شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروز کمتر شخصی در دنیا پیدا می شود که گوگل را نشناسد یا حداقل اسم آن را نشنیده باشد.
سایت گوگل، یگانه مرجع معتبر بازدید کنندگان در دهه اخیر بوده و توانسته غول های دیگری همچون یاهو را برای رسیدن به شماره یکی پشت سر بگذارد. اما گوگل دو ویژگی فوق العاده دارد و آن سرعت و دقت آن است.
علاوه بر آن گوگل، به عنوان سایتی شناخته شده است که هدف خود را «ارائه مرتبط ترین اطلاعات به مخاطبان در کوتاهترین زمان ممکن» اعلام کرده است. اما گویا بخش تبلیغات گوگل در روزهای اخیر او را از اصول اخلاقی خودش دور کرده است.
موتور جستجوی گوگل در صفحه نتایج خود 3 مکان را برای ارائه تبلیغات قرار داده بود. این سه بخش عبارت هستند از:
1. کادر ذیل باکس جستجو که معمولا به رنگ زرد و به طور مشخص تبلیغات را نشان می داد.
2. ستون سمت راست نتایج جستجو که در قسمت بالای آن نیز تبلیغات درج شده است.
3. ذیل آخرین نتایج جستجو که آنجا نیز با رنگ دیگری برجسته می شود.
تغییرات اخیر گوگل و اخلاق فراموش شده
یکی از بندهای مهم در منشور اخلاقی تمام سازمان های تبلیغاتی، تشخیص تبلیغ برای مخاطب است. کما اینکه در نشریات نیز، گزارش هایی که از طرف روابط عمومی ها برای روزنامه ها به منظور چاپ و با پرداخت هزینه ارسال می شوند، با عنوان «رپورتاژ آگهی» منتشر می شوند. اما گوگل در اقدام اخیر خود این قانون را نقض کرده و دو نتیجه اول جستجوی ارگانیک خود را به تبلیغات اختصاص داده است. تبلیغاتی که در بیشتر اوقات با موضوع جستجو هیچ ارتباطی ندارد و به راحتی می تواند کاربر را به اشتباه بیاندازد.
علاوه بر این اگر شما در گوگل عبارتی را جستجو کنید، مشاهده می کنید که سایت های اول تا سوم دقیقا عنوان جستجوی شما را در خود دارند در حالی که کمترین ربطی با موضوع جستجوی شما ندارند و این بی اخلاقی است که در فعالیت تبلیغاتی گوگل انجام می شود.
به نظر می رسد این بی اخلاقی به دلیل فیلترینگ صفحه های تبلیغاتی گوگل در ایران انجام شده و باعث شده کاربران زمان بیشتری را صرف جستجوی مطالب مورد نظر خود کنند. چراکه گوگل یک شرکت بزرگ کسب و کار است و برای حفظ خدمات خود نیازمند درآمدهایی است که غالب آنها از طریق تبلیغات بدست می آید.
فیلترینگ صفحات تبلیغات گوگل در ماه های اخیر باعث شده که بسیاری از کسب و کارهای ایرانی برای افزایش بازدید و فروش خود به حوزه سئو پی آر روی آورند. اما با اقدام جدید گوگل این افراد می توانند بار دیگر برای تبلیغات به گوگل مراجعه کنند.
منبع مرجع: http://www.shara.ir/view/9390/طمع-گوگل-در-تبلیغات-و-نقض-اخلاق-در-فعالیت-اطلاع-رسانی
|