![](http://www.shara.ir/media/image/34344545545454.jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، یادداشت سردبیر- فضای سایبر یکی از بهترین فرصت ها برای روابط عمومی ها و رسانه ها برای رقابت با دشمنانی است که هر روزه با انتشار محتواهای خود به دنبال تغییر دنیا بر مبنای ایدئولوژی خود هستند.
در این مصاف ابزارهایی که هر دو طرف در اختیار دارند تقریبا یکسان است:
1. هاست
2. دامنه
3. طراحی سایت
4. الگوریتم گوگل که بدون در نظر گرفتن ارزش ها داوری خودش را بر اساس اصول علمی انجام می دهد.
5. دسترسی مخاطبان که در همه جای دنیا یکسان است.
اما متاسفانه در این جنگ برابر، روابط عمومی ها و رسانه های ایرانی بازنده اند. نه به خاطر تحریم ها و نه به خاطر اینکه ما توان آن را نداریم. بلکه به خاطر اینکه ما هنوز نتوانسته ایم خودمان را به دانش روز مسلح کنیم.
روابط عمومی و رسانه در جامعه دانایی باید هر روز خود را با آخرین متد تکنولوژی و دانش روز دنیا که امروزه در اختیار همگان است به روز کند. اما این اتفاق نمی افتد، چرا که ما عموما در زبان انگلیسی موفق نبوده ایم.
امروز رسانه های کشور در فضای اینترنت می توانند افکار عمومی جهان غرب را به راحتی تحت تاثیر قرار دهند. چرا که اگر ما در مورد موضوعات روز دنیا و روندهایی که بر مطبوعات سایبر می گذرد اطلاع کافی داشته باشیم می توانیم بر مبنای ایدئولوژی خودمان و با بهره گیری از اصول سئو پی آر، محتوایی تولید کنیم که تمام دنیا بتوانند آن را ببینند.
در واقع سئو پی آر در رقابت رسانه ای به ما این اجازه را می دهد که خبرمان را از بسیاری سایت های خبری و غول های رسانه ای دنیا از قبیل نیویورک تایمز، فاکس نیوز و سایر شبکه های خبری وابسته به غرب زودتر به مخاطبان برسانیم.
اما متاسفانه در حال حاضر این مساله بسیار مهم در کشور ما که متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، نادیده گرفته شده و گویا به باخت خودمان در جنگ رسانه ای در برابر غرب اذعان کرده ایم.
برای اینکه این بحث را به طور ملموس ادامه دهم، مقایسه ای بین جستجوی واژه ایران و امریکا در گوگل انجام می دهم.
اگر ایران را در گوگل جستجو کنید، می بینید نخستین سایت هایی که اخبار خود را در مورد کشور ما به نظر مخاطبان در سراسر جهان می رسانند مشاهده می شوند.
1. سایت ویکی پدیا که اطلاعات جامعی و خلاصه ای در مورد ایران ارائه می دهد
بعد از گذر از سایت های خبری سایر گزینه ها را بررسی می کنیم.
2. سایت گاردین
3. سایت نیویورک تایمز
4. خبرگزاری روییترز
5. سایت لوس آنجلس تایمز
6. سایت شبکه جاسوسی امریکا (سیا)
7. سایت الجزیره
8. سایت بلومبرگ
9. سایت تلگراف انگلیسی
10. سایت سی. ان. ان کانادا
11. سایت فاکس نیوز امریکا
12. سایت ایران دیلی (ایران)
13. سایت فایننشیال تایمز
14. واشینگتن پست
15. سایت ریاست جمهوری (ایران)
16. سایت آر تی امریکا
17. ریل کلیر ورلد امریکا
18. و الی آخر
این بررسی نشان می دهد که ما حتی در مورد مخابره اخبار ایران به جهان، نمی توانیم از دانش سئو پی آر به گونه ای استفاده کنیم که اخبار کشور خودمان را خودمان به دنیا بدهیم. این درحالی است که در مورد کشوری مثل امریکا، شرایط به گونه متفاوتی رقم می خورد. برای نمایش این شرایط ایالات متحده امریکا را در گوگل جستجو می کنیم.
در فهرستی که برای این واژه جستجو می کنیم، در 20 سایت اول، هیچ سایت غیر امریکایی وجود ندارد.
خوشبختانه ما امروز این فرصت را داریم که بتوانیم در نبرد رسانه ای از طریق شبکه های اجتماعی به پیروزی های قابل توجهی دست پیدا کنیم. اما متاسفانه فیلترینگ شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک لطمات جبران ناپذیری به اشاعه فرهنگی ما و پیروزی ما در نبرد رسانه ای مان می زند.
امید که مسئولین امر در حوزه رسانه ها این موارد را با دقت مورد بررسی قرار داده و تصمیماتی در خور حضور در جامعه دانایی قرن بیست و یکم اتخاذ کنند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|