شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، ترجمه از کرواتی- فعالیت های انجمن های روابط عمومی در جهان در کنار موسسات بخش خصوصی، آژانس ها و دانشگاه ها به باور شدن روابط عمومی منجر شده است. ضمن اینکه این انجمن ها در هر کشوری بر اساس اقتضائات و نیازهای آن کشور بخش های مختلفی دارد و فعالیت های آن نیز در دو بخش مالی و افتخاری سازماندهی می شود. در این سری از نوشتار ها در سایت شارا قصد داریم این انجمن ها را مورد بررسی قرار دهیم تا ضمن آشنایی نسبت به یک انجمن روابط عمومی در کشوری توسعه یافته، تفاوت های ظریف میان آنها را درک کرده و نحوه بومی سازی آنها را بیشتر درک کنیم. به عنوان مثال در کشور چین به دلیل اهمیت دولت در برنامه های اقتصادی و رسانه ای، انجمن های روابط عمومی بیشتر خود را معطوف به روابط میان دولت و سازمان ها و روابط عمومی های سازمانی (در بخش خصوصی و آژانس ها) می کنند در حالی که در کشور کانادا، بیشتر ارتباط میان ارتباطگران مد نظر است.
این تفاوت ها در شیوه سازماندهی و اجرای برنامه ها و کیفیت محتواهای متفاوتی را ایجاد می کند. از آنجا که این موارد با توجه به موقعیت کشورها تغییر می کند، ممکن است مدلی در یک کشور جواب بدهد و در کشور دیگری موفق نباشد. لذا پی بردن به سازوکاری که منجر به طراحی یک مدل مناسب برای انجمن روابط عمومی می شود نیز می تواند در این سری از نوشته ها مورد توجه قرار گیرد.
• انجمن روابط عمومی کرواسی
انجمن روابط عمومی کرواسی، انجمنی از متخصصان است که فعالیت خود را بر روابط عمومی و در جهت توسعه حرفه ای و حفاظت از منافع آن با بهره گیری از روش های مختلف و از طریق برقراری ارتباط میان کارگزاران این حرفه متمرکز کرده است.
انجمن فعالیت های خود را در قالب آموزش و تعلیم اعضا، سازماندهی کنفرانس های سالانه روابط عمومی، کارگاه ها و بحث های تخصصی و اهدای جایزه بزرگ سال روابط عمومی انجام می دهد. انجمن روابط عمومی کرواسی در سال 2007 کتابخانه چاپی که در آن بیش از 11 عنوان کتاب تکنیک ها و راهنما منتشر کرده است که بیشتر آنها را ترجمه های آثار برجسته جهان تشکیل می دهد. فعالیت انجمن توسط بخش های مختلف آن سازمان داده می شود که عبارتند از:
1. بخش عمومی
گردهمایی ها و اعضای داوطلب از جمله اشخاص حقیقی انجمن روابط عمومی کرواسی که به طور حرفه ای در تعامل با انجمن روابط عمومی کرواسی می شوند در زمره فعالیت های این بخش قرار می گیرد. بیشتر فعالیت های روابط عمومی در حرفه مدیریت با تنظیم استانداردها، برنامه های آموزشی و آموزش های حرفه ای، کارگاه های آموزشی و سخنرانی های انجمن دانشکده روابط عمومی، تحقیق و فعالیت های اجتماعی اعضای انجمن روابط عمومی کرواسی بر عهده این بخش است.
حفاظت از منافع حرفه ای اعضای کارمند انجمن نیز در بر عهده این بخش می باشد. این مسئولیت از طریق نظارت بر اجرای قوانین اخلاقی و منافع حرفه ای با استفاده از منشور اخلاقی انجمن و ترویج کیفیت روابط عمومی در بخش عمومی صورت می پذیرد.
2. ان جی او ها
3. بخش های مسئولیت اجتماعی مشارکتی
این بخش زیر نظر آنا سومجو جوسیک، مشاور ارشد آژانس روابط عمومی هاسکا کار می کند و 20 عضو با او در فعالیت ها مشارکت می کنند.
4. آژانس های روابط عمومی
این بخش برای هماهنگ سازی مناقصه ها برای انتخاب آژانس های برتر روابط عمومی کار می کند و فعالیت های عمده خود را با همکاری انجمن کرواتی ارتباطات آژانس ها (HUKA) و هماهنگ با انجمن بین المللی ارتباطات انجام می دهد.
5. دانشجویی
بخش دانشجویی انجمن روابط عمومی کرواسی به دانشجویان رشته روابط عمومی و اعضای علاقه مند به کار با دانشجویان اختصاص یافته است. برخی از فعالیت های این بخش عبارتند از:
الف. کمک به امنیت حرفه ای فعالیت ها در سازمان های بشر دوستانه یا شرکت های عضو انجمن روابط عمومی کرواسی
ب. معرفی انجمن روابط عمومی کرواسی در کالج ها، دانشگاه ها و رویدادهای دانشجویی
ج. سازماندهی بازدیدهای دانشجویی از شرکت ها، آژانس ها و موسسات برای آشنایی با فعالیت های روابط عمومی در محل کار و همکاری آنها با اعضای انجمن
د. ایجاد رقابت با برگزاری مسابقات مقاله نویسی در موضوعات مرتبط با انجمن روابط عمومی کرواسی در مقطع کارشناسی ارشد که توسط پانل تخصصی اعضای برجسته انجمن روابط عمومی کرواسی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
ه. طراحی پایگاه داده و توسعه آن در سطوح کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای با موضوعیت مدیریت ارتباطات و به منظور ارائه دانش عمیق تر در زمینه های مربوط به فعالیت های تخصصی.
ماموریت بخش دانشجویان در درجه نخست جمع آوری و تشویق تعامل میان دانشجویان روابط عمومی است و در درجه دوم بایستی اطلاعاتی را فراهم کند و آن را موضوعات مختلف به همراه طرح های پیشنهادی خود برای کاربرد در واحدهای روابط عمومی ارائه دهد.
6. بخش شرکت های ارتباطی
این بخش متشکل از رئیس، هماهنگ کننده های بخش های سیاست، فرهنگ، گردشگری، آی تی، بیمه، دارو، انرژی، آموزش و پرورش، مواد غذایی و آشامیدنی، خودرو، بانکداری، تولید، حمل و نقل، ساخت و ساز، ارتباطات، سازمان های غیر دولتی، تجارت و دیگر اشکال کسب و کار می شود.
عمده فعالیت های سازمانی در بخش های آموزش حرفه ای، کنفرانس ها و سایر بخش ها در موضوعات عمومی که مورد علاقه اعضا می باشد، انجام می شوند. موضوعاتی از قبیل: روابط میان منابع انسانی و روابط عمومی، ارتباطات داخلی، روابط رسانه ای، ارتباطات بحران، هویت سازمانی و غیره.) تعریف استانداردهای حرفه ای عملی و سازماندهی دانشجویان در شرکت ها، انجام پژوهش هایی در زمینه ارتباطات شرکت ها، معرفی انجمن روابط عمومی کرواسی در رویدادهای دانشجویی و رویدادهای حرفه ای از وظایف این بخش از انجمن می باشد.
همچنین فعالیت های این انجمن در قالب گروه های زیر سازمان داده شده است:
1. کارگروه ارتباطات دیجیتال
2. کارگروه آموزش انجمن روابط عمومی کرواسی
3. دفتر نظارت بر صلاحیت آموزشی
4. کارگروه مدارک انجمن روابط عمومی کرواسی
5. کارگروه تحقیقات مدرن
انجمن روابط عمومی کرواسی شامل یک سری نهادهای تابعه می شود که عبارتند از:
1. شرکت های تابعه دالماسی
2. شرکت های وابسته به دوبروونیک
3. شرکت های فرعی کرواتی مرکزی
4. شرکت های تابعه سالاوونیان
5. شرکت های تابعه پریمورژه
منبع: http://www.huoj.hr
|