درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 04:51   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 7796صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیدوشنبه، 18 آذر 1392 - 09:04
بزرگترین ضعف دانش روابط عمومی در ایران
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- طی سال های گذشته تلاش های فراوانی برای توسعه دانش روابط عمومی در ایران صورت گرفته است، اما با این همه هنوز این دانش در ایران، به طور کافی فربه نشده و دارای نقایص فراوان است. به گزارش شارا، یکی از مهمترین دلایل توسعه هر دانشی، داشتن ادبیات و مفاهیم کافی و متعارف است. به طوری که این ادبیات و مفاهیم بتوانند تمام ابعاد حوزه دانش را در بر بگیرند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  طی سال های گذشته تلاش های فراوانی برای توسعه دانش روابط عمومی در ایران صورت گرفته است، اما با این همه هنوز این دانش در ایران، به طور کافی فربه نشده و دارای نقایص فراوان است.


به گزارش شارا، یکی از مهمترین دلایل توسعه هر دانشی، داشتن ادبیات و مفاهیم کافی و متعارف است. به طوری که این ادبیات و مفاهیم بتوانند تمام ابعاد حوزه دانش را در بر بگیرند.


• ضعف منابع در خصوص مفاهیم وارداتی
در دانش روابط عمومی- که حوزه ای میان رشته متشکل از تاریخ، ادبیات، جامعه شناسی، هنر، روزنامه نگاری، تبلیغات و... است، فهرست واژگان و مفاهیم ورودی از سایر رشته ها مشخص نیست. در واقع ما در ادبیات روابط عمومی نیازمند یک فرهنگ لغات هستیم که بتواند به طور دقیق واژه ها را ریشه یابی کرده و بگوید، این واژه از کدام حوزه دانشی وارد روابط عمومی شده است. چنین اثر علمی در حوزه روابط عمومی می تواند در توسعه دانش روابط عمومی بسیار موثر باشد، زیرا بسیاری از پیچیدگی های حوزه روابط عمومی به این دلیل است که نمی دانیم این واژه از کدام حوزه وارد روابط عمومی شده و مورد استفاده آن در دانش اصلی چه بوده و چه مورد استفاده ای در روابط عمومی پیدا کرده است؟


• ضعف ترجمه مفاهیم روابط عمومی
متاسفانه در سال های اخیر دانش آموختگان روابط عمومی که با ادبیات روابط عمومی در فضای آکادمیک وارد شده اند، رو به ترجمه متون روابط عمومی نیاورده اند. لذا متون روابط عمومی توسط افراد ناآشنا با این حوزه ترجمه و منتشر شده است.
آسیب این مساله به روابط عمومی در اندازه خود قابل توجه است، چراکه ترجمه مفاهیم واحد با شکل های متفاوت، باعث آشفتگی حوزه دانش روابط عمومی شده است.
به عنوان مثال واژگان Manager و Director معادل مدیر قرار داده شده اند. در حالی که یکی به معنی مدیر و دیگری به معنای کارگردان است. مدیر حوزه روابط عمومی تجاری را پوشش می دهد و فعالیت هایش امور مرتبط با حوزه بازاریابی را در بر می گیرد. در حالی که کارگردان روابط عمومی پوشش نسبتا جامع تری نسبت به فعالیت های روابط عمومی در مفهوم عام آن دارد. این مطلب را برای اولین بار در مقاله کارگردان روابط عمومی مطرح شده است.


عدم مفهوم سازی در روابط عمومی
یکی از مسائلی که در دنیا در حال اتفاق افتادن است، بحث دانش بومی شده است. این مساله که در علوم انسانی بیش از سایر علوم صادق است، بدین معنا است که دانش اسلامی شده و ایرانی شده روابط عمومی باید در خود یک سری واژه داشته باشد که بتواند تبیین کننده آن دانش در ایران باشد. اما در حوزه روابط عمومی، ما حتی معادل های مناسب را برای واژگان خارجی ترجمه شده نیافته ایم و بسیاری از واژگان مشابه را با یک واژه معادل سازی کرده ایم. مثلا واژه Advertisement و Publicity دو واژه هستند که در غالب متون ترجمه معادل تبلیغات ترجمه می شوند. این در حالیست که این دو واژه یکی به معنای تبلیغ (گمراه کننده) و دیگری به معنای ترویج (آگاه کننده) است.

• کمبود فرهنگ های لغات تخصصی در حوزه روابط عمومی
روابط عمومی امروز، در حال پیوند خوردن با علوم مختلفی است که به همراه خود واژگانی را به این حوزه اضافه می کنند. مهمترین این علوم، علوم کامپیوتری است. واژگان زیادی از این علم وارد روابط عمومی می شوند و در روابط عمومی دنیا بازتعریف شده و مفهوم جدیدی به آنها اطلاق می شود. اما در حوزه روابط عمومی خلا این فرهنگ ها به شدت احساس می شود.
امید که دانشگاه ها، نهادهای آموزشی در درجه اول و در درجه دوم شرکت های بخش خصوصی و نهادهای مدنی روابط عمومی، اقداماتی را در خصوص رفع این نقایص انجام دهند.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد