شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، قربانعلی تنگ شیر نائب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی- روابط عمومی به عنوان تفکری اخلاقی و دانشی انسان مدار از قرن ها پیش همواره به عنوان عنصری برای دستیابی به تفاهم و رسیدن به دیدگاه های مشترک بر پایه اصول اخلاقی و دیدگاه های مترقی بشری شناخته شده است. از دوران باستان و از زمانی که انسان ها یکجا نشینی و زندگی در کنار هم در قالب قبایل، روستاها و شهرها را آغاز نمودند. داستان ها و حکایات فراوانی وجود دارد که نشان می دهد روابط عمومی با تفاوت های اندک و تحت عناوین مردم داری، همیاری، اتحاد و امثال آن همواره مورد توجه بشر قرار گرفته است و در موارد و جایگاه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در این میان اخلاق و تبعیت از اصول و چهارچوب های آن در هر دوره ای چه در اشکال ارتباطی به گونه سنتی و چه در ارتباطات مدرن و تخصصی از ارکان اصلی روابط عمومی محسوب شده و جزئی جدایی ناپذیر از آن به حساب آمده است.
صداقت، درستکاری، امانت داری، قانون مداری، حفظ حقوق محاطبان، بی طرفی، پرهیز از مبالغه و دوری از دامن زدن به شایعات ، تکریم ارباب رجوع ، حفظ کرامت انسانی، احترام به شخصیت افراد، انصاف و ... به اصول اخلاقی روابط عمومی شهرت یافته اند در این اصول آمده است که یک روابط عمومی اخلاق مدار در عملکرد یکپارچه خود ناگریز از احترام به اصول حرفه روابط عمومی است تا از این رهاورد بتواند خود را به عنوان یک محرک و الگویی اجتماعی در فرآیند ارزش آفرینی برای نهادهایی همچون ( صداقت) راستگویی ایجاد تفاهم و احترام به شخصیت ( کرامت انسانی) معرفی کند.
البته نظامنامه های اخلاقی انجمن های روابط عمومی دنیا نیز در این راستا کمک های خوبی به پیشبرد اهداف اخلاق حرفه ای در روابط عمومی یکپارچه نموده اند. در یک نگاه عمومی می توان این معیارهای اخلاقی و ارزش های متبلور در حرفه روابط عمومی را بیانگر عقاید قابل قبول کمیت جامعه و سازمان ها و نهادهای فعال در آن دانست.
تفاهم، صداقت، منافع مشترک، فاصله گرفتن از فریب و مبالغه، امانتداری و حفاظت از کرامت و شخصیت انسانی اینها همگی از مصادیق اخلاق در روابط عمومی یکپارچه شمرده می شوند.
|