شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، مریم میرعبدالحق- دکتر شهاب اکبریان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران را بزرگترین رویداد برای نهادینه کردن روابط عمومی در کشور می داند. به نظر ایشان دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، روابط عمومی حرفه ای را معرفی می کند که می تواند در حوزه روابط عمومی در کشور کارگشا باشد.
از سوابق ایشان می توان به مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد، مدیر کل روابط عمومی بخش صنعتی و مشاور برخی از سازمان ها در حوزه روابط عمومی اشاره کرد. به همین منظور بر آن شدیم تا گفت و گویی را با ایشان در حوزه روابط عمومی و به خصوص (روابط عمومی یکپارچه) که شعار این کنفرانس است، داشته باشیم:
با توجه به اینکه شما حدود 22 سال است که در زمینه روابط عمومی فعالیت می کنید،تعریف شما از یک مدیر روابط عمومی موفق چیست؟
یک مدیر روابط عمومی موفق می تواند با داشتن دو ویژگی ذاتی و تخصصی(دانشگاهی) در مسیر رسیدن به اهداف سازمان گام بردارد. چنانچه اگر بخواهیم انسان ها را به لحاظ روانشناسی تقسیم بندی کنیم، می توان آنها را به دو گروه درون گرا و برون گرا تقسیم کرد. افراد درون گرا افرادی منزوی وگوشه گیر هستند که نمی توانند به خوبی با محیط بیرون ارتباط برقرار کنند. بنابراین نمی توانند روابط عمومی خوبی هم داشته باشند. افراد برون گرا،افرادی هستند که به لحاظ ذاتی می توانند با محیط ارتباط برقرار کنند و در نتیجه روابط عمومی خوبی داشته باشند. بنابراین یک مدیر روابط عمومی خوب باید ویژگی ذاتی برون گرا و ارتباطی داشته باشد تا بتواند دغدغه مردم را درک و از تعامل استقبال کند. ویژگی بعدی داشتن تخصص به صورت آکادمیک است زیرا روابط عمومی یک علم،حرفه و تخصص است که یک مدیر روابط عمومی باید با گذراندن این مسیر تخصصی خود را مجهز کند.
چنانچه یک مسئول روابط عمومی دارای این دو ویژگی باشد،حال وظیفه اصلی یک مدیر روابط عمومی چیست؟
مسئول روابط عمومی باید وظایف خود را در دو بخش انجام دهد. یکی درون سازمان که پل ارتباطی مدیر ارشد سازمان و دیگر بخش های سازمان و دیگری برون سازمان است. در این بخش مسئول روابط عمومی باید بتواند بین سازمان و افکار عمومی، جامعه هدف و اگر سازمان تجاری باشد، بازار هدف ارتباط ایجاد کند. مسئول روابط عمومی کسی است که در حرفه خود پیوند دهنده سازمان در درون و بیرون باشد، پیوستگی و یکپارچگی ایجاد کند، تامین کننده باشد و به خوبی ارتباط برقرار کند.
با توجه به نزدیک شدن دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با شعار روابط عمومی یکپارچه، تعریف و دیدگاه شما از روابط عمومی یکپارچه چیست؟
اگر بخواهیم به روابط عمومی یکپارچه نگاه کنیم، می توان آن را مانند تسبیحی تصور کنیم که ریسمان آن حکم روابط عمومی را دارد که پیوند دهنده قسمت های یک سازمان(دانه های تسبیح) است. لازمه یک روابط عمومی موفق این است که بتواند این پیوستگی را ایجاد کند و محور اشتراک و هم افزایی در سایه یکپارچگی باشد و به سازمان برای رسیدن به اهداف آن کمک کند. روابط عمومی یکپارچه یکی از ملزومات ومحورهای ضروری برای روابط عمومی است.
اگر صحبتی با مخاطبان شارا دارید بفرمایید؟
در ابتدا از برگزارکنندگان دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی تشکر می کنم. دوستانی که برای برگزاری این کنفراسن تلاش بسیاری کردند و در این زمینه نیز بسیار موفق بودند. این کنفرانس ها نشان می دهد که هنوز افرادی هستند که دغدغه روابط عمومی دارند.
کنفرانس روابط عمومی می تواند برای نهادینه کردن روابط عمومی حرفه ای در کشور کارگشا باشد. برای رسیدن به یک چنین روابط عمومی دولتمردان، جامعه و افکار عمومی باید دست به دست هم دهند و افراد حقیقی، حقوقی و مدیران صنایع با حضور خود برگزار کنندگان این کنفرانس را برای رسیدن به یک روابط عمومی یکپارچه یاری کنند. روابط عمومی در انتقال اخبار، ارتباط و پیوستگی نقش حیاتی را ایفا می کند. جامعه نیازمند روابط عمومی حرفه ای است اگر بخواهیم در راستای اهداف عالی کشور گام برداریم،باید این مسیر را شکوفا کنیم.
|