شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- این کتاب که به قلم پرویز درگی، مدرس دانشگاه – مشاور و محقق بازاریابی نوشته شده، حاوی 4 فصل، و 40 گفتار است. این چهار فصل عبارتند از:
فصل اول: مشترینوازی در عصر انفجار انتظارات حاوی 19 گفتار
فصل دوم: راهبردهای مشترینوازی حاوی 10 گفتار
فصل سوم: تکنیکهای مشترینوازی حاوی 6 گفتار
فصل چهارم: راه و روش شرکتهای برتر مشترینوازی حاوی 5 گفتار
فصل اول: مشترینوازی در عصر انفجار انتظارات
این فصل به تنهایی حاوی تمام وجوه و ابعاد کتاب است. کتاب با تلنگری به مدیران، به آنها گوشزد میکند که شما بهعنوان مدیر علاقهمندید بدانید مشتریان در گذر زمان چه انتظاراتی دارند تا بتوانید بر پایهی میل و سلیقهی آنان، مشترینوازی کنید، اما باید بدانید که نمیتوان با کاهش سطح اعتراضات مشتریان در این توهم به سر برد که شرکتی مشترینواز خواهیم بود بلکه، این آغاز راه است و تا مشترینوازی راهی بس طولانی در پیش است که با دانش و مهارت، میتوان این گرایش را در سازمان پدید آورد.
فصل دوم: راهبردهای مشترینوازی
برای شناختن مشتریان خود، با کفش آنها راه برویم. میپرسید چگونه میتوان با کفشهای مشتری راه رفت؟ پاسخ این پرسش در این فصل آمده است.
در بخشی از فصل دوم میخوانیم: صدای مشتری را در راهبرد سازمان خود بگنجانید. اجرای چنین راهبردی مستلزم اقداماتی است که در همین گفتار آمده است. این اقدامات چهارگانه عبارتند از:
1 مشتریان خود را بشناسیم
2 حذف چندپارگی کانالهای ارتباطی و انسجامبخشی به آنها
3 پاسخگویی در لحظه
4 تبلیغات دهانبهدهان دیجیتال را تسهیل کنیم
فصل سوم: تکنیکهای مشترینوازی
10 فرمان مشترینوازی آغازگر این فصل است. در گفتار نخست این فصل، شما با گزین عبارتهایی که سرمشق و راهنمای بنیانگذاران والتدیزنی، والمارت، آمازون و... بوده است آشنا میشوید. دستورالعملها فوقالعاده ساده و اجراییاند، اما اجرای آن مستلزم فعالیتهای بسیاری است که تنها از عهدهی شرکتهای پیشتاز و چابک برمیآید؛ شرکتهایی که اهتمام همگی را میطلبد از مدیرعامل تا نگهبان دم در.
گفتارهای این فصل از کتاب چهل گفتار، فهرستهای راهنمایی است که هر یک در جای خود، دستورالعملهای کاربردی سادهای دارد. تنها با اجرای آن، مشتریان و شما از کارآیی و نفوذ این دستورالعملها شگفتزده خواهید شد.
فصل چهارم: راه و روش شرکتهای برتر مشترینوازی
مشترینوازی به سبک جهانی عنوان اولین گفتار این فصل است. در این فصل، مؤلف مستقیماً به سراغ شرکتهایی رفته است که با تیزبینی و نکتهسنجی، دستورالعملها و راهکارها را اجرا کردهاند؛ چنین ظرافتهایی است که اجازه میدهد شرکتهای برتر جهانی بتوانند مشترینوازی را نه در شعار بلکه، در عمل اجرا کنند، آن هم نه از سر منّت به مشتری، که از سر دانایی و باور که مشتری حاکم بلامنازع سازمانها و بنگاهها است.
والت دیزنی، آمازون دات کام، ساوت وست نمونههایی از این شرکتهای مشترینواز هستند که شیوههایشان را در مشترینوازی میتوان در برخی از گفتارهای این کتاب آموخت.
منبع: انتشارات بازاریابی
|