درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 04:49   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9993صفحه نخست » یکشنبه، 24 فروردین 1393 - 06:26
شش کلاه تفکر
ابزار تصمیم‌گیری با استفاده از دیدگاه‌های مختلف
«شش کلاه تفکر» ابزاری مهم و قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توان با به‌کارگیری دیدگاه‌های مختلف تصمیم‌گیری کرد. این ابزار به شما کمک می‌کند برای تصمیم‌گیری از سبک تفکر همیشگی خود خارج شوید و بتوانید از چندین دیدگاه مختلف در مورد یک موضوع بهره‌مند شوید.
  

ابزار تصمیم‌گیری با استفاده از دیدگاه‌های مختلف

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، «شش کلاه تفکر» ابزاری مهم و قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توان با به‌کارگیری دیدگاه‌های مختلف تصمیم‌گیری کرد. این ابزار به شما کمک می‌کند برای تصمیم‌گیری از سبک تفکر همیشگی خود خارج شوید و بتوانید از چندین دیدگاه مختلف در مورد یک موضوع بهره‌مند شوید.

این ابزار برای اولین بار توسط پروفسور ادوارد دبونو در کتابی با همین عنوان معرفی شده است

معرفی ابزار

شما می‌توانید از ابزار «شش کلاه تفکر» در موارد مختلفی از جمله جلسات کاری استفاده کنید. وقتی در جلسات از این ابزار استفاده می‌کنید این فرصت فراهم می‌شود تا افراد با نظرات متفاوت در مورد حل یک مساله اظهارنظر کنند

هریک از کلاه‌های شش گانه رویکرد و سبک‌های مختلفی از تفکر را معرفی می‌کند که این موارد عبارت است از

1. کلاه سفید: با استفاده از این کلاه فکری، شما روی اطلاعات در دسترس تمرکز می‌کنید. نگاهی به اطلاعاتی که در دست دارید بیندازید و بررسی کنید چه یادگیری از آنها می‌توانید داشته باشید. به شکاف دانشی خود توجه کنید و سعی کنید آن را برطرف کنید

این جایی است که روندهای گذشته را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهید و داده‌های موجود و قبلی را با هم مقایسه می‌کنید

2. کلاه قرمز: با برسر گذاشتن این کلاه، به مشکلات نگاهی احساسی خواهید داشت. سعی کنید وقتی این کلاه را استفاده می‌کنید، دقت کنید دیگر افراد چگونه احساسی برخورد می‌کنند. وقتی فردی احساسات و عواطف خود را بروز می‌دهد احتمالا کلاه قرمز بر سردارد

3. کلاه سیاه: با استفاده از کلاه فکری سیاه، به تمامی نکات بد ناشی از تصمیم‌گیری دقت کنید. همه چیز را محتاطانه بررسی کنید. سعی کنید ببینید کجای کار مشکل دارد. این موضوع خیلی مهم است، زیرا نقاط ضعیف را در برنامه‌ای که برای حل مساله ارائه شده برجسته می‌کند و اجازه می‌دهد برای حذف، تغییر و برنامه‌های جایگزین، اقدام کنید

کلاه فکری سیاه کمک می‌کند تا برنامه‌های شما دقیق‌تر و مناسب‌تر شوند. یکی از ویژگی‌های کلاه فکری سیاه این است با در سرداشتن آن نکاتی دیده می‌شوند که افراد موفق-که تنها قادر به دیدن نکات مثبت هستند-بتوانند مشکلات پیش‌رو را ببینند و این موضوع به آنها برای حل بهتر مسائل

 کمک می‌کند.

4. کلاه زرد: این کلاه کمک می‌کند که مثبت فکر کنید. این دیدگاه خوشبینانه است و کمک می‌کند تا بتوانید مزایای حاصل از تصمیم و ارزش افزوده آن را به خوبی ببینید. کلاه زرد به شما کمک می‌کند حتی اگر همه چیز ناامیدکننده و دلسردکننده باشد به راه خود ادامه دهید

5. کلاه سبز: این کلاه نشانه خلاقیت است. این جایی است که می‌توانید راه‌‌های خلاقانه‌ای برای حل یک مساله ارائه کنید. یادتان باشد که همیشه برای کسب موفقیت نیاز به خلاقیت دارید.

6. کلاه آبی: کلاه آبی نقش کنترل کننده بقیه کلاه‌ها را دارد و هدایت جلسات با فرد کلاه آبی است. برای مثال، وقتی در مسیر حل مساله، به کمبود ایده برخورد می‌کند، از مشارکت فردی با کلاه زرد استفاده می‌کند یا زمانی که نیاز است مخاطرات احتمالی مورد بررسی قرار گیرد از کلاه سیاه استفاده می‌کند و غیره.

مثال

مدیران یک شرکت تصمیم به ساخت یک ساختمان مرکزی جدید برای شرکت گرفته‌اند. وضعیت اقتصادی شرکت نسبتا خوب است و فضاهای خالی مکان فعلی به سرعت رو به افزایش است. آنها تصمیم می‌گیرند برای بخشی از تصمیم خود از ابزار 6 کلاه تفکر در یکی از جلسات خود استفاده کنند

نگاه به این مساله با کلاه سفید، باعث شد تا آنها از داده‌های موجود تجزیه و تحلیل انجام دهند. آنها روند کاهش فضای خالی ساختمان مرکزی را مورد بررسی قرار دادند و پیش بینی کردند که این روند فعلی یعنی احتمال بحران فضای خالی در دفاتر قطعی است

با کلاه تفکر قرمز، برخی از مدیران معتقد بودند که وضعیت فعلی ساختمان مرکزی بسیار آشفته و مناسب است و کارکنان توانایی انجام کار و زندگی را ندارند

وقتی آنها با کلاه سیاه به مساله نگاه کردند، از اشتباه احتمالی سازمان برای پیش‌بینی‌هایی که انجام شده، نگران بودند. آنها می‌گفتند ممکن شرکت دچار یک رکود اقتصادی شود و می‌توان به جای ایجاد ساختمان جدید، ساختمان بزرگ‌تری اجاره کرد.

با کلاه فکری زرد، این‌گونه فکر کردند که اگر پیش‌بینی‌های اقتصادی درست باشد، شرکت ثروت زیادی به دست خواهد آورد و اگر خوش شانس باشند ممکن است بتوانند قسمتی از ساختمان جدید را قبل از رکود اقتصادی به فروش برسانند

با کلاه تفکر سبز، به این نتیجه رسیدند که باید طراحی ساختمان را به شکل بهتری انجام دهند تا ساختمان شکل مطلوب تری داشته باشند

کلاه آبی نیز رئیس جلسه است و از نظرات سبک‌های مختلف (کلاه‌ها) استفاده می‌کند

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۷۲

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد