یکی از نیازهای اساسی موفقیت و کامیابی در ارتباطات انسانی و در زندگی فردی و انجام موفق مسئولیت های اجتماعی و سازمانی، نشاط و شادابی است . انسانی که واجد ویژگی¬های یادشده باشد می تواند قله های موفقیت را تندتر از دیگران بپیماید و نقش سازنده تری برای خود و اطرافیان داشته باشد. مشکلات اجتماعی و زندگی ماشینی وپر استرس امروز و تلاطم های اقتصادی و سرعت و شتاب فزون تر از پیش موجی از افسردگی¬های روحی و مشکلات ارتباطی را در افراد بوجود آورده است تا جایی که گویی آرامش و نشاط از محیط کار و تعاملات اجتماعی از جامعه بشری دور شده است!
شادی آفرینی و در اصطلاح امروزی "دمیدن انرژی مثبت" می تواند راهکاری سودبخش برای موفقیت شغلی فرد و اطرافیان وی باشد . این ویژگی به افراد عزت نفس، شایستگی و نیرو هدیه می دهد و حس همکاری و همیاری را دوچندان می کند. این روحیه به انسان حس مسئوولیت در برابر تصمیم¬گیری و انچام وظایف محوله می دهد و از این زاویه سه برابر از دیگران رضایت شغلی و ارتباط موثرترخواهند داشت.
برگزاری جشن ها، ترتیب دادن مجالس، مهمانی ها، و پذیرایی ها، مصاحبه های مطبوعاتی و نمایشگاهها و مسابقه ها و مراسم اهداء جوایز و مراسم مخصوص روز و ماه و سال و نمایش فیلم و غیره از جمله وظایف ادارات روابط عمومی است که با شناخت عمیق نسبت به مخاطب و زمان و مکان می¬تواند نشاط سازمانی و اجتماعی را موجب شود.
دنیای امروز بی هیچ شبهه ای پذیرفته است که روابط عمومی در سطوح عالی سازمان قرار دارد و جایگاه کارگزار روابط عمومی در درون تیم رهبری سازمان و یا هیئت مدیره سازمان است. در روابط عمومی مهمترین اصل درک دیگران و محیط و شرایط بیرونی و درک شدن توسط دیگران است. و اصول روابط عمومی به ما می گویدکه چگونه فضای حاکم و دیگران را درک کنیم و چه کنیم تا دیگران ما و شرایط ما را درک کنند، در واقع فرایند ادراک متقابل، تفهیم و تفاهم و همزیستی در کنار یکدیگر است.
از آنجا که شرط بقا و تداوم حیات هر سازمانی در یک محیط آشفته، ایجاد و درک متقابل و ارتقا بهره وری است، آنچه که در افزایش بهره وری نقش بسزایی دارد، توجه وافر به نشاط سازمانی است، بدیهی است که چنین ساختاری با توجه به ویژگی های محتوایی، ابعادی و محیطی خود اثر قابل ملاحظه ای بر توسعه سازمان دارد. کوشش در جهت بهره وری سازمان با توجه به ساختار و تشکیلات آن، کارکنان را بسوی نشاط بیشتر و انجام موثر وظایف و اداره بهتر امور آماده می سازد.
افرادی که در محیط کاری با انگیزه و نشاط لازم کار می کنند، در رده های بالاتری قرار می گیرند و مهارت های اجتماعی متنوع تری دارند و قادرند در تعارض های بین گروهی و سازمانی به توافق برسند. ایشان می توانند روابط صمیمانه با دیگران و محیط پیرامونی خود برقرار نمایند. چنین افرادی با دیگران بیشتر صحبت می کنند و در لاک خود فرو نمی رود . این اخلاق آن ها را در مقام سنگ صبور دیگران قرار می دهد و موجب افزایش حس تفاهم و صمیمیت در بین اعضاء و کارکنان سازمان می شوند .
یکی از مهمترین و سخت ترین دلمشغولی¬های هر سیستم و هر سازمانی حرکت برای اهداف تعیین شده و تحقق رسالت¬هایی است که برای آن پیش بینی کرده و تعیین راهکارها برای آینده موفق در سازمان می باشد. برای این منظور انگیزه فردی و جمعی برای رسیدن به آن امری غیر قابل تردید است . ایجاد انگیزه در بین مخاطبان درون سازمانی همچون نگاه به مخاطب بیرونی یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی است .
زمانی که روابط اجتماعی افراد پیچیده تر می شود تعارض بین آنها شدیدتر می شود. حقوق و مدیریت دو علمی هستند که در کنار هم به کنترل افراد و نشان دادن حقوق و قوانین به یکدیگر به ایجاد فضای صمیمی در جامعه می پردازند و تلاش آنها برای چنین جامعه ای قابل توجه است و روابط عمومی در زاویه تلطیف دهنده روابط اجتماعی قرار دارد.
صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را ایجاد یا تقویت فرهنگ کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ و تعلق خاطر به آداب و سنن و پیوستگی های اجتماعی بدانیم در واقع روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی سازمانی و ناپیوستگی انسانی جلوگیری کرده و یا با فعالیت های عمیق اطلاع رسانی، ارتباطی و فرهنگی خود کاهش دهنده فاصله ها و شکاف میان جامعه و دستگاه مطبوع خود باشد.
اهم نقش و کارکردهای فرهنگی در یک تقسیم بندی کلی به چهارعنوان زیر تقسیم می شود:
ایجاد همگرایی سازمانی
تقویت چهره فرهنگی سازمان
تقویت روح جمعی سازمان
تقویت هویت سازمانی
روابط عمومی هنر مردم داری است از این رو روابط عمومی تمامی تلاش خود را معطوف به تنظیم روابط سازمان و مردم می کند ، هوشمندانه سعی می نماید اهداف و برنامه ی سازمان با اتکاء به اصول اخلاقی و رسالت حرفه ای در قالب کار برنامه ای در جهت تحقق و حفظ منافع سازمان و مردم باشد. برای همین است که مرحوم نطقی گفته است؛ روابط عمومی به طور کلی وکیل مدافع سازمان و مدعی العموم مردم یا مخاطبین می باشد .
اگر چه ظاهر و نمای فیزیکی سازمان ، ساختمانها ، سالنها و واحدهای مختلف می توانند عاملی مهم برای نمایش اقتدار ، انضباط سازمان باشند اما از آن مهم¬تر نوع رفتار، کنش و واکنش شادمانه و پرنشاط کارکنان هر سازمان نقش محوری¬تر ایفا می¬کند. روابط عمومی بواسطه نقش خود در هدایت افکار عمومی و تقویت روحیه همکاری و دوستی و تقویت نشاط سازمانی می تواند از هنر، زیبایی، ادبیات و رنگ برای شادابی سازمانی و تلطیف محیط کار استفاده نماید.
چرا که می¬توان گفت؛ ذات فعالیت روابط عمومی نشاط بخشی، تحرک آفرینی و ایجاد پویایی در جامعه است. |