درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 09:19   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا جهان هنوز به امانوئل کانت نیاز دارد؟
  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد
  نظرسنجی: 63 درصد از کارمندان برای کار از راه دور دستمزد خود را کاهش می‌دهند
  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 7825صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 19 آذر 1392 - 12:29
آیا در ایران «صنعت روابط عمومی» وجود دارد؟
اساسا وقتی سخن از صنعت روابط عمومی می شود به معنای یک واحد خدماتی روابط عمومی است که خدماتی را به سایر شرکت ها و سازمان ها ارائه می دهد. همانطور که در مورد صنعت فولاد، کارخانه فولاد، از مواد اولیه کالایی تولید می کند و آن را به مشتریان خود که غالبا صنایع وابسته هستند، ارائه می دهد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-حتما در مطالعه ترجمه متون خارجی و ترجمه اخبار روابط عمومی های خارجی با عبارت «صنعت روابط عمومی» برخورد کرده اید.


سوال اینجاست که آیا ما در ایران چیزی به نام «صنعت روابط عمومی» داریم؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا بدانیم که صنعت چیست؟ در مورد تعریف دقیق صنعت، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. صنعت دارای تعریف‌ها و تعبیرهای متفاوتی است که بر اساس قابلیت جایگزینی محصولات، فرآیند تولید و محدوده‌های جغرافیایی ارایه شده‌اند. به‌طور مثال مایکل پورتر، صنعت را چنین تعریف می‌کند: «صنعت عبارت است از گروه شرکت‌هایی که محصولات آنها جایگزین نزدیکی برای هم هستند.»


اما این صنعت به هیچ وجه نمی تواند برای بیان حوزه روابط عمومی تعریف گویایی باشد. در تعریف مشابه دیگری نیز آمده است: «به مجموعه تمام واحدهایی که در تولید، توزیع یا مصرف یک محصول یا یک دسته از محصولات مشابه فعالیت می‌کنند صنعت گفته می‌شود.» این تعریف اگر چه نزدیک تر به تعریفی است که عموم مردم از صنعت دارند اما به دلیل قرار ندادن حوزه خدمات نمی تواند برای روابط عمومی به کار گرفته شود.


• تعاریف صنعت
ماهنامه تدبیر دسته ای از تعاریف را برای صنعت عنوان کرده است:


در تعریف دیگری از صنعت آمده است:
صنعت شامل شماری سازمان تولیدی، مانند موسسات یا بنگاه های اقتصادی است که به منظور بررسی های تحلیلی یا سیاست گذاری، براساس ضابطه های معینی در یک گروه گرد آورده می شوند. بنابر سنت ضابطه معمول برای گروه بندی صنعت همانا مشخصات فرآورده هایی بود که از طریق سازمان های تولیدی عرضه می شدند، بنابراین به روال آلفرد مارشال اگر تعدادی از بنگاه های اقتصادی محصولاتی فراهم آورند که در ذهن خریداران بالقوه جایگزین هایی کامل یا نزدیک برای یک دیگر باشند در این صورت تمام واحدهای تولیدی را می توان متعلق به صنعت واحدی دانست. اگر تنها یک تولید کننده عهده دار کل تولید یک نوع محصول باشد که در ذهن خریدار از سایر کالاها در زنجیره ی کالای جایگزین ممکن جدا شود آن گاه آن تولید کننده انحصارگری محسوب می شود که بر تمامی آن صنعت احاطه دارد. "(فرهنگ علوم اجتماعی ، جولیس گولد ، ویلیام ل. کولب)"


این تعریف نیز برای صنعت روابط عمومی نمی تواند گویا باشد. چراکه تمرکز آن بر کالا فیزیکی است. در حالی که روابط عمومی عملا کالای فیزیکی تولید نمی کند.

تعریف صنعت در روابط عمومی
واژه صنعت از ریشه صنع (عربی) به معنی ساختن یا آفریدن گرفته شده است. در زبان انگلیسی واژه Industry از واژه لاتین industria گرفته شده و به معنی بازرگانی یا ساختن و ساخت به طور کلی است و منظور از ساخت ایجاد دگرگونی در شکل یا ترکیب مواد است. در فرهنگ معین، صنعت چنین تعریف شده است : کار، پیشه، حرفه، کلیه تغییراتی که بشر در مواد طبیعی می دهد تا بهتر و بیشتر از آنها استفاده کند. صنعت مجموعه ای است از فعالیت هایی که با استفاده از منابع موجود (مواد، سرمایه، نیروی انسانی، انرژی، تکنولوژی، اطلاعات، ابزار ) کالا یا خدماتی را تولید می کند که نیازهای انسان و جوامع انسانی را برطرف می کند، در واقع تلاشی است مستمر در جهت بهبود کارایی و بهره وری. به این معنا که با استفاده ار منابع کمتر، بازده بهتری به دست دهد. از این جهت ، پویایی ، نوسازی و نوجویی یکی از ویژگی های صنعت است. "(فرهنگ توصیفی تکنولوژی ، نوشته ی محمد نقی مهدوی)"


این تعریف با بهره گیری از عناصری از قبیل:
1. کار
2. پیشه
3. حرفه
4. تغییر
5. نیروی انسانی
6. ابزار
7. اطلاعات
8. خدمات
ما را به مفهوم «صنعت روابط عمومی» نزدیکتر می کند. چراکه در غالب تعاریف صنعت، آن را صرفا منحصر به تولید کالا می کنند. در حالیکه روابط عمومی عملا هیچ کالای صنعتی تولید نمی کند. اما در عین حال درآمد سرشاری را از ارائه خدمات بدست می آورد.


واژه صنعت ریشه در غرب دارد و معنای آن کار هوشمندانه یا داشتن مهارت در انجام یک فعالیت است. و هنر معنای دیگری است که در قرون وسطی و حتی در دوران اخیر برای تعریف صنعت به کار گرفته می‌شود. به این ترتیب تولید صنعتی که با تلاش انسانها حاصل می شود، محصول هنر است. در واقع هنر و صنعت مترادف هستند. در ایران نیز صنعتگر با هنرمند یکسان دانسته می‌شود، چرا که صنعت در حوزه اقتصادی به معنای کار نوآورانه و خلاقانه است. در صنعت، علاوه بر بحث تولید، بحث خلاقیت نیز نهفته است.


انقلاب صنعتی اروپا نقطه عطفی در گسترش خلاقیت در عرصه تولید و گام ‌نهادن در دنیای جدید توام با خلاقیت و نوآوری است. اقتصاددانان، صنعت را موتور محرکه اقتصاد و عامل کلیدی رشد و توسعه اقتصادی کشورها می‌دانند و بر همین اساس بر افزایش رشد صنعت، سرمایه گذاری روی تولید صنعتی، صادرات صنعتی و اشتغال زایی ناشی از صنعت تاکید دارند.


• صنعت روابط عمومی
اساسا وقتی سخن از صنعت روابط عمومی می شود به معنای یک واحد خدماتی روابط عمومی است که خدماتی را به سایر شرکت ها و سازمان ها ارائه می دهد. همانطور که در مورد صنعت فولاد، کارخانه فولاد، از مواد اولیه کالایی تولید می کند و آن را به مشتریان خود که غالبا صنایع وابسته هستند، ارائه می دهد.


یا در مثال دیگری صنایع خودرو سازی ایران، با ترکیب یک سری ابزارها و قطعات، اتوموبیل تولید کرده و آن را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.


لذا نتیجه می گیریم، روابط عمومی زمانی می تواند به عنوان یک صنعت مطرح شود که به طور مستقل در قالب یک بنگاه تجاری به ارائه خدمات خود بپردازد. همانطور که به عنوان مثال آژانس روابط عمومی ادلمن، فعالیت خود را به طور مستقل انجام داده و نهایتا خدمات خود را به مشتریان ارائه می دهد.


از آنجا که در ایران ما چیزی به نام آژانس روابط عمومی نداریم و این تنها کانون های تبلیغاتی بخشی از فعالیت های روابط عمومی را در کشور ارائه می دهند، نمی توانیم از «صنعت روابط عمومی» نام ببریم.

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
رحیم حمدان
| 1392/9/20 - 05:26 |     1     0     |
بحث بسیار خوبی بود.

شارا خیلی با کیفیت تر از گذشته شده است.


درود بر شما.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد