شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- از دیدگاه استراتژی بازاریابی، درک الگوهای خرید محصولات مختلف از سوی مصرف کنندگان بسیار مهم است و یکی از اهداف بازاریابان در مطالعه رفتار و یادگیری مصرف کنندگان، پی بردن به عوامل شکل دهنده آن است.یکی از عواملی که در رفتار مصرف کننده مورد بررسی قرار گرفته،نقش ارزشهای شخصی در شکل گیری رفتار مصرفی واثر آن بر رضایت مشتری است. ارزشهای مورد بررسی در این مطالعه بر حسب مقاله بیس مورد استفاده انتخاب شده اند.عادات یکی دیگر از عواملی است که در رفتار ورضایت مشتری اثر می گذارد.با توجه به ارزشها وعادات جوامع مختلف،انعکاس آنها نیز می تواند متفاوت باشد.لذا با توجه به این مطلب،تحقیق حاضر به بررسی روابط ارزشهای فردی وعادات مصرف کننده بر تمایل رفتاری ورضایت از خرید آنان می پردازد.
واژگان کلیدی: تمایل رفتاری ، رضایت از خرید ، ارزشهای شخصی ،عادات مصرف کننده، ترفیع فروش،
مقدمه:
امروزه ما شاهد پیشرفت علم در همه زمینه هامی باشیم.تمام کارها در اغلب نقاط جهان بصورت علمی درآمده و شاهد تئوری های بسیاری در علوم مختلف برای پیشبرد در آن زمینه ها هستیم.از جمله اموری که امروزبه آن توجه فراوانی شده بحث بازاریابی ومسائل مربوط به آن می باشد.مصرف کنندگان نقطه عطف تمامی فعالیتهای بازاریابی هستند. بازاریابی موفق با درک چرایی و چگونگی رفتار مصرف کنندگان آغاز میشود. مطالعه و بررسی عواملی که بر روی رفتار مصرف کننده تاثیرگذار هستند و بررسی میزان تاثیر هریک از این عوامل بر روی رفتار باعث دستیابی به شناخت و درکی از رفتار مصرف کننده میگردد که بازاریابان تنها در اینصورت قادر خواهند بود محصولی را ارائه نمایند که با نیازها و خواسته های مصرف کنندگان انطباق بیشتری داشته باشد و به تعبیر دیگر کالایی را ارائه نمایند که "برآیند عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان" باشد و حداکثر رضایت آنان را تامین نماید.تمایلات رفتاری به عنوان عامل کلیدی در بسیاری از چنین مدل هایی در نظر گرفته شده است.علاوه براین، در حال حاضر تبدیل کردن (برگرداندن) تمایلات به تصمیم خرید،به عنوان یک چالش اصلی در امر تحقیق رفتار مصرف کننده در نظر گرفته شده است (صفرزاده وهمکاران،1390،67). از امور دیگر مربوط به بازاریابی،بحث فروش وعواملی موثر بر آن می باشد. امروز در بسیاری از مناطق جهان فروش از حالت سنتی خارج شده وبصورت علمی درآمده است.از طرفی جهانی شدن وتبدیل دنیا به یک دهکده جهانی از لحاظ ارتباطات،مبادلات ومعاملات و غیره باعث شده تا تمامی کشورها بدنبال بروز رسانی تکنیکهای خود در زمینه بازاریابی باشند. توجه به آمیخته های بازاریابی واز جمله ترفیع فروش موضوع روز بیشتر بنگاه های اقتصادی است.در ایران نیز در این زمینه پیشرفت هایی داشته ایم،اما مناسب زمان حاضر نیست.در بحث فروش ما هنوز بیشتر بصورت سنتی وبدون لحاظ کردن عوامل علمی در آن عمل می کنیم. امروزه فروش دیگر تنها ارائه محصول تولیدی خود به مشتری نیست بلکه برآورده کردن خواسته های آنها است.در فروش اصل واساس کا ر ما مشتری ونیازهای اوست.لذا ابتداباید به شناخت مشتری وخواست او پرداخت.این شناخت از طریق بررسی رفتارمشتری قبل از خرید،در حین خریدو پس از آن قابل انجام است. این مقاله به پنج موضوع تحقیقی مهم که در فرایندرفتاری مشتری بسیار ضروری و موثر می باشند پرداخته است.این مواردشامل تمایلات رفتاری،ارزشهای شخصی،عادات،رضایت از خریدوترفیع فروش می باشند. محقق در این مقاله به بررسی روابط ارزشهای شخصی وعادات مصرف کننده برتمایل رفتاری ورضایت از خرید آنان پرداخته است.همانطور که از عنوان بر می آید عواملی چون ارزشهای شخصی ،عادات، تمایل رفتاری ورضایت از خریداز حیث زمانی و مکانی مورد بررسی قرار می گیرد.همانطورکه مستحضریدارزشهای شخصی وعادات در جوامع مختلف متفاوت می باشندو بسته به موقعیت زمانی و مکانی هر کشورتعریف می شوندونمی توان آن را بعنوان یک متغیر کلی برای تمام جوامع در نظر گرفت.لذا در این تحقیق برآنیم تا آنرا در ایران مورد بررسی قرار داده و به ارزیابی اثرات آنهابر روی تمایلات رفتاری ورضایتمندی از خرید بپردازیم.
دانلود کامل مقاله
منبع: TMBA
|