شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی یکپارچه را یکپارچه سازی تمامی فعالیت های سازمان در رابطه با مخاطبان و ذینفعان تعریف کرده اند که این امر موجب می شود تا به جهت گیری این فعالیت ها در راستای اهداف از پیش تعیین شده اطمینان پیدا کنیم.
روابط عمومی یکپارچه دارای دو ویژگی است:
1- استفاده مناسب و ترکیبی از ابزارها، عناصر، رسانه ها و تاکتیک های ارتباطی.
2- یکپارچه سازی پیام ها و کارکردهای متنوع ارتباطی ، یعنی انتقال و دریافت پیام ها با هدف ایجاد تلقی واحد در مخاطب به صورت منسجم و به عبارت دیگر انتقال یک تصویر وصدای واحد به وسیله تمامی کارکردهای ارتباطی برای موقعیت گذاری مؤسسه به روش انسجام یافته و سیستمیک.
دربیانی دیگر: «روابط عمومی یکپارچه روابط عمومی ترکیبی است که امکان شبکه ای کردن همه ظرفیت های متمرکز و پراکنده روابط عمومی را که منجربه تقویت و توسعه ارتباط با اعضاء ، سهامداران و مشتریان می شود فراهم می کند ».
یک سازمان خودمجموعه ای است از عوامل به هم پیوسته که دریک کنش متقابل به سوی اهداف از پیش تعیین شده حرکت می کند و تا هنگامی می تواند این فرایند را ادامه دهد که بتواند همبستگی درونی خود را حفظ کند و حفظ همبستگی درونی نیازمند داشتن الگوی اندیشه ای واحد است که در حقیقت سمت وسوی حرکت سازمان را تعیین کرده و به اعضاء آن نوعی تلقی از خویش می بخشد.
اما آنچه که به این هویت موجودیت می دهد تصویری است که برافکار عمومی منعکس می گردد و موجب جهت گیری اجتماعی و نوعی پذیرش نسبت به آن می گردد.
از این رواست که هر عضو یک سازمان باید به تمامی اهداف و شعارهای سازمان را به نمایش گذاشته و در مجموع در یک همبستگی سازمانی منشوری از تصاویر همگن در برابر دیدگان جامعه نهاده شود. و از این طریق است که راه سازمان در مسیر دستیابی به اهداف و آرمانهایش هموار می گردد و می توان مطمئن بود که این مجموعه به سمت و سوی درستی حرکت می کند.
برای تحقق این امر دستیابی به سخت افزارها و نرم افزارهای روابط عمومی نوین از سوئی و به کارگیری نیروهای متخصص از سوی دیگر امری ناگزیر است ، زیرا تکیه بر شیوه ها و ابزارهای و منسوخ و داشتن کارکردی انفعالی نتیجه چندانی به دنبال نخواهد داشت.
جواد نصیریان کارشناس ارتباط با رسانه های بانک صنعت و معدن
|