شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، لوئیس مارسلند- «حقیقت»، این پاسخی صریح و فی البداهه متخصص روابط عمومی، روث گولمبو است که وقتی از او پرسیدند یکی از روندهای کلیدی برای 2014 را پیش بینی کنید آن را به زبان آورد. گولمبو که مدیر عامل شرکت ارتباطات استراتژیک لانگ 360 است توضیح داد: «حقیقت. حقیقت شرکت: مصرف کنندگان بیمار گمراهی هستند. آنها نمی توانند دیگر ما را باور کنند. روزنامه نگاری شهروندی و دسترسی شهروندان به اطلاعات... به این معناست که هر چیزی که شما اکنون معتبر است، واقعی و حقیقت است.»
و این از یک مسئولیت روابط عمومی و روزنامه نگار سنتی، کمتر نیست!
گولمبو نقل کرد، به همراه دیگر رهبران صنعتی در ترندافریکا 2014 روندهای سال در حوزه دیجیتال به طور رایگن در سایت www.trendafrica.co.za در دسترس است. او تنها رهبری نبود که نیاز به شفافیت را در کسب و کار لمس کرده بود، بلکه دیگران نیز لمس کرده بودند. و به این مورد در بیشتر روندهای 2014 اشاره شده است. اما واژگان متفاوت و هموزن که همه بیانگر یک چیز هستند. واژگانی نظیر اصالت صداقت، رواست صحیح برند و مسئولیت اجتماعی.
آیا ممکن است؟
برخی با نگاهی بدبینانه، موجودیت این مساله را زیر سوال بردند- یک کسب وکار جهانی بدون ابهام و پیچاندن؟ آنها به من کتابهایی دادند که در آن نوشته بود چگونه متخصصان روابط عمومی از بلاگرها برای داستان پردازی های بی اساس خودشان استفاده می کنند و سپس با سرور و شادی به تماشای رشد ویروسی آن می پردازند...
و البته، به عنوان یک سردبیر، من هنوز گزارش های خبری تکان دهنده و بدی دریافت می کنم که سعی می کنند با مشتریان محصول یا برند با استفاده از صفات مختلف ارتباط برقرار کنند.
ما تنها در آغاز این طلسم از جهان قشنگمان، و با نگرانی ها از شکست حریم خصوصی در جهان و مظاهر هک رسانه تلفن و جاسوسی، نه تنها توسط دولت ها بلکه کسب و کارها، بسیار سخت است که باور کنیم «حقیقت» حقیقت دارد.
اما تفاوت عمده در اینجا رسانه های اجتماعی هزاره سوم است. که برای «هک کردن» استفاده می شوند و تا آنچه آنها نیاز دارند را کسب کنند، قوانین را زیر پا بگذارند و به جای تولید محصول آنها را مهندسی کنند و کارهای مشابه آن.
واکنش شما پس از شنیدن این که ترکیه توییتر را در آخر هفته فیلتر کرد چه بود؟ احتمالا می گویید: بله آنها می توانند سعی کنند!
دیگر جلوگیری از اینترنت اجتناب ناپذیر شده است.
در حقیقت، استفاده از توییتر یکشبه به 138% رسید. و به همان سرعتی که دولت سعی کرد مانع ورود کاربران به توییتر شود، آنها سریعتر از نرم افزارهایی پیدا کردند که جایگزین توییتر شد. دیگر امکان ندارد که برای منزوی کردن جوامع یا کشور را کاملا از اینترنت جدا کرد.
همین موضوع در مورد برندها صادق است- آنها می خواهند یاد بگیرند که رفتار با صداقت کامل با مشتریان رفتار کنند و برای سخن گفتن با مشتریان در همه زمان ها حقیقت را مطرح کنید، نه اینکه برخی از زمان ها چیزهایی را بگویید و زمان دیگر چیز دیگری را بگویید.
و تا آنجایی که می دانیم، این درباره عمل است، درباره اینکه چگونه برندها زندگی مشتریان خود را و جوامعی را که به آنها خدماتی ارائه می دهند، درک و نیازهای آنها را تغییر می دهند. نه تنها فروش لوازم یا درخشندگی آنها با کمپین های هوشمندانه موفق می شوند.
این اجتناب ناپذیر است و جهان در حال تغییر است. این درباره واقعی تر از واقعیت تلویزیون است. این یک فرصت است.
منبع: http://www.bizcommunity.com/Article/196/18/111146.html
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|