شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سال های پس از اختراع اینترنت توسط برنرزلی، سال هایی مملو از تغییرات برای بشر بوده است.
در واقع بشر در این سال ها یک جابجایی را از فضای فیزیکی به فضای مجازی تجربه کرده است. جابجایی که همه شرایط و موقعیت های گذشته را دچار تحول کرده است.
به گزارش سرویس ترجمه شارا، این تغییرات در بدنه روابط عمومی با واژه های روابط عمومی آنلاین، روابط عمومی اینترنتی، روابط عمومی سایبر و روابط عمومی مجازی شناخته می شود که هر کدام پله هایی برای این تغییرات محسوب می شوند.
مهمترین مساله پس از این تغییرات، میزان بازدید از سایت می باشد. چیزی که تا آن اندازه مهم است که حوزه علمی جدیدی به نام سئو پی آر برای تبیین راه کارها و استراتژی هایی که می تواند ورود کاربر را به سایت تسهیل کرده و اثربخشی سایت را بالا ببرد، ایجاد شده است.
چنانچه سایت به اندازه کافی بازدید کننده مرتبط نداشته باشد، مرگ دیجیتال را تجربه می کند. مرگ دیجیتال برای یک روابط عمومی به معنی هدر رفت تمام منابع (اعم از نیروی انسانی برای تولید محتوا، هزینه های طراحی و نگهداری سایت، هزینه های اینترنت) می باشد.
دلایل مرگ دیجیتال روابط عمومی:
1. بی اخلاقی در محتوای سایت: عبارت «Content Is King» امروز بیشتر از هر زمان دیگری مصداق دارد. چنانچه در تولید محتوا رعایت اخلاق نشود، کلیشه های منفی در مورد سایت روابط عمومی در ذهن مخاطبان شکل می گیرد و همین مساله باعث می شود که بازدید از سایت کاهش یابد. در نتیجه شما با مرگ دیجیتال در فضای اینترنت روبرو خواهید شد.
2. عدم استفاده از تکنیک های سئو پی آر برای راه اندازی و بهره برداری از سایت. در صورتی که سایت شما در واژه های کلیدی پر رقابت فعالیت می کند، نیاز به استفاده از تکنیک های سئو پی آر برای بالابردن کمیت بازدید کیفی دارید. در غیر این صورت تلاش های شما به ثمر نمی رسد و نهایتا از آنجاکه پیام روابط عمومی شما به مخاطبان مورد نظر منتقل نمی شود، مرگ دیجیتال در انتظار شما خواهد بود.
3. روابط عمومی محتوای سایت خود را به روز نگه نمی دارد. بسیاری از مخاطبان پس از آشنایی مرتب به سایت سر می زنند و در صورتی که چند بار با محتوای تکراری و قدیمی روبرو شوند، دیگر به سایت شما نخواهند آمد و این مساله نیز به مرگ دیجیتال ختم می شود.
4. روابط عمومی از تکنیک های کلاه سیاه سئو برای جلب مخاطب استفاده می کند. در این حالت سایت روابط عمومی بازدیدکنندگان نامربوطی را به واسطه تبلیغات یا استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط به سایت خود سرازیر می کند. در این حالت، سایت هیچ پیامی را به مخاطبان واقعی خود نمی رساند. از این جهت سایت روابط عمومی در واقع مرده است.
مرگ دیجیتال برای روابط عمومی در مواقع بحران، آن را تشدید می کند. فرض کنید شما مدیر روابط عمومی هستید. شخصی در وبلاگ شخصی اش به افشاگری در مورد مسائل درونی سازمان شما پرداخته و بازدید وبلاگ شخصی او از سایت سازمان بیشتر است؛ چگونه می خواهید با او مبارزه کنید؟
اگر سایت جستجوگر در واژه های کلیدی سازمان تان در جایگاه دوم قرار گیرید، یعنی دیده نمی شوید. چراکه بالغ بر 80 درصد کاربران پاسخ خود را در گزینه اول می گیرند. این شرایط برای شما یعنی مرگ دیجیتال در روابط عمومی. در این شرایط حتی اگر بتوانید در مورد آن موضوع از خبرگزاری های بزرگ هم پوشش دریافت کنید، بحران به طور کامل از بین نمی رود. چراکه احتمال دیده شدن جوابیه شما کمتر از 20 درصد است.
همچنین از آنجا که 90 درصد خبرنگاران، گزارشگران و وبلاگ نویسان از گوگل برای نگارش گزارش های شان استفاده می کنند و بالغ بر 70 درصد آنها در اولین مورد پاسخ خود را گرفته و مقاله خود را بر اساس آن مورد می نویسند. در شرایط بحران، شدت آن به دلیل مرگ دیجیتال روابط عمومی تشدید می شود.
نمونه ای از مرگ دیجیتال
فرض کنید اگر امروز در فضای اینترنت مقاله ای علیه محمد جواد ظریف نوشته شود. اگر فیسبوک دکتر ظریف نباشد، روابط عمومی وزارت امور خارجه هیچ کاری نمی تواند بکند. چراکه این وزارت خانه هیچ صفحه بهینه سازی شده ای برای دکتر محمد جواد ظریف ایجاد نکرده است. لذا در بحران کاملا خلع سلاح می شود.
در مورد فیسبوک دکتر ظریف هم به دلیل فیلترینگ شدید، دسترسی بسیار ضعیف است و خوانندگان عادی از طریق سایر رسانه ها به محتوای آن دست پیدا می کنند. بنابراین می توان گفت که وزارت امور خارجه امروز در این حوزه نیازمند تغییرات و اصلاح الگوی روابط عمومی خود است.
ویکیپدیا ویک استثنا در مرگ دیجیتال
به دلیل قدرت سایت ویکیپدیا و تعداد صفحات فهرست شده اش در موتورهای جستجو، این سایت در اکثر کلمات کلیدی مهم در جایگاه اول قرار دارد. بنابراین یکی از صفحات تاثیرگذار به شمار می رود. با این حال برخی معتقدند، اگر سایت روابط عمومی بتواند در جایگاه دوم قرار داشته باشد، هنوز مرگ دیجیتال را تجربه نکرده است.
راهکار مناسب برای جلوگیری از مرگ دیجیتال روابط عمومی
روابط عمومی بایستی در راستای استراتژی های سئو پی آر موارد ذیل را اجرا کند:
1. شناسایی کامل هویت و روح سازمان
2. برگزاری کمپین کلمات کلیدی با استفاده از تحقیق میدانی و نرم افزارهای موجود
3. سئوی صفحه
4. ارتباط با بلاگرها و سایت های مرتبط
5. به روز کردن مرتبط سایت روابط عمومی
با اجرای اصولی این اقدامات می توانید امیدوار باشید که در 6 ماه، مشکلات اساسی شما رفع شده و از مرگ دیجیتال رهایی یافته اید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|