شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در روند فعالیت های روابط عمومی های نهادها و سازمان های مختلف کشور، شاهد قرابت ها و اهداف مشترکی هستیم که منبعث از روح و ماهیت ذاتی نهاد روابط عمومی است. همه ما در اجرا و تحقق برنامه های روابط عمومی خود، از اصول ثابت و لایتغیری پیروی می کنیم که همان خدمت به انسان و دستیابی به نقطه اوج هنر روابط عمومی یعنی تفاهم. ایجاد وحدت نظر و اندیشه میان سازمان خود و مخاطبان است. برقراری ارتباطی که هدف از آن رفع نیازهای مخاطب و در کنار آن، مرتفع ساختن نیازهای سازمان است. مخاطبانی که هر جامعه ای ممکن است در یک لحظه واحد و یا در توالی ایام و زمان های مختلف یا سازمان های فعال جامعه در مواجهه ای دایمی قرار داشته باشند.
به عبارتی چنین می توان متصور شد که دستگاه ها و سازمان های خدمت رسان در عرصه های مختلف دارای مخاطبان مشترکی هستند که در تعامل و ارتباطی دوسویه از یکدیگر منتفع می شوند. اگر با رویکردی فراشمول و در حرکتی یکپارچه که با تعالی گری روابط عمومی های سازمان ها محقق می شود، بتوان نقاط مشترک و اهداف مرتبط با یکدیگر را مکشوف سازیم به طور قطع و یقین، حصول به نتایج درخشان قابل دسترس خواهد شد.
چنین به نظر می رسد دست اندرکاران روابط عمومی کشور با یکپارچه سازی مجموعه فعالیت های خود اگرچه به نقطه مطلوبی خواهند رسید اما بدون شک با وجود مخاطبان مشترکی که دیدگاه ها و نگرش آن ها متاثر از پیام ها و محتوای تولید شده روابط عمومی هاست، بهتر می توان با یکپارچه سازی و هماهنگ سازی فعالیت ها توسط روابط عمومی های مختلف به محقق ساختن اهداف مشترک پرداخت.
این موضوع به ویژه برای سازمان هایی که در حوزه سلامت فعالیت می کنند قابلیت تعمیم و گسترش است و اجرایی شدن آن به یکپارچه سازی و تعامل فراشمولی نهادهای ذیربط، وابستگی تام دارد. در نگاه اول شاید مسیر حرکت هر سازمان متفاوت به نظر رسد اما با تشریک مساعی و هم افزایی توانمندی ها و در نظر گرفتن یک جامعه هدف واحد و تولید و ارسال پیام های مشترکی که حاوی موارد مورد نظر چند سازمان باشند، شاهد اثرگذاری عمیق در رفتار و کنش و واکنش مخاطبان مشترک مان خواهیم بود.
بنابراین برای مخاطبانی که یکپارچگی آن ها برای دریافت پیام ها بنا به اقتضائات جامعه از قبل تعریف شده است ما نیز نیازمند تعریف جامعی از روابط عمومی های یکپارچه هستیم. این گونه می توان امیدوار بود که با رهایی و خروج از حرکت های جزیره ای، وصل دریای پرخیر و برکت و یکپارچه روابط عمومی هایی شد که سلامت، نشاط، شادابی و طراوت مردمان جامعه خویش را سرلوحه برنامه ها و اهداف سازمانی خود قرار داده اند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|