شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)،
نويسندگان :
دكتر شهباز براهويي
عبدالرضا اميري
دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي
دانشگاه پيام نور قشم
چكيده:
بانكداري الكترونيكي سيستمي يكپارچه كه كليه عمليات و مديريت آن از طريق دسترسي به پايگاه داده هاي مشترك و متمركز كه از ويژگيهاي مهم آن انعطاف پذيري و مشتري محوري است، مي باشد. بانكداري الكترونيكي مواردي چون افزايش رضايتمندي مشتريان از طريق ارائه محصولات و خدمات متنوع – افزايش بهره وري و كارآيي منابع انساني و مديريت هزينه ها را در پي دارد. توسعه خدمات بانكداري الكترونيكي و گسترش و ايجاد زير ساخت هاي اطلاعاتي و عملياتي مناسب، توانايي پاسخگويي به نيازها و تغييرات بازار - روان سازي فرايندها – و افزايش توان ارزيابي عملكرد بانك ها را فراهم نموده است. تكنولوژي در عين حال كه امكانات بهتري درباره غذا، پوشاك، مسكن، اتومبيل و سرگرمي در اختيار قرار مي دهد، زندگي را نيز به نحو قابل ملاحظه اي تغيير داده است.
واژگان كليدي : بانكداري الكترونيكي-رضايتمندي مشتريان-عمليات بانكي
مقدمه:
نخستين موسسه مالي با نام بانك در سال 1171ميلادي به نام بانك ((ونيز)) آغاز به كار كرد. شكل هاي مختلف بانكداري با تاسيس بانك بارسلونا در1401، بانك آمستردا م در1609، بانك انگلستان در 1694ميلادي ادامه يافت. هر چند آغاز بانكداري در ايران را با شروع فعاليت بانك هاي خارجي در ايران مي دانند، اما قبل از آن كه بانك هاي خارجي در ايران فعاليت خود را شروع نمايند، در سال 1258شمسي حاج محمد حسين امين الضرب پيشنهاد تاسيس بانك ايراني را داده است . اما بانك و تأسيس آن، شايد اولين مرحله براي برقراري سيستم هاي مالي مناسب و همراه با كاهش هزينه ها است. بنابراين، ماليه پردازان و افرادي كه به نوعي به دنبال مكانيزه كردن سيستم هاي مالي بودند، به بررسي راه ها و شيوه هاي مختلف براي سهولت و دسترسي به مطمئن ترين و كم هزينه ترين مسكوكات، پول هاي نقد و ساير اوراق بانكي معتبر پرداختند. تا اين كه با انقلاب اطلاعات، تقريبا، جستجوها نتيجه داد و روش هاي علمي در اين زمينه پديد آمدند.
يكي از مهمترين پديدههاي ناشي از انقلاب اطلاعات، تحول در شيوههاي سنتي تجارت و جايگزيني آن با تجارت الكترونيك است. از اين رو به واسطه نقش پول و بانكداري در تجارت، بانكداري الكترونيك اصليترين زيربناي تجارت الكترونيك محسوب ميشود. طبيعتا در اين ميان، نقش بانكها و موسسات اقتصادي در نقل و انتقال پول بسيار حياتي است . بانكداري الكترونيك هم اكنون در جهان به عنوان يك بحث بسيار تخصصي و در عين حال، بسيار پيچيده تبديل شده است وتطبيق آن باسياستهاي تجاري و اقتصادي كشورهاي مختلف نياز به تحقيق و برنامهريزي دقيق دارد . بانكها به عنوان بنگاه هاي اقتصادي كه وظيفه ارائه خدمات پولي و مالي را دارند با بهرهگيري از فناوري اطلاعات از سويي ميتوانند هزينههاي خود را كاهش داده و موجب سوددهي خود و ذينفعانشان را فراهم كنند و از سوي ديگر موجب رضايتمندي مشتريان خود شوند. در اين خصوص پيشرفتهاي خدمات پول الكترونيكي و ابزارهاي پرداخت در كشور، در استفاده از سامانههاي يكپارچه اطلاعاتي براي الكترونيكي كردن تعاملات درون بانكي و بين بانكي و اتصال بر خط مشتريان به بانك صورت گرفته و هر چند نويد بخش روزها و ايام خوب و طلايي در بحث اقتصاد پ.لي كشور است، اما در صورتي كه به نحو درست و با تدابير مناسب برنامه ريزي نگردد، سرانجامي خوش نخواهد داشت. هر چند تجربه آن در بيشتر كشورها بيانگر توسعه و تكامل در نظام هاي بانكي استفاده كننده از بانكداري الكترونيك را نشان داده است و بر همين اساس، پژوهش ها و تحقيقات فراوان انجام گرفته و يا در حال انجام است كه مقاله حاضر در واقع ارائه بانكداري الكترونيك را به همراه مزايا و منافع حاصل از آن مورد بررسي قرار داده كه در اين راه معمولا توجه به هدف يا اهدافي مي تواند، كمك بيشتري به اين امر كند كه از آن جمله:
منبع: TMBA