درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 13:42   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 8516صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیدوشنبه، 30 دی 1392 - 14:39
چالش های بازتولید اخلاق علمی
دکتر حمید عبدالهیان[1] - تبیینی که به نظرم آمد این بود که شاید بتوان این گفته مرتن را درست دانست که «وقتی ابزار رفاه دست نایافتنی است، افراد به تعبیه ابزارهای نامتعارف و غیر اخلاقی دست می یازند تا به موفقیت مادی دست یابند».  اما رخداد آن روز برخلاف این اظهار نظر، نشان از آن داشت که هنوز هم برخی متفکران نو اندیش در جامعه ایران وجود دارند که به بی اخلاقی ها بی اعتنایی کرده و نظریه مرتن را با رفتار خود فاقد کفایت تجربی قلمداد می کنند.  به خصوص آنکه مشاهده کردم که قشر دانشگاهی اصول گرا هنوز هم در مقابل بی اخلاقی مقاومت می کند.
  
 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-- پنج شنبه 26 دی ماه روز خوبی برای یک تجربه ناب اخلاق آکادمیک بود.  در این روز به منظور ارزیابی علمی مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش «جامعه و فضای مجازی»[2] از تعدادی از استادان و صاحب نظران در این حوزه دعوت شده بود تا بدین منظور در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران[3] حضور بهم رسانند.  پیش از نشست با خود فکر می کردم که چرا باید جمعی از استادان خبره، بدون چشمداشتی در یک روز تعطیل در چنین جلسه ای حاضر شوند و حدس می زدم که شاید حداکثر چهار یا پنج نفر، آن هم به سبب رفاقت و رو دربایستی خودی نشان بدهند!  اما در کمال ناباوری، نزدیک به بیست نفر از مدعوین به موقع در جلسه یاد شده حضور یافته و وظیفه داوری را حتی با فرض مردود شدن مقالات خویش آغاز و به نیکی به پایان بردند.
 

در شرایط عادی، برگزاری چنین جلساتی طبیعی به نظر می رسد اما در شرایطی که جعل و تقلب و منفعت طلبی، برخی فضاهای آکادمیک ایران را آلوده کرده است و انگیزه فعالیت علمی شفاف و خالصانه را از دل ها برده است، دیدن این تعداد نخبه دانشگاهی آن هم در یک روز تعطیل، حداقل برای بنده غیر عادی به نظر می آمد!  بعد از این نشست علمی که در فضایی صمیمانه برگزار شد با خود فکر کردم باید تجربه مردم نگارانه خویش را با یک نتیجه گیری اخلاقی بیان کنم.  البته بی شک، از این رخدادها، در سایر محافل علمی نیز روی می دهد و اینگونه جلسات علمی هنوز یک رخداد کمیاب نیست؛  با این وجود، چنین رخدادی را شایسته توجه و ارزیابی می دانستم و بدین جهت در پی تحلیل جامعه شناختی اجمالی آن برآمدم. 
 

تبیینی که به نظرم آمد این بود که شاید بتوان این گفته مرتن را درست دانست که «وقتی ابزار رفاه دست نایافتنی است، افراد به تعبیه ابزارهای نامتعارف و غیر اخلاقی دست می یازند تا به موفقیت مادی دست یابند».  اما رخداد آن روز برخلاف این اظهار نظر، نشان از آن داشت که هنوز هم برخی متفکران نو اندیش در جامعه ایران وجود دارند که به بی اخلاقی ها بی اعتنایی کرده و نظریه مرتن را با رفتار خود فاقد کفایت تجربی قلمداد می کنند.  به خصوص آنکه مشاهده کردم که قشر دانشگاهی اصول گرا هنوز هم در مقابل بی اخلاقی مقاومت می کند.


پس از اینکه از جلسه خارج شدیم در مسیر برگشت، بر دیواری اطلاعیه ای دیدم با مضمون قبول سفارش انجام امور پایان نامه و نگارش مقالات علمی! و بی درنگ  با خود اندیشیدم که  چه آینده تلخی در انتظار نهادهای دانشگاهی است! و چه سخت است بازتولید اخلاق علمی آنگونه که در جلسه یادشده تجربه شد! پرسشی که در ذهنم بی پاسخ ماند این است که چرا باید با این پارادوکس ها چالش کرد؟  چرا اصول اخلاقی در محافل علمی این روزها اینقدر آسان زیر پا گذاشته می شود؟  با خود گفتم که شاید رسانه های متعهد و اخلاق گرا بتوانند تا اندازه ای با انعکاس تجربیاتی از این دست، نهادهای دانشگاهی را از گرفتاری در بی اخلاقی برهانند!  زیرا بر این باورم اگر بی اخلاقی دانشگاه ها را فرا بگیرد در آن صورت، چه انتظاری از سایر اقشار می توان داشت که در مقابل وسوسه های مادی مقاومت کنند و آیا آن وقت هم می توان نظر مرتن را به خاطر فقدان شواهد تجربی در ایران مردود دانست؟ این پرسش موجب شد تا این یادداشت را رسانه ای کنم تا میل رسانه ها را نیز در پرداختن به این امور مهم آزموده و بازتاب تامل انگیز تحلیل خود را نه صرفا به مثابه قدرشناسی، بلکه به مثابه یادآوری اخلاق آکادمیک بر این صفحه رقم زنم. 

 


 

1. دانشیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2. این همایش 27 بهمن سال جاری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

3.  محل دائمی دبیرخانه همایش یاد شده

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  چالش بازاریابی: از رقبا پیشی بگیرید


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  کریستوفر بلر، ترول لیبرال، علیرغم سرکوب فیس‌بوک و هوش مصنوعی، به پیشروی خود ادامه می‌دهد


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  تأثیر شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در آینده شغل روابط‌عمومی


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد