شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، برایان گرین- خروجی رسانه های حرفه ای، که عامل اصلی مدل اعتبار شخص ثالث بوده اند، به فروریختن ادامه دادند در حالی که رسانه دیجیتال به مرکز توجهات تبدیل شده است. در پی این داستان، متخصصان روابط عمومی نه تنها برای ایجاد برندشان از طریق روزنامه نگاری دیجیتال و پخش رسانه های اجتماعی مورد درخواست قرار گرفتند بلکه برای اندازه گیری نتایج حاصل از کارشان نیز سنجیده شدند.
تیم روابط عمومی به سختی می تواند در این زمینه مبهم حرکت کند، و دشوار است که شروع آن را تصویر کرد.
مقیاس های بالقوه بسیار، یا به اصطلاح KPI های هستند که مدیران روابط عمومی و کارگردانان می توانند به عنوان مبنای ارزیابی اثربخشی رسانه اجتماعی و رسانه دیجیتال در خصوص یک برند مورد استفاده قرار دهند.
در اینجا چند معیار برای توجه وجود دارد که توسط کامی هیوز، موسس زوئتیکا، یکی از رسانه های اجتماعی و آژانس های ارتباطات که مقر آن در هوستن است ارائه شده است. گفتنی است شرکت زوئتیکا در کتاب راهنمای رسانه های اجتماعی و روابط عمومی دیجیتال که در شش جلد توسط پی آر نیوز به چاپ رسیده مشارکت کرده است:
• مقایسه هزینه برای سایر روش ها. مقایسه هزینه یک کمپین دیجیتال و کمپینی که سنتی تر است می تواند ارزش مالی استفاده دیجیتال در پیوند میان روش های سنتی تر از قبیل تبلیغات را نشان دهد.
• ارزش معادل طول عمر. اگر ارزش یک راهنما برای سازمانتان را می دانید، و می دانید که چه میزان از هزینه های برآورد شده در عمل مورد استفاده قرار می گیرند، شما می توانید ارزش بخشی (یا تمام) درآمدها را نسبت به هزینه کمپین محاسبه کنید.
• پیگیری چند کانال و کانال های ردیابی درآمد. در تجزیه و تحلیل بخش مدیریت وبسایت شما، داده هایی نشان داده می شوند که کانال هایی که برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده کمک کرده اند را مشخص می کند. اگر کسی یک مقاله روشن کننده (کاغذ سفید) را دانلود کند،در حالیکه مردد است که از بازاریابی ایمیلی استفاده کند یا فروش را کامل کند، شما می توانید تعیین کنید که کدام برنامه ارتباطی او را به آنجا آورده است.
• هزینه برای هر راهنمایی. اگر راهنمایی ها مهم هستند، معمولا در فروش یا بازاریابی برای تعیین میزان هزینه برای بدست آودن نمونه مورد نیاز راهنمایی «گرم» مورد استفاده قرار می گیرند (این کار برای کمک کنندگان، زیاد است).
• همبستگی. با استفاده یک محاسبه ساده در یک صفحه گسترده، شما می توانید کمپینی از فعالیت ها و مقیاس ها در مقابل نتایج کسب کار پیگیری کنید که باید به شما این ایده را بدهد که با هم مرتبط شوید. این یک تاکتیک ارزیابی است که به تلاش کمی نیاز دارد، اما می تواند نتایج بزرگی را به همراه داشته باشد.
منبع: http://www.prnewsonline.com/water-cooler/2014/03/27/a-starting-point-for-pr-measurement/?hq_e=el&hq_m=2856071&hq_l=7&hq_v=472ca672b1
منبع مرجع: http://www.shara.ir/view/9949/چگونه-ارتباطگران-می-توانند-ارزیابی-صحیحی-از-روابط-عمومی-داشته-باشند؟
|