شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سید شهاب سید محسنی، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی:
اشاره
با توجه به برگزاری هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی و اولین همایش تولید محتوی در تاریخ 25 تیر 1391، نقطه نظرات سید شهاب سید محسنی، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی در این خصوص جویا شدیم که در پی می آید:
بحث تولید محتوا، بویژه در کارهای انتشاراتی از اهمیت بالایی برخودار است. یعنی به هر میزان فعالیت های انتشاراتی ما در قالب کتاب، بروشور، خبرنامه، گزارش های عملکرد و فعالیت های انتشاراتی بیشتر باشد ابزارها و امکان بیشتری برای ارتباط و تعامل با مخاطبان در اختیار خواهیم داشت. البته تاثیرگذاری موثر همه اینها در گرو محتوای مناسب و مفید است. در واقع یکی از غفلت های بسیاری ازروابط عمومی ها در این زمینه آن است که در حوزه تولید محتوای با کیفیت، وقت وانرژی زیادی نمی گذاریم و حاصل تولید شده در قالب یک محتوای مناسب عرضه نمی شود.
به نظر مشکل عمده در زمینه تولید محتوا، نداشتن بانک اطلاعات رسانه ای در بسیاری ازروابط عمومی هاست. منظور از بانک اطلاعات رسانه ای هم این است که ما باید اطلاعات پایه ای مربوط به فعالیت ها وبرنامه های سازمانی خود را در قالب فایل های اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی جامعی داشته باشیم و مرتب آنها را به روز کنیم.
برای مثال دربخش کشاورزی باید در خصوص گندم به عنوان یک محصول مهم کشاورزی فایلی خاصی باشد که اطلاعاتی مانند تاریخچه وضعیت تولید گندم درجهان وایران، انواع بذر گندم، قیمت خرید، میزان مصرف و... با آمارهای مختلف مقایسه ای طی سال های مختلف را داشته باشیم تا در صورت نیاز از این محتوای در فرصت های مناسب با تنظیم محتواهایی غنی برای رسانه ها به طور مستند و مستدل بهره برداری شود.
اساسا روابط عمومی ها باید مکانیزمی را طراحی کنند که واحدهای سازمانی مربوطه شان، اطلاعات روزانه خود را بدون بورکراسی اداری در اختیار آنان قرار دهند و مطمئن باشند که این اطلاعات در جای مناسب خود به کار گرفته خواهد شد و کارهای آنان نیز نمود اطلاع رسانی و رسانه ای پیدا خواهد کرد.
این بانک، منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای تهیه خبر، گزارش، متون مصاحبه های خبری، تهیه مقالات و ... محسوب شده و می تواند فعالیت های انتشاراتی، رسانه ای و تبلیغاتی روابط عمومی ها را پشتیبانی کند.
با وجود چنین بانک های اطلاعاتی دست روابط عمومی ها هیچگاه از اطلاعات لازم برای تدوین محتوا خالی نخواهد بود و قطعا زمینه مناسبی را هم برای تغذیه نشریات و خبرنامه های داخلی پدید خواهد آورد.
به عبارتی دیگر یکی از الویت های اساسی کار روابط عمومی پشتوانه سازی اطلاعاتی است. یعنی تا این پشتوانه سازی اطلاعاتی رسانه ای وجود نداشته باشد، عملا تولید محتوای مناسب مقدور نخواهد بود.
پس وجود یک بانک جامع اطلاعاتی با پشتوانه ای قوی و محکم ابزاری معتبر و مطمئن برای تولید محتوا در روابط عمومی خواهد بود که نبود آن کارهای جاری اطلاع رسانی روابط عمومی و سازمان را دچار اختلال خواهد کرد. این بانک اطلاعاتی کمک خواهد کرد تا روابط عمومی بتواند کارهای ارتباطی و بخصوص رسانه ای خود را سهل تر و راحت تر و موثرتر انجام دهد.
پیام روابط عمومی هر سازمان در محتوای تولیدات رسانه ای قابل دریافت است. این محتوا است که نشان می دهد سازمان چه پیامی برای مخاطبان خود دارد و این پیام تا چه حد موثر می باشد.
متاسفانه اکثر روابط عمومی ها امروزه آن چنان درگیر کارهای روزمره و جاری خود شده اند که گاهی اصلا فرصت فکر کردن به محتوای پیام های سازمانی وپردازش درست آن را پیدا نمی کنند و در چنین شرایطی است که پرداختن به بحث محتوا در روابط عمومی به درستی در دستور کار جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی قرار گرفته است تا روابط عمومی ها نسبت به اهمیت محتوا بویژه در حوزه کارهای انتشاراتی با الگوهای برتر آشنا شود.
راه اندازی اتاق مهندسی فکر، شوراهای سیاستگذاری اطلاع رسانی وکمیته های تدوین پیام در روابط عمومی ها کمک خواهد کرد تا تولید محتواهای مناسب واثرگذار در دستور کار روابط عمومی ها قرار گیرد. اگر دقت کنیم روابط عمومی های موفق و پیشرو همه از همین مسیر عبور کرده اند و این شیوه را در دستور کار خود قرار داده اند و شاید بتوان گفت اصلی ترین کاری هم که در این روابط عمومی ها انجام شده است همین تولید محتوا است.
خوشبختانه درحال حاضربه مدد تکنولوژی های نوین ارتباطی ابزارهای ابلاغ و انتشار پیام بسیارگسترش یافته ولی محتوایی که از این طریق انعکاس می یابد نیازمند تقویت وغنی سازی منطبق با نیاز مخاطبان سازمانی است. برای مثال در طول یک روز پیامک های زیادی از سوی سازمان های مختلف به دست ما می رسد ولی بسیاری از آنها که مخاطب سابقه ذهنی از پیامک های بدون محتوای آنها دارد، حتی خوانده هم نمی شوند.
این امر نشان دهنده این است که بین ابزار ارسال پیام و محتوای پیام تفاوت هایی وجودارد که باید درک شود.
نتیجه اینکه محتوا و پیام تولیدی وپردازش شده در روابط عمومی بسیار مهم است، محتوایی که باید غنی و دارای ارزش های اطلاعاتی وخبری، جذاب و مورد استفاده، تامین کننده نیاز و علاقه مخاطبان و مشتریان سازمانی نیز باشد تا مورد توجه قرار گیرد. در نهایت اینکه هر محتوایی الزاما کارآمد و موثر نیست و بدون تردید تهیه محتوا در روابط عمومی نیاز به تفکر، مدیریت و برنامه ریزی دارد. |