های مختلف برای سهولت و دسترسی به مطمئن ترین و کم هزینه ترین مسکوکات، پول های نقد و سایر اوراق بانکی معتبر پرداختند. تا این که با انقلاب اطلاعات، تقریبا، جستجوها نتیجه داد و روش های علمی در این زمینه پدید آمدند.
یکی از مهمترین پدیدههای ناشی از انقلاب اطلاعات، تحول در شیوههای سنتی تجارت و جایگزینی آن با تجارت الکترونیک است. از این رو به واسطه نقش پول و بانکداری در تجارت، بانکداری الکترونیک اصلیترین زیربنای تجارت الکترونیک محسوب میشود. طبیعتا در این میان، نقش بانکها و موسسات اقتصادی در نقل و انتقال پول بسیار حیاتی است . بانکداری الکترونیک هم اکنون در جهان به عنوان یک بحث بسیار تخصصی و در عین حال، بسیار پیچیده تبدیل شده است وتطبیق آن باسیاستهای تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف نیاز به تحقیق و برنامهریزی دقیق دارد . بانکها به عنوان بنگاه های اقتصادی که وظیفه ارائه خدمات پولی و مالی را دارند با بهرهگیری از فناوری اطلاعات از سویی میتوانند هزینههای خود را کاهش داده و موجب سوددهی خود و ذینفعانشان را فراهم کنند و از سوی دیگر موجب رضایتمندی مشتریان خود شوند. در این خصوص پیشرفتهای خدمات پول الکترونیکی و ابزارهای پرداخت در کشور، در استفاده از سامانههای یکپارچه اطلاعاتی برای الکترونیکی کردن تعاملات درون بانکی و بین بانکی و اتصال بر خط مشتریان به بانک صورت گرفته و هر چند نوید بخش روزها و ایام خوب و طلایی در بحث اقتصاد پ.لی کشور است، اما در صورتی که به نحو درست و با تدابیر مناسب برنامه ریزی نگردد، سرانجامی خوش نخواهد داشت. هر چند تجربه آن در بیشتر کشورها بیانگر توسعه و تکامل در نظام های بانکی استفاده کننده از بانکداری الکترونیک را نشان داده است و بر همین اساس، پژوهش ها و تحقیقات فراوان انجام گرفته و یا در حال انجام است که مقاله حاضر در واقع ارائه بانکداری الکترونیک را به همراه مزایا و منافع حاصل از آن مورد بررسی قرار داده که در این راه معمولا توجه به هدف یا اهدافی می تواند، کمک بیشتری به این امر کند که از آن جمله:
منبع: TMBA
|