شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مترجم: عادل میرشاهی (سردبیر شارا)- در این یادداشت نویسنده، مروری کوتاه بر تاریخچه روابط عمومی در جهان می کند.
تاریخ اولیه
روابط عمومی یک ابداع در دوران اخیر نیست. اهمیت ارتباطات با عموم و نگهداری تصویری مثبت برای عموم در اوایل دوران باستان شناخته شده بود اما مفهوم نوین روابط عمومی با سنتی آن به قرن 18 میلادی و شهر لندن باز می گردد. یکی از اولین روابط عمومی ها جرجیا کاوندیش، بانوی دوک دونشایر بود که به شدت برای چارلز جیمز فاکس و حزب ویگ مبارزه کرد. روابط عمومی به معنای واقعی کلمه، به اوایل قرن بیستم باز می گردد. نخستین متخصص روابط عمومی با توجه به گفته های برخی، آیوی لی (1937-1877) بود، در حالی که دیگران ادوارد برنیز (1995-1891) را به عنوان پدر روابط عمومی می شناسند.
ایوی لی یا ادوارد برنیز؟
اینکه بنیانگذار روابط عمومی را آیوی لی بدانیم یا ادوارد برنیز، بحثی است که هنوز در مورد آن توافقی وجود ندارد. هر دو گروه از تاریخ نگارانی که آیوی لی و ادوارد برنیز را به عنوان پدر روابط عمومی می شناسند، بر اعتقاد خود به شدت پافشاری می کنند. ما در این نوشتار قصد ورود به این بحث که کدام یک از این دو تاثیر بیشتری بر توسعه آینده روابط عمومی گذاشته اند را نداریم. بلکه می خواهیم نگاهی نزدیک تر و دقیق تر به نقشی لی و برنیز برای روابط عمومی مدرن بازی کردند، بیاندازیم.
آیوی لی بیشتر از همه برای خدماتش برای شرکت استاندارد اویل و موسس آن جان دی راکفلر شناخته شده است. اما کسانی که سابقه آشنایی بیشتری با تاریخ روابط عمومی دارند او را با معرفی واژه روابط عمومی و پیشرو گزارش خبری هایی می شناسند که او اکثرا آنها را برای تبلیغات یک طرفه برای مشتریانش استفاده می کرد.
ادوارد برنیز گزارش خبری لی را به عنوان ابزاری روابط عمومی پالایش کرد اما وی همچنین مشارکت فراوانی در توسعه تئوری روابط عمومی انجام داد. او گفت که برای خلق مفهوم روابط عمومی تا چه اندازه تحت تاثیر دایی اش پروفسوز زیگموند فروید قرار گرفته است. برنیز کتاب های چندی در باب روابط عمومی به رشته تحریر درآورده است که بهترین آنها با عنوان «تبلور افکار عمومی»، «پروپاگاندا» و «مهندسی رضایت» است. در کارهای وی، برنیز بحث می کند که روابط عمومی علوم اجتماعی کاربردی است که مدیریت و دستکاری در افکار عمومی را با استفاده از جامعه شناسی، روانشناسی جرم و رشته های مشابه، اعمال می کند.
روابط عمومی و پروپاگاندا
همچنین لی، برنیز و سایر پیشگامان روابط عمومی از قبیل کارل بایور و جان دابلیو. هیل نقش مهمی را در روابط عمومی مدرن بازی کرده اند، آنها وابستگی بیشتری را میان عامه مردم و پروپاگاندا در تخصص روابط عمومی برقرار کردند. در نتیجه حتی تا امروز جانشینان آنها کار آسانی برای تغییر شهرت «بد» حرفه شان ندارند، روابط عمومی گاهی اوقات برابر با پروپاگاندا شناخته می شود.
روابط عمومی پس از ظهور اینترنت
ظهور اینترنت در سال های گذشته ارتباطات را به طرز چشمگیری متحول کرده است. عموم به طور فزاینده ای تبدیل به «شبکه وسیع جهان» برای اطلاعات شده است و در نتیجه، روابط عمومی اگر بخواهد نقش ارتباطی خودش را به عنوان واسط میان سازمان ها و عموم حفظ کند باید با تغییرات در انتقال اطلاعات همگام شود. روابط عمومی نوین علاوه بر ابزارهای سنتی همچنین از ابزارهای آنلاین و تاکتیک هایی از قبیل رسانه های اجتماعی از قبیل وبلاگ ها، انتشار محتوا، بهینه سازی برای موتورهای جستجو (seo)، پادکست و غیره استفاده می کند.
منبع: http://www.ipr.org.uk/public-relations-through-time.html
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|