شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- غالب متخصصان ارتباطی در جریان جنبه های منفی کوچک سازی سازمان ها می باشند. کارکنانی که محل کار خود را ترک می کنند، معمولا ناراضی هستند و کسانی که باقی می مانند، دیگر کارایی گذشته را ندارند. در این شرایط برخورد اخلاقی با کارکنان کم روحیه در این شرایط یکی از وظایف عمده مدیریت و کارکنان روابط عمومی است.
متاسفانه، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از برنامه های بازسازی سازمانی موفق نیست. شرکت ها از نیازشان مبنی بر کاهش هزینه ها سخن می گویند، اما بسیاری در می یابند که کاهش هزینه ها از طریق اخراج، یک استراتژی بی ثمر است که طی آن سازمان افراد خوبش را از دست می دهد و هزینه های سازمان نیز طی 2 الی 3 سال به سطح قبلی خود بر می گردد.
تحقیقات جدید نشان می دهد اخراج اغلب بدشانی ها را دو برابر می کند. بسیاری از افرادی که باقی مانده اند، دوست دارند شغل خود را ترک کنند. این کار باعث کمبود نیروی کار پیش بینی نشده می شود که بهره وری را به شدت کاهش می دهد. مدیریت آنگاه سعی می کند که رده های کاری را پر کند. اما این مساله با افزایش هزینه های بعدی از قبیل استخدام و آموزش کارکنان جدید همراه است.
یک مطالعه در دانشگاه ویسکانسین به مدت دو سال به بررسی ارزش داده ها و پرداخت و دریافت که رابطه مثبتی میان بازسازماندهی حوزه صنعتی و خروج داوطلبانه بعد از آن وجود دارد. محققان معتقدند که بازسازماندهی آگاهی مردم را از فرصت های خارج از سازمان بالا می برد.
بازسازماندهی در ابعاد وسیعتر عموما تعداد بیشتر از اخراج ها را به همراه خواهد داشت، اما حتی تعداد کمی اخراجی باعث می شود که بازماندگان دنبال شغل جدید بگردند. دانشمندان دریافتند که اخراج 1 درصد از نیروی کار باعث افزایش 31 درصدی گردش نیروی کار شود. بنابراین این ایده صرف کوچک سازی (تعدیل نیرو) سبب می شود که کل کارکنان جویای مشاغل جدیدی شوند.
خبر مثبت اینکه سهم کارکنانی که منصفانه و عادلانه کار کرده بودند و وفاداری خود را به کارفرما نشان دهند، کوچکتر از سایرین بود.
درسی که مسئولین روابط عمومی باید از این اطلاعات بگیرند این است که ارتباطات داخلی خود نه تنها برای حمایت از کسانی که قرار است اخراج شوند مورد نیاز است بلکه برای کسانی که باقی مانده اند نیز باید قبل از اینکه ترجیح به ترک شرکت بدهند، این ارتباط برقرار شود. در غیر اینصورت کارفرمایان با بدشانسی دو برابر روبرو خواهند شد که در این حالت وضعیت ارتباطی برای کارکنان روابط عمومی وخیم خواهد شد.
منبع: http://hbr.harvardbusiness.org/2008/05/halting-the-exodus-after-a-layoff/ar/pr
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|