شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مرگ ديجيتال در روابط عمومي
شنبه، 9 آذر 1392 - 07:13 کد خبر:7516
در واقع بشر در اين سال ها يك جابجايي را از فضاي فيزيكي به فضاي مجازي تجربه كرده است. جابجايي كه همه شرايط و موقعيت هاي گذشته را دچار تحول كرده است. به گزارش سرويس ترجمه شارا، اين تغييرات در بدنه روابط عمومي با واژه هاي روابط عمومي آنلاين، روابط عمومي اينترنتي، روابط عمومي سايبر و روابط عمومي مجازي شناخته مي شود كه هر كدام پله هايي براي اين تغييرات محسوب مي شوند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  سال هاي پس از اختراع اينترنت توسط برنرزلي، سال هايي مملو از تغييرات براي بشر بوده است.


در واقع بشر در اين سال ها يك جابجايي را از فضاي فيزيكي به فضاي مجازي تجربه كرده است. جابجايي كه همه شرايط و موقعيت هاي گذشته را دچار تحول كرده است.


به گزارش سرويس ترجمه شارا، اين تغييرات در بدنه روابط عمومي با واژه هاي روابط عمومي آنلاين، روابط عمومي اينترنتي، روابط عمومي سايبر و روابط عمومي مجازي شناخته مي شود كه هر كدام پله هايي براي اين تغييرات محسوب مي شوند.


مهمترين مساله پس از اين تغييرات، ميزان بازديد از سايت مي باشد. چيزي كه تا آن اندازه مهم است كه حوزه علمي جديدي به نام سئو پي آر براي تبيين راه كارها و استراتژي هايي كه مي تواند ورود كاربر را به سايت تسهيل كرده و اثربخشي سايت را بالا ببرد، ايجاد شده است.


چنانچه سايت به اندازه كافي بازديد كننده مرتبط نداشته باشد، مرگ ديجيتال را تجربه مي كند. مرگ ديجيتال براي يك روابط عمومي به معني هدر رفت تمام منابع (اعم از نيروي انساني براي توليد محتوا، هزينه هاي طراحي و نگهداري سايت، هزينه هاي اينترنت) مي باشد.


دلايل مرگ ديجيتال روابط عمومي:
1. بي اخلاقي در محتواي سايت: عبارت «Content Is King» امروز بيشتر از هر زمان ديگري مصداق دارد. چنانچه در توليد محتوا رعايت اخلاق نشود، كليشه هاي منفي در مورد سايت روابط عمومي در ذهن مخاطبان شكل مي گيرد و همين مساله باعث مي شود كه بازديد از سايت كاهش يابد. در نتيجه شما با مرگ ديجيتال در فضاي اينترنت روبرو خواهيد شد.


2. عدم استفاده از تكنيك هاي سئو پي آر براي راه اندازي و بهره برداري از سايت. در صورتي كه سايت شما در واژه هاي كليدي پر رقابت فعاليت مي كند، نياز به استفاده از تكنيك هاي سئو پي آر براي بالابردن كميت بازديد كيفي داريد. در غير اين صورت تلاش هاي شما به ثمر نمي رسد و نهايتا از آنجاكه پيام روابط عمومي شما به مخاطبان مورد نظر منتقل نمي شود، مرگ ديجيتال در انتظار شما خواهد بود.


3. روابط عمومي محتواي سايت خود را به روز نگه نمي دارد. بسياري از مخاطبان پس از آشنايي مرتب به سايت سر مي زنند و در صورتي كه چند بار با محتواي تكراري و قديمي روبرو شوند، ديگر به سايت شما نخواهند آمد و اين مساله نيز به مرگ ديجيتال ختم مي شود.


4. روابط عمومي از تكنيك هاي كلاه سياه سئو براي جلب مخاطب استفاده مي كند. در اين حالت سايت روابط عمومي بازديدكنندگان نامربوطي را به واسطه تبليغات يا استفاده از كلمات كليدي نامرتبط به سايت خود سرازير مي كند. در اين حالت، سايت هيچ پيامي را به مخاطبان واقعي خود نمي رساند. از اين جهت سايت روابط عمومي در واقع مرده است.


مرگ ديجيتال براي روابط عمومي در مواقع بحران، آن را تشديد مي كند. فرض كنيد شما مدير روابط عمومي هستيد. شخصي در وبلاگ شخصي اش به افشاگري در مورد مسائل دروني سازمان شما پرداخته و بازديد وبلاگ شخصي او از سايت سازمان بيشتر است؛ چگونه مي خواهيد با او مبارزه كنيد؟


اگر سايت جستجوگر در واژه هاي كليدي سازمان تان در جايگاه دوم قرار گيريد، يعني ديده نمي شويد. چراكه بالغ بر 80 درصد كاربران پاسخ خود را در گزينه اول مي گيرند. اين شرايط براي شما يعني مرگ ديجيتال در روابط عمومي. در اين شرايط حتي اگر بتوانيد در مورد آن موضوع از خبرگزاري هاي بزرگ هم پوشش دريافت كنيد، بحران به طور كامل از بين نمي رود. چراكه احتمال ديده شدن جوابيه شما كمتر از 20 درصد است.


همچنين از آنجا كه 90 درصد خبرنگاران، گزارشگران و وبلاگ نويسان از گوگل براي نگارش گزارش هاي شان استفاده مي كنند و بالغ بر 70 درصد آنها در اولين مورد پاسخ خود را گرفته و مقاله خود را بر اساس آن مورد مي نويسند. در شرايط بحران، شدت آن به دليل مرگ ديجيتال روابط عمومي تشديد مي شود.


نمونه اي از مرگ ديجيتال
فرض كنيد اگر امروز در فضاي اينترنت مقاله اي عليه محمد جواد ظريف نوشته شود. اگر فيسبوك دكتر ظريف نباشد، روابط عمومي وزارت امور خارجه هيچ كاري نمي تواند بكند. چراكه اين وزارت خانه هيچ صفحه بهينه سازي شده اي براي دكتر محمد جواد ظريف ايجاد نكرده است. لذا در بحران كاملا خلع سلاح مي شود.


در مورد فيسبوك دكتر ظريف هم به دليل فيلترينگ شديد، دسترسي بسيار ضعيف است و خوانندگان عادي از طريق ساير رسانه ها به محتواي آن دست پيدا مي كنند. بنابراين مي توان گفت كه وزارت امور خارجه امروز در اين حوزه نيازمند تغييرات و اصلاح الگوي روابط عمومي خود است.


ويكيپديا ويك استثنا در مرگ ديجيتال
به دليل قدرت سايت ويكيپديا و تعداد صفحات فهرست شده اش در موتورهاي جستجو، اين سايت در اكثر كلمات كليدي مهم در جايگاه اول قرار دارد. بنابراين يكي از صفحات تاثيرگذار به شمار مي رود. با اين حال برخي معتقدند، اگر سايت روابط عمومي بتواند در جايگاه دوم قرار داشته باشد، هنوز مرگ ديجيتال را تجربه نكرده است.
راهكار مناسب براي جلوگيري از مرگ ديجيتال روابط عمومي
روابط عمومي بايستي در راستاي استراتژي هاي سئو پي آر موارد ذيل را اجرا كند:
1. شناسايي كامل هويت و روح سازمان
2. برگزاري كمپين كلمات كليدي با استفاده از تحقيق ميداني و نرم افزارهاي موجود
3. سئوي صفحه
4. ارتباط با بلاگرها و سايت هاي مرتبط
5. به روز كردن مرتبط سايت روابط عمومي


با اجراي اصولي اين اقدامات مي توانيد اميدوار باشيد كه در 6 ماه، مشكلات اساسي شما رفع شده و از مرگ ديجيتال رهايي يافته ايد.

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)