شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- میرزابابا طاهر مطهری نژاد جمعه شب در نخستین سمینار تخصصی روابط عمومی، تبلیغات، بازاریابی با رویکرد مشتری مداری که با حضور بیش از 250 تن از مدیران روابط عمومی و بازاریابی دستگاههای اجرایی، شرکتها، بانکها، واحدهای تولیدی و صنعتی در سالن شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزارشد اظهارداشت: روابط عمومی کاری پیچیده و علمی است و تنها افراد حرفه ای در این جایگاه قادرند موفق عمل کنند.
مدیران ادارات در دوره های آموزشی تخصصی روابط عمومی شرکت کنند
مطهری نژاد بیان کرد: با وضعیت کنونی روابط عمومی ها به نظر می رسد نگاهی سنتی حاکم است که مسئولان روابط عمومی فقط باید مسئول تشریفات و همراه مدیر باشند و تبلیغ و مداحی کنند لذا اگر مدیران ادارات و نهادها و شرکتها در این سمینار شرکت می کردند دیدگاهشان نسبت به این جایگاه تغییر می کرد.
کارشناس ارشد ارتباطات یادآورشد: مهمترین رسالت روابط عمومی ها بسترسازی کارهای مردمی، فرهنگ سازی، اعتمادسازی، سخنگویی، نفوذ در افکارعمومی و تنویر افکار، اطلاع رسانی و اقناع عمومی است و مدیران باید با این ویژگی افراد حرفه ای را در این واحدها استفاده کنند.
وی اضافه کرد: روابط عمومی یک علم، هنر و فن و پل ارتباطی بین سازمان و مردم است و مدیران با استفاده از این جایگاه باید نیازهای مخاطب را شناسایی و برآورده کنند.
مطهری نژاد تصریح کرد: مسئولان روابط عمومی لازم است با ایجاد رابطه متقابل بین مردم و سازمان، دادن مشاوره به مدیر، ایجاد تفاهم و همکاری در جلب اعتماد مردم با بهره گیری از افکار عمومی در مسیر اهداف سازمانی گام بردارند.
مدیرمسئول ماهنامه تخصصی روابط عمومی گفت: مدیران روابط عمومی باید با آینده نگری، مصالح اجتماعی را به مدیران بازگو کنند و با پیشگیری از بحران، اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهند و نقش اعتماد سازی را بخوبی ایفا کنند.
مطهری نژاد اظهارداشت: یک روابط عمومی خوب قادر به نظریه پردازی است و هدایت سازمانی را بخوبی انجام می دهد و با اطلاع رسانی بموقع و اصولی به نیاز مخاطبان پاسخ می دهد و به تقویت همبستگی درون سازمانی هم کمک موثری می کند.
وی نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی را چرخه فعالیت در روابط عمومی دانست و یادآورشد: با نظرخواهی و تحلیل محتوا می توان نقاط ضعف سازمانی را پیدا کرد و از این ابزار به صورتی منطقی برای تحقق اهداف سازمانی بهره برد.
این استاد دانشگاه گفت: اگر مسئولان دستگاههای اجرایی و شرکتها بتوانند مدیران رسانه ها، ائمه جمعه را قانع کنند می توان از این ظرفیت ارزشمند برای اطلاع رسانی بخوبی استفاده و به ارتقاء جایگاه سازمانی کمک کرد.
نشاط و جذابیت محیط کار میزان رضایت مردم را بالا می برد
کارشناس ارشد بازاریابی و تبلیغات و مدرس دانشگاه در ادامه این سمینار گفت: با ایجاد نشاط و شادابی در محیط های کار و توجه به شکایات مردمی می توان به ارتقاء جایگاه مشتری مداری در سازمانها و شرکتها کمک کرد.
نیما کیمیایی اظهارداشت: "زبان بدن" یکی از راههای ارتباط با دیگران است که با توجه به فرهنگ، شخصیت افراد متفاوت است.
وی افزود: محیط کار، نورپردازی، رایحه محیط به عنوان زبان اندام یک سازمان تلقی می شود و کارشناسیها نشان می دهد در ایجاد ارتباط حدود هفت درصد کلمات، 38 درصد لهجه، 55 درصد زبان تاثیرگذار است و برای استفاده از این ابزارها باید ابتدا دستگاه خود را شناخت و سپس مخاطب را جذب کرد.
کیمیایی گفت: در مشتری مداری باید از زبان اندام هم بخوبی استفاده کرد که حرکات و سکنات، نوع نشست و برخواست و تحمل مشتری تاثیرگذار است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: تحمل، تحسین، تقلید، استفاده از تجربه دیگران، تبادل اطلاعات در مشتری مداری موثر است.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به موفقیت باید استراتژی و برنامه ریزی مدون داشت و با رسیدگی به شکایات مردمی خون تازه ای در سازمان جاری کرد.
توجه به شکایات مردمی و مشتریان دمیدن خون تازه است
کیمیایی یادآورشد: مدیران باید شکایت و انتقاد از دستگاه خود را به منزله جاری کردن خون تازه در سازمان بدانند و از آن استفاده منطقی کنند.
این کارشناس بازاریابی و تبلیغ اظهارداشت: ارتباط حضوری، برخورد اولیه، سخن کوتاه، نظم، سرسختی و تلاش و برنامه ریزی از دیگر عوامل موفقیت در ارتباط با دیگران و موفقیت در کار است.
همچنین در این همایش وظیفه دوست در خصوص مهندسی فروش سخن گفت و در پایان جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.
منبع: مهر
|