شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابطعمومی در سازمانهای نوین به تدریج به جایگاه واقعی خود به عنوان محور اصلی تولید و انتقال پیامهای سازمان به جامعهی ذینفعان دست مییابد. یکی از زمینههایی که از حدود یک دهه پیش تاکنون به تقویت این جایگاه یاری رسانده است رویکرد برنامهریزی راهبردی ارتباطات و روابطعمومی است که کارگزاران این حوزه را به توانمندی لازم جهت ارتقای اثربخشی و کارآمدی فرایند انتقال پیامهای سازمان به مخاطبان نزدیکتر کرده است.
روابطعمومی یکپارچه مفهومی کمابیش نوین است که با تنوعی از رویکردها و روشها امکان ارائه ترکیبهای مختلف از رسانهها را به کارگزاران روابطعمومی در سازمانها عرضه میدارد.
سازمانهای مالی به عنوان گروهی از بزرگترین سازمانها در کشور جمهوری اسلامی ایران که از سویی با طیف وسیعی از ذینفعان مواجهاند و از سوی دیگر با گستره قابل توجهی از مشتریان سروکاردارند میتوانند با شناخت و بهکارگیری برنامهریزی راهبردی روابطعمومی و تأکید بر انسجام و یکپارچگی در ابزارها و رسانهها به انتقال هدفمندتر پیامهای سازمان خود به مخاطبان، به طور مؤثر و کارا بیش از پیش امیدوار شوند.
روابطعمومی بانک مهر اقتصاد در سالهای اخیر تلاش نموده تا مبتنی بر مفهوم «ارتباطات و روابطعمومی یکپارچه» در مواجهه با موضوعات مختلف سازمانی و نیازهای بانک برای ارتباط و تعامل با مخاطبان و ذینفعان عمل نماید.
نقطه عزیمت برای تحقق این امر، بهکارگیری مدل هالاهان در دستهبندی رسانهها از یکسو، و رعایت شاخصها و ویژگیهای متفاوت و اختصاصی هر گروه از رسانهها از سوی دیگر بوده تا در نهایت امکان طراحی و بهکارگیری ترکیبی از رسانهها برای انتقال مؤثرتر پیام موردنظر بانک به مخاطبان فراهم آید.
بدیهی است اثربخشی این مدل زمانی ارتقا مییافت که همین رویکرد علمی در طراحی و تولید محتوایی پیام نیز مورد توجه قرار گیرد که خوشبختانه تئوریها و مدلهای ارتباطی دیگری چون مدل منشور هویت برند (کلر، 1389)، مدل اثربخشی تبلیغات آیدا (AIDA)، و مدل ایجاد مزیت پیام فاب (FAB)، کمک شایانی به این همافزایی بودند.
|